خبرگزاری کار ایران

جنتی:

صندوق اعتباری هنر باید خودکفا شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۷۱۴

صندوق اعتباری هنر در طول سال‌های گذشته خدمات خوبی را به جامعه هنری ارایه داده است ولی تاکنون نتوانسته خودگردان شود و روی پای خود بایستد و باید در مسیر خودکفایی اقتصادی قدم بردارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم دهمین سال تاسیس صندوق اعتباری هنر که شب گذشته(۲۶ مرداد) با حضور جمعی از هنرمندان و اصحاب قلم و رسانه در تالار وحدت برگزار شد؛ از صدور و ارایه کارت هنر ویژه هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی در مراسم دهمین سالروز تاسیس صندوق اعتباری هنر با اعلام این خبر گفت: هنرمندان شخصیت‌های فرهیخته و فرهنگی جامعه هستند از آنان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی یاد می‌شود و در همه دنیا تلاش می‌شود آنان را حفظ و تقویت کنند و بیشترین بهره گیری را از وجود آن‌ها گیرند.

وی افزود: کشور ایران علاوه بر داشتن سرمایه‌های اجتماعی در تمامی حوزه‌ها از جمله سیاست و اقتصاد، در حوزه فرهنگ وهنر نیز دارای مجموعه عظیمی از سرمایه‌های اجتماعی است که آن‌ها را ارج نهیم.

جنتی ادامه داد: کشوری موفق است که بتواند سرمایه‌های اقتصادی و اجتماعی‌اش با یکدیگر تبادل داشته باشند و هر کدام دیگری را تقویت کند. اگر سرمایه مالی و طبیعی داشته باشیم ولی نتوانیم سرمایه اجتماعی و اقتصادی خود را تقویت کنیم به توسعه نخواهیم رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر سرمایه اجتماعی هم نتواند به سرمایه اقتصادی تبدیل شود نقیصه بزرگی است که ما را از راه خود بازمی دارد؛ بنابراین همگی باید در حفظ و ارج نهادن به سرمایه‌های اجتماعی تلاش کنیم.

وی گفت: متاسفانه گاهی در کشورمان دیده می‌شود که به سرمایه‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و… چوب حراج می‌گذارند و در حوزه‌های فرهنگی و هنری نیز گاهی احترام و کرامت افراد مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین وظیفه جامعه و از همه مهم‌تر دولتمردان این است که با تمام توان در حفظ جایگاه و منزلت این سرمایه‌ها تلاش کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نخبگانی که در طول سه دهه اخیر در کشورمان در عرصه‌های مختلف و در سطح جهانی رتبه‌های بالا کسب کرده اندرا باید در داخل کشور حفظ و نگهداری کنیم و نگذاریم دیگر کشور‌ها از تخصص آن‌ها به عنوان سرمایه‌های خود بهر گیرند.

وی با اشاره به اقتصاد فرهنگ و هنر ادامه داد: باید شرایطی ایجاد کرد تا مجموعه شخصیت‌های فرهنگی و هنری کشورمان اعم از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران از نظر اقتصادی بتوانند بر پای خود بایستند و هنر خود را چه در داخل کشور و چه در کشورهای آسیایی و اروپایی بهتر عرضه کنند و از آن محل درآمدی برای خود کسب کنند.

جنتی با طرح این سوال که چرا نباید آثار هنری کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی و… را در بهترین تالارهای دنیا عرضه کنیم گفت: با عرضه آثار هنری در جامعه بین المللی دوهدف را دنبال می‌کنیم که یکی «عرضه فرهنگ، هنر و تمدن دیرینه کشورمان است و دیگری» پیدا کدن ارزش مادی هنر «است. و سایر هنر‌ها از جمله هنرهای تجسمی، نگارگری، خوشنویسی و… ارزش واقعی خود را پیدا می‌کنند و در دنیا خریداری می‌شوند و این خود یک امتیاز برای کشورمان محسوب می‌شود و نباید آن را از دست دهیم.

عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: صندوق اعتباری هنر در طول سال‌های گذشته خدمات خوبی را به جامعه هنری ارایه داده است ولی تاکنون نتوانسته خودگردان شود و روی پای خود بایستد و باید در مسیر خودکفایی اقتصادی قدم بردارد.

وی با اشاره به اصلاح اساسنامه صندوق اعتباری هنر افزود: برای رسیدن به اهداف صندوق و تامین آن سعی شده است در انتخاب هیات امنای آن از شخصیت‌های اقتصادی، بانکی و مالی که کار اقتصادی را می‌شناسند استفاده شود.

جنتی گفت: حمایت‌های توسعه‌ای، مشارکت در تولید اثار فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی مثل چاپ کتاب، ساخت فیلم و نمایشنامه و… از جمله اهداف صندوق اعتباری هنر است.

وی افزود: هنرمندان ما در حوزه هنرهای تجسمی ارزش واقعی خودشان را پیدا کرده اند و این خود یک امتیاز محسوب می شود. چند وقت پیش در حراجی که در هتل آزادی انجام شد در یک شب ۹۰ تابلو به فروش رفت و ۱۳ میلیارد تومان عواید فروش این آثار بود. اگر هنرمند اثر فاخری تولید کند می تواند امیدوار باشد که هزینه های مالی آن اثر هنری تامین خواهد شد.

جنتی تصریح کرد: در حوزه هنرهای نمایشی با محدودیت هایی مواجه بودیم و بخش دولتی قیمت بلیت ها را مشخص می کرد که من گفتم این قانون را بردارید که خود هنرمندان قیمت آثار هنری شان را تعیین کنند. باید فضا را به سمتی ببریم تا هنرمند بداند که کارش یا اثرش ارزش مادی خود را پیدا می کند. امیدوارم در یک پروسه چند ساله این هدف ما به ثمر بنشیند.

وی افزود: اعطای وام به اعضا به عنوان کمک و تسهیلات برا ی انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری، حمایت‌های بیمه‌ای اعم از تامین اجتماعی و تکمیلی، حمایت‌های معیشتی، از کارافتادگی، درمانی، وام‌های ضروری و… از دیگر اهداف و سیاست‌های اصولی صندوق است.

جنتی با اشاره به تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر ادامه داد: تا پایان تیر ماه سال جاری ۳۶ هزار نفر عضو صندوق بوده‌اند و ۳۰ هزار نفر بیمه تامین اجتماعی بوده‌اند و ۲۰ هزار نفر تا پایان سال ۹۲ از خدمات بیمه تکمیلی در این صندوق استفاده کرده‌اند.

در بخشی از این مراسم تمبر یاد بود دهمین سال تاسیس صندوق اعتباری هنر و کارت هنر رونمایی شد و به تعدادی از هنرمندان و پیشکسوتان در عرصه‌های مختلف از جمله تئا‌تر، سینما، موسیقی، مطبوعات و… به صورت نمادین کارت اعتباری هنر اهدا شد.

دراین مراسم معاونین، مشاورین و جمعی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمع دیگری از هنرمندان و پیشکسوتان فرهنگی کشور حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز