خبرگزاری کار ایران

وزیر راه: باید انضباط را به جامعه برگردانیم

کد خبر : ۱۸۰۳۹۷

بی انضباطی ها در حوزه های مختلف تجلی پیدا کرده و همه باید هم قسم شویم انضباط را در تمام حوزه ها به جامعه برگردانیم، چرا که بدون وجود انضباط امکان توسعه کشور وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بی انضباطی ها در حوزه های مختلف تجلی پیدا کرده و همه باید هم قسم شویم انضباط را در تمام حوزه ها به جامعه برگردانیم، چرا که بدون وجود انضباط امکان توسعه کشور وجود ندارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دومین همایش معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری های سراسر کشور با اشاره به تبدیل برخی بی انضباطی ها به عادت در جامعه بر لزوم بازگرداندن انضباط مالی به جامعه تاکید کرد و گفت: این بی انضباطی ها در حوزه های مختلف تجلی پیدا کرده و تبدیل به عادت ها و روشهایی شده که عدول از آنها با مقاومت های بسیار جدی روبرو می شود.

وی با بیان اینکه بی انضباطی علاوه بر فروش ضوابط شهری در حوزه های فرهنگی، مالی و اجتماعی نیز رخ داده است، افزود: بی انضباطی در تخصیص منابع بانک ها به شکلی دیگر در حوزه اجتماعی تجلی یافته و در حوزه فرهنگی نیز می توان گفت که عدم تحمل دیگران و وجود پرخاشگری از نشانه های بی انضباطی است.

آخوندی با تاکید مجدد بر جایگاه شهروندان به عنوان عناصر اصلی در شهرها که یک سازمان اجتماعی هستند، ادامه داد: وقتی در شهری مانند تهران فضاهای عمومی و خدماتی به راحتی با تغییر کاربری تبدیل به فضاهای سوداگری می شوند و شهروندان نیز حساسیت درخوری نیز از خود نشان نمی دهند، چنین امری نشان می دهد که آنها خود را عضو سازمان اجتماعی شهرها نمی دانند چرا که اگر حس تعلقی وجود داشته باشد چنین رویه ای نمی تواند به راحتی ادامه یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بی انضباطی نباید تبدیل به رویه و عادت در جامعه شود، گفت: خوشبختانه موضوع در هیات وزیران مطرح و در حوزه کالبد کمیسیونی ویژه کلانشهرها تشکیل شده که تاکنون موفق شده ایم ماموریت های اساسی کمیسیون را تهیه کنیم.

آخوندی با بیان اینکه گفتگوی مداوم و مستمر با ذینفعان شهرها مانند شورای شهر، دانشگاه ها، انجمن های علمی و سایر NGO ها از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: ما در تهران روابط بسیار خوبی با شورای شهر برقرار کردیم و هم اکنون دو نهاد در راستای هم همکاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه بحثمالی در شهرداری ها بسیار جدی است، تصریح کرد: من مدافع ایجاد نظام مالی پایدار برای شهرداری ها بودم و معتقدم برای توسعه نواحی و مناطق باید چنین نظام مالی ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: زمانی تمام بودجه ها در اختیار دولت بود و زمانی هم به شهرداری ها گفته شد که از لحاظ مالی باید خودگردان باشند که نتیجه چنین اقدامی وضعیتی است که با آن در حال حاضر روبرو هستیم.

وی با بیان آنکه عوارض صدور پروانه باید در ازای خدمات کنترل ساختمان دریافت می شد و قرار نبود به منبع اصلی درآمد شهرداری ها تبدیل شود، تصریح کرد: در کمیسیون کلانشهرها گفتم که باید اداره شهرها از محل مالیات ملی و مالیات محلی تامین شود، اما در حال حاضر مشخص نیست که چه میزان از درآمد شهرداری ها از این محل ها تامین می شود.

آخوندی با بیان اینکه وقتی شهرداری ها نگران قطع شدن کمک های دولتی هستند، سراغ درآمدهای ناپایدار مانند فروش تراکم می روند، گفت: اگر رابطه مالی ملی و محلی را در قانون، مجلس و دولت مطرح کنید می توان از این موضوع به عنوان ابزار سیاستگذاری دولت مرکزی، شهرداری، استانداری و فرمانداری ها کمک گرفت.

وی گفت: اگر بحثادبیات لازم در موضوع مالی محلی را ایجاد کنیم گامی برای خروج از بی انضباطی شهری برداشته ایم، چرا که نباید کیفیت زندگی مردم را فدای توسعه عمرانی کرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اهمیت به روز بودن طرح های جامعه اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم رویکرد را در بازنگری این طرح ها به نحوی عوض کنیم که هر ساله قابلیت بازنگری و ارزیابی طرح جامع همه شهرها وجود داشته باشد دیگر نیازی نیست که برای تجدیدنظر در طرح جامع پنج سال صبر کنیم.

آخوندی افزود: براساس ارزیابی های ما در سال ۱۴۰۰ با فرض رشد اقتصادی سه درصد میزان جابه جایی بار از ۶۸۰ میلیون تن کنونی به ۹۳۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر تنها ۳۰ میلیون تن بار از طریق ریل جابه جا می شود، تصریح کرد: بنا داریم سهم ریل را تا سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ میلیون تن افزایش دهیم که برای این کار میزان ریل باید شش برابر شود و ناوگان باری نیز رشد دو برابری داشته باشد و این حمایت های جدی دولت را می طلبد.

آخوندی ادامه داد: در بخش مسافر نیز تصور می کنیم با رشدی ۲ درصدی روبرو شویم که در همین راستا حمل و نقل ریلی در دستور وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و مشغول گفتگو با دولت هستیم.

وزیر راه و شهرسازی سپس به اهمیت راهداری اشاره کرد و گفت: در قانون بودجه امسال برای راه های روستایی ۶۰۰ میلیارد تومان سهم قیر پیش بینی شده و ما در تلاشیم علاوه بر این، رقم قابل توجهی سهم قیر از دولت بگیریم تا صرف روکش راه ها کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در پایان ماه مبارک رمضان موج دوم سفرهای تابستانی آغاز می شود و در همه استانها شاهد اوج سفرها خواهیم بود، خواستار تشکیل کمیسیون ایمنی راهها در استانها و بررسی محور به محور ایمنی جاده ها با هدف بهبود ایمنی ترددها شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز