خبرگزاری کار ایران

نقشه‌های دریایی ایران پس از ۴۰ سال جایگزین نقشه‌های انگلیسی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۳۷۵

صبح روز شنبه ٥ اسفندماه هم زمان با روز مهندس، عملیات بنیادی هیدروگرافی توسط سازمان نقشه برداری کشور از سرگرفته شد.

به گزارش ایلنا،مسعود شفیعی؛ رئیس سازمان نقشه برداری کشور با حضور در مراسم شروع عملیات هیدروگرافی در بندرعباس رسما" از سرگیری این فعالیت بنیادی را توسط کشتی ایران آبنگار سازمان نقشه برداری کشور اعلام کرد.

کشتی ایران آبنگار یک شناور تحقیقاتی به طول ٣٤ متر است که به انواع دستگاهها و تجهیزات هیدروگرافی، عمق سنجی و سایر دستگاههای پیشرفته مورد نیاز برای تهیه نقشه ها و چارتهای دریایی مجهز است.

هیدروگرافی(آبنگاری) یکی از علوم کاربردی است که به اندازه گیری و توصیف ویژگیهای دریا و مناطق ساحلی می پردازد و طبق قانون، سازمان نقشه برداری کشور، متولی انجام این فعالیت بنیادین در جمهوری اسلامی ایران است و تاکنون صدها چارت دریایی که محصول اقدامات این سازمان است، تهیه و در اختیار بخشهای فعال در عرصه دریانوردی و دیگر ذینفعان قرار گرفته است که از این تعداد تاکنون ۴۱ چارت الکترونیک ناوبری بصورت بین‌المللی منتشر شده است.

هم اکنون طبق الزامات سازمان بین المللی دریانوردی، عبور از آبراههای بین المللی و دریاها برای همه کشتی ها و شناورها منوط به استفاده از نقشه های دریانوردی(چارتهای الکترونیک ناوبری) آن منطقه است که این چارتها در ایران توسط سازمان نقشه برداری کشور تهیه میشود و در اختیار IHO سازمان بین المللی هیدروگرافی قرار میگیرد تا پس از تأیید در اختیار شناورهای کشورهایی که از خلیج فارس و دریای عمان عبور میکنند، قرار گیرد.

لازم به ذکر است که این چارتها، توسط شناورهای  عبوری خریداری میشوند و تا پیش از انتشار چارتهای سازمان نقشه برداری کشور در سطح بین المللی، چارتهای قدیمی ای که توسط کشور انگلستان قبل از سال ١٣٥٧، از این منطقه تهیه شده بود، مورد استفاده کشورها بود و هم اکنون استفاده از آنها از دستورکار خارج میشود.

لازم به ذکر است که انجام عملیات هیدروگرافی از سال ١٣٩١ تاکنون به دلایل فنی و محدودیتهای اعتباری متوقف شده بود که با رفع مشکلات موجود، مجددا این عملیات از سرگرفته شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز