خبرگزاری کار ایران

سفرهای پاییزی در سرزمین‌من

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۳۸

پنجاهمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایرانگردی «سرزمین‌من»، شماره‌ای برای گشت‌و‌گذار پاییزی در آبان‌ماه ۹۲ منتشر شد.

ایلنا: شماره تازه «سرزمین‌من» با گزارش‌ها و مقالاتی خواندنی درباره گشت‌وگذار در جنگل‌های ارسباران و طبیعت و تاریخ استان سیستان و بلوچستان، گزارشی از ۷ آیین سوگواری منحصربه‌فرد در منطقه آذربایجان و راهنماهایی برای سفر در ماه آبان و همین‌طور ویژه‌نامه‌ای به مناسبت آغاز ششمین سال انتشار مجله روی پیشخوان آمده ‌است.

۵ سال در سرزمین‌من

در این شماره از ماهنامه «سرزمین‌من» به مناسبت پنجمین سالگرد انتشار این ماهنامه و آغاز ششمین سال انتشار «سرزمین‌من»، دستاوردهای مطبوعاتی این ماهنامه با تصویر و اینفوگرافی مرور شده است. طی این ۵ سال، از مهر ماه ۸۷ تا آبان ماه ۹۲،۵۰ شماره از این ماهنامه روانه بازار شده است و به همین مناسبت کارشناسان و مدیران حوزه‌های محیط‌زیست، میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و مردم‌شناسی درباره این مجله اظهارنظر کرده‌اند که در این شماره منتشر شده است.

جنگل بود، پاییز بود

در بخش «طبیعت» این شماره، گزارش «سرزمین رنگ‌ها» خوانندگان را به گشت‌وگذار در میان یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین جنگل‌های ایران؛ یعنی ارسباران برده است. ارسباران منطقه‌ای با بیش از ۷۰ هزار هکتار وسعت است که رودخانه مرزی ارس را در خود جای داده و در میراثجهانی به‌عنوان مکان زیست‌کره شناخته می‌شود. سفر به این منطقه زیبا به‌خصوص در فصل پاییز، سفری رویایی است در دل جنگل‌های رنگارنگی که خزان آنها را به جعبه مدادرنگی شبیه کرده است.

در سرزمین افسانه‌ها

«سیری در سرزمین اساطیر» که حاصل سفرهای بسیار عکاس مجله در استان سیستان و بلوچستان است، در بخش «مردم ایران» این شماره، منتشر شده است. سیستان و بلوچستان، استانی با تاریخ پرفراز و نشیب و همین‌طور زیبا و پهناور است که آثار تاریخی منحصربه‌فردی در خود جای داده که قدمت بعضی از آنها به ۶هزار سال پیش می‌رسد. علاوه بر این سرتاسر این استان از نظر آثار طبیعی هم منحصربه‌فرد و درخور توجه است؛ وجود تالاب بزرگ هامون در شمال و دریای عمان در جنوب این استان، به همراه دشت پهناور سیستان و طبیعت کوهستانی بلوچستان، شرایط طبیعی بی‌نظیری در آن خلق کرده است.

۷ سوگ پورسوز

در این شماره و در بخش «آداب و رسوم»، «سرزمین‌من» به مناسبت ماه محرم به شمال‌غربی ایران، به سه استان اردبیل، آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی، سری زده‌ تا مهم‌ترین مراسم محرم آذری‌های ایران را مرور کند. «پولکه گردانی»، «شاخسی واخسی»، «طشت‌گذاری»، «شمع‌گردانی»، «تخته‌زنی»، «الهم لبیک» و «عزاداری بازار تبریز» از جمله مراسمی است که در ماه محرم در این منطقه از ایران برگزار می‌شود و در مطلب «آقام حسین وای» به آنها پرداخته شده است.

سفر به شهر رویا

در این شماره نهمین سفرنامه «اصغر عبداللهی» نویسنده نام‌آشنا منتشر شده است؛ نویسنده در این سفرنامه راهی شهر نائین در استان اصفهان شده است. او در این سفرنامه، پا به دنیای تخیل در شهری واقعی گذاشته و به همین دلیل هم در سفرنامه نائین او، کمتر با کسی جز او و همراهش برمی‌خوریم و همراه او پا به دنیای رویا و تخیل می‌گذاریم.

سفر در قلب پاییز

در بخش «راهنمای سفر» این شماره از مجله، ۹ پیشنهاد متفاوت و رویایی برای گردش و تفریح در آبان ماه ارائه شده‌ است. در بخش «طبیعت»، دو مطلب «تفرج در پاییز ابری» که راهنمایی برای سفر به جنگل ابر در استان سمنان است و همین‌طور «خزان در دریای جوان» که راهنمایی برای گشت و گذار در دریاچه چورت استان مازندران است، منتشر شده‌اند. در بخش «روستاگردی» هم راهنمای «پلکان و بیابان» مطلبی است برای گشت‌وگذار در روستای دیدنی و پلکانی نای‌بند در استان خراسان جنوبی منتشر شده. دو مطلب جالب هم در این شماره در بخش «آخرهفته» منتشر شده‌اند؛ «سلام بر خاک و خورشید» که راهنمایی برای گشت و گذار در کویر گرمسار است و «شور ساحل‌های شور» که مسافران را به لب دریاچه نمک قم می‌برد.

علاوه بر این، در بخش «میراث» این شماره از «سرزمین‌من»، خوانندگان با مطلب «نطنز، طناز پاییزی» برای تماشای دیدنی‌های شهر تاریخی نطنز راهی استان اصفهان خواهند شد که پاییزی بسیار دیدنی دارد. «سرزمین‌من» در بخش «خرید» هم با مطلب «سفالینه‌ای از خاک و کویر» دارد که خوانندگان را برای آشنایی با شکل تهیه و همین‌طور خرید کاشی میبد راهی این شهر کویری می‌کند. در بخش «اقامت» این شماره هم «یه‌تا خواب کویری» علاقه‌مندان را با اقامتگاه کویری «هتل یه‌تا» در شهرستان خور آشنا می‌کند. همچنین در این شماره، گزارش «خورش به رنگ پاییز» در زیرمجموعه «سفره ایرانی» شیوه طبخ خورش کدو حلوایی را آموزش می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز