خبرگزاری کار ایران

دلشدگان جهان و اسطوره‌گردی در ایران‌زمین

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۶۶۴

عکس‌هایی از بزرگان و بنیانگذاران موسیقی ردیف دستگاهی ایران که موسیقی دستگاهی ایران را به روش سینه‌به‌سینه آموختند و به دست ما سپردند؛ در ماهنامه سرزمین من منتشر شد.

ایلنا: چهل‌و‌نهمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایرانگردی «سرزمین‌من» در مهرماه ۹۲ منتشر شد. در این شماره، «سرزمین‌من» با گزارش‌ها و مقالاتی خواندنی درباره تاریخچه مدارس ایران، نادیده‌های کوچ و زندگی عشایری، دلفین‌های دریای جنوب، سفر به برخی مکان‌های اسطوره‌ای ایران و تصاویر و گفته‌های جذاب درباره موسیقی ردیف ایران روی پیشخوان آمده ‌است.

عکس‌های ردیف
«دلشدگان جهان» عنوان پرونده اصلی این شماره از «سرزمین‌من» است که تصویر جلد این شماره را هم به خود اختصاص داده. در این مطلب عکس‌هایی نادیده از بزرگان و بنیانگذاران موسیقی ردیف دستگاهی ایران را خواهید دید که موسیقی دستگاهی ایران را به روش سینه‌به‌سینه آموختند و به دست ما سپردند. این گزارش در بخش «نگارخانه» این شماره منتشر شده که حاوی مطالب و تصاویر جذابی است.

مدارس و اسطوره‌ها
در بخش «تاریخ» این شماره، مطلب «نیاکان ما چطور درس می‌خواندند» خوانندگان را با تاریخچه مدارس ایرانی آشنا می‌کند. این گزارش که همزمان با ماه مهر و آغاز سال تحصیلی منتشر شده، تاریخچه کوتاهی است از شکل‌گیری مدارس در ایران، از روزگار باستان تا دوران نوین. دومین گزارش این شماره «سرزمین‌من» در بخش «تاریخ»، «اساطیر سرزمین من» است. در این گزارش نویسنده، ۷ جاذبه دیدنی اسطوره‌ای ایران را انتخاب کرده و با سفر به آن‌ها، اسرار این مناطق و اسطوره‌های در پس آن را برای خوانندگان بازگو می‌کند.

دلفین‌های سرزمین‌من
«دلبرکان دریای پارس» که در بخش «خلیج‌فارس» این شماره منتشر شده، مطلبی در حوزه حیات‌وحش است. در این پرونده نگاهی جانور‌شناسانه به گونه‌های مختلف دلفین‌های ایران انداخته شده؛ جانورانی که بیش از ۱۰ گونه از آن‌ها تاکنون در سرتاسر خلیج‌فارس و دریای عمان دیده شده‌اند.

حیرانی
در این شماره هشتمین سفرنامه «اصغر عبداللهی» نویسنده نام‌آشنا منتشر شده است؛ نویسنده در این سفرنامه راهی منطقه حیران شده و همراه دو همسفرش روایتی را به تصویر می‌کشد که در عین توصیفات زیبا، به مفاهیمی همچون عینیت در سفرنامه‌نویسی هم می‌پردازد. عبداللهی در این سفرنامه‌، از خلال شخصیت‌های سفرنامه‌اش نگاه و دید بیننده را در سفرنامه‌نویسی واکاوی می‌کند.

سفر در ماه مهر
در بخش «راهنمای سفر» این شماره از مجله، پیشنهاد‌های متفاوتی برای گردش و تفریح در مهرماه ارائه شده‌ است. در بخش «طبیعت»، مطلب «کوه خورشید» منتشر شده که راهنمایی است برای سفر به غار تماشایی کتل‌خور در استان زنجان. در بخش «روستاگردی» هم «سرسبز بهار، خوش‌رنگ خزان» مطلبی است برای گشت‌وگذار در روستای دیدنی دربند در استان گیلان.
علاوه بر این، در بخش «میراث» این شماره از «سرزمین‌من»، خوانندگان با مطلب «کاخی روی آب» برای تماشای دیدنی‌های منطقه تفریحی تاریخی چشمه‌علی دامغان راهی استان سمنان خواهند شد. «سرزمین‌من» در بخش «خرید» هم با مطلب «بافته رویا‌ها» خوانندگان را برای آشنایی با شکل تهیه و همین‌طور خرید پارچه‌های مخمل راهی شهر کاشان می‌کند. همچنین در این شماره، گزارش «خورش شمالی» در زیرمجموعه «سفره ایرانی» شیوه طبخ مرغ ترش گیلان را آموزش می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز