خبرگزاری کار ایران

وزیر راه شهرسازی در واکنش به انتقاد سقف تسهیلات خرید مسکن؛

بالاخره می خواهید به مردم کمک شود یا نه؟

کد خبر : ۱۹۹۴۳۳

همانطور که بارها تاکید کرده ام، دولت به تمام تعهدات خود در زمینه مسکن مهر پایبند است. نه تنها به تعهدات دولت قبل پایبند است بلکه تمام برنامه های ما در جهت توسعه خدمات زیربنایی، روبنایی و شهری این مجموعه ها است.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه تفاهم‌نامه همکاری مشترک مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها با وزارت راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران گفت: شنبه هفته آینده همزمان با آغاز پذیره نویسی اولین صندوق زمین و ساختمان در بازار فرابورس ایران، «صندوق‌های زمین و ساختمان» افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی درباره سقف جمعیت تهران و افزایش حریم شهر تهران، اظهار کرد: همانطور که می دانید در سال ۹۱ مصوبه ای تصویب شد که جمعیت تهران را به بیش از ۱۲ میلیون نفر افزایش داد در صورتی که منابع زیستی در این شهر بسیار محدود است و در حال حاضر با مشکل کمبود آب و آلودگی هوا، ضعف سیستم حمل و نقل مواجه هستیم و همه مردم تهران این مشکلات را تجربه کرده اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اجماعی که انجام شد درباره این مصوبه تجدید نظری انجام گرفت و قرار شد که سقف ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت تهران را مراقبت و کنترل کنیم.

آخوندی با اشاره به مواردی که می تواند سقف جمعیت شهر تهران را کاهش دهد و کنترل کند، گفت: برای اینکه به این سقف برسیم قوانین ساخت و ساز چه در بافت های قدیمی و چه جدید مورد تجدید نظر کلی قرار گرفت. معتقدم هنوز شاهد ساخت و سازهایی که فراتر از قانون است در گوشه و کنار تهران هستیم که امیدوارم بتوانیم با هماهنگی های بین شهرداری و وزارت راه و شهرسازی این موارد را هم کنترل کنیم و بیشتر به افزایش فضاهای خدماتی شهر و بهبود سیستم حمل و نقل تهران بپردازیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این مساله، معتقدم باید به سمت حمل و نقل سبز برویم و حمل و نقل ریلی را محور قرار بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره سیاست وزارتخانه در برابر پروژه مسکن مهر تاکید کرد: همانطور که بارها تاکید کرده ام، دولت به تمام تعهدات خود در زمینه مسکن مهر پایبند است. نه تنها به تعهدات دولت قبل پایبند است بلکه تمام برنامه های ما در جهت توسعه خدمات زیربنایی، روبنایی و شهری این مجموعه ها است.

وی ادامه داد: در این شهرها عمدتا فقط به خود ساختمان توجه شده و ساکنان این مناطق از خدمات شهری محروم هستند. برنامه وزارت راه و شهرسازی این است که بتوانیم بخش اعظم پروژه مسکن مهر را در سال ۹۳ به پایان برسانیم و بیشتر همت خود را بر روی توسعه خدمات شهری این مجموعه ها بگذاریم.

آخوندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۶۰ درصد قیمت زمین در شهرستان ها و ۴۰ درصد قیمت زمین در تهران قیمت تمام شده یک ساختمان را شامل می شود، سیاست های کلی وزارت مسکن برای کاهش قیمت زمین چیست؟ پاسخ داد: البته این براوردها جای تردید دارد و قاعدتا بستگی به شهرها دارد اما اصلی ترین برنامه وزارت راه و شهرسازی توزیع جمعیت در سرزمین و فراهم کردن زمین های شهری در پیرامون اکثر شهرها است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اعتبارات بانک ها آیا وام های ۸۰ میلیونی قابلیت اجرایی شدن را دارند و چقدر می توانند به قدرت خرید مردم کمک کند، گفت: شنبه افتتاح اولین صندوق زمین ساختمان است که بحثمان افزایش عرضه و افزایش قدرت خرید مردم به طور همزمان است. تمام این برنامه ها در برنامه خروج غیر تورمی از رکود دیده شده است، بنابراین هماهنگی لازم در سطح وزیران صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ارائه تسهلات نمی تواند عاملی باشد برای افزایش نرخ تورم، گفت: فکر می کنم افزایش عرضه این تسهیلات باعثتورم نخواهد شد، قاعدتا تورم باید دلایل اقتصادی داشته باشد و این تسهیلات به تنهایی نمی تواند به تورم دامن بزند. از سویی دیگر بالاخره می خواهید کمکی به مردم شود یانه؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز