خبرگزاری کار ایران

ریشه‌یابی بحران‌های جهان عرب در ماه‌نامه فرهنگ اسلامی

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۳۱

بحران‌های جهان عرب در سال‌های اخیر و ریشه‌های تاریخی، مذهبی و سیاسی آن بخش عمده‌ای از مطالب پنجمین شماره از ماه‌نامه فرهنگ اسلامی را به خود اختصاص داده است.

ایلنا: ماه‌نامه فرهنگ اسلامی در شماره‌های گذشته خود نیز از آن‌چه با عنوان جنبش‌های بیداری اسلامی یا بهار عربی یاد می‌شود پرداخته بود و صاحب‌نظران این عرصه موضوع روز جهان عرب را در این حوزه مورد بحثو تحلیل قرار داده بودند.
توجه به مسایل مصر و تونس و لیبی و دیگر کشورهایی که محور این تحولات به شمار می‌روند در شماره‌های پیشین نیز بخشی از صفحه‌های این نشریه تخصصی را به خود اختصاص داده بود.

به گزارش ایلنا، در این میان شماره پنجم نشریه فرهنگ اسلامی نیز – که عکس حسین شیخ‌الاسلام مشاور رییس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بر روی جلد آن نقش بسته است – این بار از منظری دیگر مشکلات فعلی کشورهای عربی را به عنوان یک بحران در معرض نقد و تحلیل صاحب‌نظران قرار داده است.

میزگرد این شماره نشریه با طرح این مبحثکه آیا تحولات کشورهای عربی نشأت گرفته از یک بحران ایدئولوژیک است؟ آغاز می‌شود اما دیدگاه‌های متفاوت و گاهی مخالف یکدیگر در میان شرکت‌کنندگان در آن، مباحثخواندنی و قابل توجهی را مقابل چشم خوانندگان قرار می‌دهد.

حاضران در این نشست که اغلب آن‌ها بر سابقهٔ تدریس دانشگاهی، سال‌ها در بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی به عنوان محقق یا دیپلمات یا وابسته‌های فرهنگی حضور داشته‌اند در ادامهٔ این میزگرد علاوه بر تأکید بر برخی مسایل و ریشه‌های تاریخی بحران‌ها این نکته را مورد توجه قرار می‌دهند که پیدایش گروه‌های تکفیری و سلفی از کجا نشأت گرفته است و ریشه در چه مشکلات یا حتی برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده دارد؟

در همین حال برخی از این صاحب‌نظران با تکیه بر سخنان بزرگان دین بر این نکته تأکید می‌کنند که رفتارهای گروه‌های افراطی در میان اهل تسنن و شیعیان می‌تواند به این بحران‌ها و اختلاف‌ها به شدت دامن بزند و به وحدت جهان اسلام خدشه وارد کند.

در این نشست صاحب‌نظرانی مانند حسین رویوران، مهدی تسخیری، مهدی مطهرنیا، نجفعلی میرزایی، حسین شیخ‌الاسلام، محمدرضا آیت‌اللهی، محمدحسن زورق، علی‌اکبر اشعری و علیرضا قزوه با یکدیگر به گفتگو پرداختند.

ماه‌نامهٔ فرهنگ اسلامی که به مدیر مسئولی علی‌اکبر اشعری و سردبیری محمدحسن زورق منتشر می‌شود، در شماره پنجم خود گفتگویی نیز با حسین شیخ‌الاسلام انجام داده است و مقاله‌ای با عنوان تبار‌شناسی تحولات سیاسی در کشورهای خاورمیانه عربی هم به قلم سید مرتضی نعمت‌زاده کار‌شناس مسایل جهان اسلام همین موضوع‌ها را مورد کنکاش قرار داده است.

این شماره از مطالب متنوعی مانند رخدادهای مهم فرهنگی، مقاله‌ای با عنوان رسالت عاشورایی بسیجیان در دنیای امروز به قلم محمدحسن زورق، تأملی در مسئولیت‌های مردمی در خطبهٔ فدکیهٔ حضرت زهرا(س) به قلم محمدباقر غفرانی استاد دانشگا شریف و مطلبی پژوهشی با عنوان بایسته‌های رسانهٔ ملی در انتخابات از دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به قلم علی‌اصغر ترکاشوند پژوهش‌گر اداره کل آموزش و پژوهش صدا و سیما و مهدی حاجی سیاری مدیر گروه معارف شبکه ۴ سیما تشکیل شده است.

همچنین نوشته‌هایی با عنوان «فارابی و کاوش در آسمان شب» به قلم رشید قانعی و مسعود طوسی سعیدی و «آینده پژوهشی و دین» به قلم مهدی مطهرنیا و گلچینی از شهر امروز بخش‌های دیگری از این شماره را به خود اختصاص داده است.
شماره پنجم ماه‌نامه فرهنگ اسلامی ویژه آذر ۱۳۹۲ توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی در ۲۱۸ صفحه و با قیمت ۵ هزار تومان روی دکه‌های مطبوعاتی عرضه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز