خبرگزاری کار ایران

مجله اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۵۳۶

مجله اطلاعات حکمت و معرفت با محوریت «مرگ‌اندیشی۲» به کوشش علیرضا رضایت و با سرمقاله‌ای از امیرعباس علیزمانی منتشر شد.

ایلنا: شماره نود و دوم مجله اطلاعات حکمت و معرفت در ابتدای اولین هفته آذرماه نود و دو منتشر شد. این شماره از نشریه دفتری‌ست با عنوان «مرگ‌اندیشی۲» به کوشش علیرضا رضایت و با سرمقاله‌ای از امیرعباس علیزمانی.

به گزارش ایلنا، سر مقاله با پرسشی اساسی آغاز می‌کند که آیا اساسا ارتباطی میان مرگ و معنا وجود دارد یا خیر، سپس با طرح سوالاتی مرتبط به رابطه مرگ و معنا در نگرش‌های گوناگون فکری می‌پردازد، امیرعباس علیزمانی ضمن اشاره‌ای مختصر بر آرای برخی فیلسوفان و متفکران با مثال‌هایی به توضیح دقیق‌تری از رابطه میان مرگ و معنا از سویی و زمانِ زیستن، حقیقت، جاودانگی، لذتِ زیستن و… از سویی دیگر دست می‌یابد.

اولین مطلب بخش دفترماه گفت و گویی‌ست با مهدی کمپانی زارع از منیره پنج‌تنی با عنوان «مرگ‌اندیشی و مرگ‌آگاهی». در ادامه مقاله‌ای‌ست با عنوان «از مرگ چه می‌دانیم؟» نوشته ایمانوئل لویناس ترجمه محمد اصغری. سومین متن به چاپ رسیده در بخش دفترماه این شماره مقاله‌ای‌ست از فیلیز پیچ به ترجمه ندا محجل با عنوان «مرگ به مثابه وضعیت مرزی»، پیچ در این مقاله به تشریح برخی عقاید یاسپرس در ارتباط با مرگ و اختلاف نظرش با برخی دیگر متفکران می‌پردازد. «مرگ، سود یا زیان» نام نوشته‌ای‍‌‌ست از ادوارد زالتا ترجمه علی اخلاقی؛ نویسنده در این مقاله درواقع با طرح چند پرسش پیرامون چیستی " مرگ " سوالاتی را مطرح کرده و سعی می‌کند پاسخی برای آنها بیابد. پنجمین متن ارائه شده در بخش دفترماه مقاله مشترکی‌ست از سورن ونگات، یواو مریک به ترجمه علیرضا رضایت به نام «بودن یا نبودن هنوز مساله این است» که در این مقاله به مسئله خودکشی تمرکز می‌شود و باورهای گوناگون فرهنگی، فلسفی و فکری مورد بحثقرار می‌گیرند. «حالات نزدیک به مرگ» نوشته‌ای‌ست از پی. اچ. اتواتر و ترجمه محمدحسین ناظمی. هفتمین مقاله متنی‌ست به قلم مسعود امید با عنوان «تخفیف و تسکین هراس از مرگ». دیگر مقاله چاپ شده کاری‌ست از مایکل چابی ترجمه بهنام خداپناه و همانگونه که از عنوان پیداست به مسئله «خودکشی» می‌پردازد. آخرین مقاله‌ی بخش دفترماه به سراغ انامونو و هایدگر و آرای آنها درباره مرگ می‌رود این مقاله با عنوان «مرگ‌اندیشی از نگاه انامونو و هایدگر» نوشته‌ای‌ست از نوشاد چراغ‌سحر.

تک مقاله‌ی منتشر شده در بخش ادب و هنر این شماره متنی‌ست از پگاه مصلح به نام «مسئول زیبا شدن پر شاپرک کیست؟» که نویسنده در مقاله‌اش رابطه‌ای که سهراب سپهری میان مرگ و زیبایی درنظر می‌گیرد را مورد بررسی قرار داده‌است.

بخش اندیشه و نظر شامل سه مقاله است، اولینِ آن با نام «قواعد و اصول اخلاقی» متنی‌ست از براد هوکر به ترجمه انشاالله رحمتی، دومین مقاله نوشته‌ی استیون لوپر و ترجمه میترا سرحدی‌ است با عنوان «سقط جنین». و آخرین مقاله این بخش یعنی «اندیشه دینی گاندی» نوشته‌‎ای‌ست به قلم محمدعلی مدرسین.

بخش کتاب این شماره نشریه با قسمت دوم و پایانی مقاله‌ی پارسی گوی بمبئی از سید مسعود رضوی آغاز شده‌است، با گفت و گویی از منیره پنج‌تنی با علی شیروانی در باب «ارزش معرفت‌شناختی تجربه دینی» ادامه یافته و با «معرفی کتاب خارجی» از کیان رضوی پایان پذیرفته‌است.

در نهایت بخش پایان‌بخش شماره نود و دوم مجله گزارش‌هایی‌ست از سمینارها و همایش‌های برگزار شده‌ی اخیر در نقاط مختلف به کوشش مرضیه سیمانی.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز