خبرگزاری کار ایران

محمد قوچانی:

باید نظام جامع رسانه‌ای تشکیل شود

کد خبر : ۱۶۷۳۳۲

وجود رسانه‌های حاکمیتی و شبه حاکمیتی امکان رشد و رقابت را از بین برده است / دستگاه‌های دولتی و خود دولت نباید رسانه داشته باشد بلکه باید به توسعه رسانه‌های خصوصی کمک کنند.

محمد قوچانی(روزنامه‌نگار) معتقد است: ما باید به یک نظام جامع رسانه‌ای برسیم و لازمه بهبود وضعیت مطبوعات تشکیل نظام جامع رسانه‌ای است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردبیر سابق روزنامه آسمان طی سخنانی در دانشگاه علوم اجتماعی با اشاره به عوامل رشد روزنامه‌ها گفت: نوع نگاه حاکمیت به رسانه‌ها، تاسیس رسانه‌های حاکمیتی و شبه حاکمیتی، نحوه توزیع رسانه‌ها و توقیف مطبوعات در رشد مطبوعات تاثیر مستقیم دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در ایران گروهی همچنان نگاه تبلیغی به رسانه دارند به همین دلیل هیچ هویتی برای رسانه‌ها قائل نیستند و حتی کار روزنامه نگار را شغل نمی‌دانند. از طرفی دیگر وجود رسانه‌های حاکمیتی و شبه حاکمیتی امکان رشد و رقابت را از بین برده است. این مساله در سیستم توزیع نیز وجود دارد و دکه‌های روزنامه فروشی نیز آخرین کالایی که می‌فروشند؛ روزنامه است.

وی ادامه داد: توقیف مطبوعات نیز باعثشده که ما شاهد یک چشم‌انداز مشخص در رسانه‌ها نباشیم و تمام عوامل بالا نشان از فقدان یک نظام مطبوعاتی و رسانه‌ای می‌دهد.

قوچانی ادامه داد: به نظر من، دستگاه‌های دولتی و خود دولت نباید رسانه داشته باشد بلکه باید به توسعه رسانه‌های خصوصی کمک کنند.

سیدنظام الدین موسوی نیز طی سخنانی گفت: در دوره‌ای در کشور بهار مطبوعات وجود داشت اما متاسفانه بعداز آن با برخوردهایی که صورت گرفت و وضعیت روزنامه‌ها افت کرد.

وی اامه داد: افت تیراژ روزنامه‌ها در آمریکا، اروپا و استرالیا هم وجود دارد و حتی پیش‌بینی شده که احتمالا تا سال ۲۰۴۳ هیچ روزنامه مکتوبی وجود نداشته باشد. این مشکل یعنی کمبود مخاطب روزنامه‌ها در ایران نه تنها برای روزنامه‌های سیاسی بلکه حتی برای روزنامه‌های ورزشی نیز وجود دارد.

موسوی ادامه داد: در همه جای دنیا حاکمان و دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی رسانه دارند و اینکه بگوییم دستگا‌ه‌های حاکمیتی در ایران رسانه نداشته باشند؛ غلط است.

وی افزود: ما باید میزان افت مخاطب و وضعیت مطبوعات در کشور را از چند منظر بررسی کنیم و تنها نمی‌توان آن را با یک عنصر سنجید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز