خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات خبر داد:

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تا سال آینده

کد خبر : ۱۹۴۰۴۰

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: برخی در داخل کشور اعتقاد دارند چیزی که در دست مردم باشد و آنها تصمیم می گیرند خصوصی است ولی برخی شرکت ها این نظر را قبول ندارند. اعتقاد ما بر این است هر چند بخش زیادی از شرکت مخابرات واگذار شده است ولی سرمایه عظیمی است که به کشور تعلق دارد و اداره این شرکت می‌تواند بهتر باشد.

وزیر ارتباطات گفت: به هیچ عنوان به کاربران ایرانی توصیه نمی‌کنم که اطلاعات شخصی خود را در شبکه های اجتماعی خارجی قرار دهند. اقدامی برای ساماندهی نوع گوشی های در دست مردم، در دستور کار است.

به گزارش ایلنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکشنبه شب در برنامه پایش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از کیفیت اپراتورهای موبایل راضی هستم اما کیفیت خدمات رسانی می تواند بهتر باشد. تعرفه ها می تواند قدری پایین تر باشد، اپراتورها می توانند با تعرفه کمتر اعتماد بیشتری بین مشترکان کسب کنند و درآمدزایی بیشتری داشته باشند.

واعظی اظهار کرد: عملا وزارت ارتباطات طی چند سال اخیر با مشکلاتی روبه رو بوده است. در چهار سال سه وزیر ارتباطات عوض شد و عملا به دنبال ادغام این وزارتخانه بودند و طبیعی است که این گونه بی ثباتی که در وزارت وجود داشت بر حمایت دولت و وزارت از اپراتورها و سرمایه گذاری تاثیر گذاشته است.

وی افزود: اپراتورها باید مورد حمایت همه جانبه دولت و وزارتخانه قرار بگیرند تا بتوانند برای آینده خود تصمیم بگیرند؛ بر این اساس از نظر کمیت مشترک راضی هستم ولی به نظر من کیفیت خدمت رسانی توسط اپراتور می تواند به مراتب بهتر از وضعیت فعلی باشد. برای قیمت می‌توان مقداری تعرفه ها را کاهش داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اگر اپراتورها حرفه ای تر عمل کنند و با تعرفه کمتر سرویس بیشتری بدهند هم اعتماد مردم را بیشتر جلب می کنند و هم درآمد بیشتری را کسب می کنند. ما همانند دیگر وزارتخانه ها با مشکل کمبود بودجه مواجه هستیم ولی پرسنل ما تلاش کردند با اپراتورها و شرکت‌ها تعامل داشته، افراد مرتبط با مردم را ضابطه مند کرده و بتوانند زیرساخت های لازم را نیز فراهم کنند.

واعظی خاطرنشان کرد: دو شعار را از ابتدای کار به عنوان محور کار خود قرار دادیم. اولین شعار افزایش کیفیت خدمات رسانی به مردم و دومین شعار متناسب سازی تعرفه ها است. در ماه های اولی که وارد وزارتخانه شدم حتی اپراتورها ناراضی بودند که چرا من به عنوان مدافع مردم به دنبال کاهش تعرفه هستم.

وی عنوان کرد: برای اولین بار برای اینترنت را از خود وزارت به شرکت ها تخفیف دادیم. ۳۵ درصد پهنای باند را ارزانتر به شرکت هایی که به مردم تخفیف می دهند می فروشیم اما به شرطی که شرکت هم ۲۰ درصد به مردم تخفیف دهد. مردم ما بسیار فهیم بوده و افراد خدمتگذار را درک می کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: درکشورسه اپراتور و ۱۱ شرکت پپ(PAP) داریم که بسیاری از آن ها این تخفیف را دادند البته تمامی اپراتورها این تخفیف را اعمال نکردند و بعضی هم در گذشته برای جلب مشتری ۲۰ درصد تخفیف را در بسته های تخفیفی خود لحاظ کرده بودند.

واعظی در واکنش به قرائت گزارشی از تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس از گران فروشی اینترنت در ایران، گفت: مرکز پژوهش های مجلس هم می تواند اشتباه کند. در حال حاضر یک گیگابیت بر ثانیه ای که به مردم واگذار می شود ۳۶۰۰ تومان است که وقتی ضربدر ۱۵۰ تومان کنید می شود ۵۴۰ هزار تومان ولی شما گفتید ۲۳۲ میلیون تومان که این اصلا درست نیست. حتما باید با رقابتی که به وجود می آوریم تعرفه هایی که اینترنت به مردم واگذار می‌شود کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال مجری که چه تعداد شرکت، اینترنت را وارد می کنند گفت: بر اساس قانون زیر ساخت کشور در اختیار دولت است که این امر دو دلیل دارد. اولین علت این که در این زمینه باید سرمایه‌گذاری های عظیمی صورت بگیرد که سوددهی ندارند و سرمایه معمولا بعد از ۳۰ سال برمی‌گردد. علت بعدی این است که شبکه زیرساخت کشور جنبه امنیتی هم دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: در حال حاضر ۵۵ هزار کیلومتر فیبر در کشور داریم. برای هر مسیر یک مسیر پشتیبان گذاشتیم. تنها یک شرکت انحصاری تمام پهنای باند را تامین نمی‌کند. ارائه خدمات در بخش زیرساخت هیچ محدودیتی ندارد و در حال حاضر ۱۳ گیت وی در کشور داریم و از هر کدام از آنها بر اساس نیاز کشور وارد می کنیم. در دنیا قیمت‌ها متفاوت است و بستگی به مدت قرارداد و کیفیت دارد.

واعظی اذعان کرد: در حال حاضر با شرایطی مواجه هستیم که متقاضی برای داشتن اینترنت بسیار زیاد است و چون در گذشته سرمایه گذاری نشده هم ما نمی توانیم تمام آنچه را که شرکت ها تقاضا دارند به آنها تحویل دهیم و هم اینکه چون این شرکت ها متقاضیان زیادی دارند عملا هیچ گونه رقابتی بین آنها نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر هرکدام از این شرکت‌ها تعداد زیادی متقاضی دارند که در نوبت هستند به همین دلیل دو اتفاق رخ می دهد اول اینکه قیمت‌ها را به خاطر رقابت پایین نمی آورند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مشکلات ما ناشی از کمبود زیرساخت و نبود رقابت است. به همین دلیل است که شرکت در بسیاری از وقت ها به تعهدات خود عمل نمی کنند که این خلاف و به نوعی کم فروشی است و البته ما هم در حال نظارت هستیم.

واعظی تاکید کرد: تلاش گسترده ای را انجام داده و پروژه های مختلفی را تعریف کردیم تا بتوانیم عملا پهنای باند داخل را افزایش دهیم. به دنبال راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هستیم که وقتی ما عملا بتوانیم به همه شرکت ها پهنای باند مورد نیاز مردم را بدهیم یک رقابت به وجود بیاید که آن موقع تسلط ما هم بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی در گذشته این بود که از هر پهنای باند هشت نفر استفاده کنند البته این هشت نفر همزمان از اینترنت استفاده نمی‌کردند. به دلیل اینکه پهنای باند در گذشته کم بوده است پهنای باند به ۱۲ و اعداد بالاتر افزایش پیدا کرد ولی بالاترین رقمی که در گذشته معاونت سازمان نظارت تنظیم مقررات به ما داد بین ۳۰ تا ۳۱ نفر بود. ما فشار آوردیم که این پهنای باند را پایین بیاورد. سیاست جدید ما این است که شرکت ها باید تمامی تعهداتی که در قرارداد داشتند را به مردم ارائه دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پنج سال قبل بر اساس ماده ۴۴ قانون اساسی شرکت مخابرات که یک شرکت ۱۰۰ درصد دولتی بود عملا واگذار شد و در آن زمان ۵۰ درصد به علاوه یک سهم به بخش غیر دولتی واگذار شد که مقداری هم حدود ۱۰ درصد در بورس گذاشته شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۲۰ درصد از سهام مخابرات متعلق به دولت، ۲۰ درصد صاحبان سهام عدالت و ۶۰ درصد نیز به بخش خصوصی تعلق دارد. در حقیقت می‌توان گفت که شرکت مخابرات ایران قطعا دولتی نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: برخی در داخل کشور اعتقاد دارند چیزی که در دست مردم باشد و آنها تصمیم می گیرند خصوصی است ولی برخی شرکت ها این نظر را قبول ندارند. اعتقاد ما بر این است هر چند بخش زیادی از شرکت مخابرات واگذار شده است ولی سرمایه عظیمی است که به کشور تعلق دارد و اداره این شرکت می‌تواند بهتر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز