خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با کاظم فرج‌الهی تشریح شد:

دموکراسی درون تشکیلاتی انجمن‌های صنفی تهدید شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۹۵۱

چکیده: «در شرایطی که به واسطه شاغل بودن بخش قابل توجهی از کارگران در محیطهای کوچک وجود کانون‌های استانی و کشوری انجمن‌های صنفی کارگری می‌توانست به بهبود و ارتقاء وضعیت این کارگران بیانجامد، نحوه عملکرد این تشکل که قرار بوده است جایگزین سندیکاهای مستقل کارگری باشد کارگران را از تشکل‌یابی قانونی دلسرد کرده است.»

یک فعال مستقل صنفی گفت: برخلاف انتظارهای اولیه، انجمن‌های صنفی کارگری به دلیل عملکرد نادرست متولیانش و وجود ایرادهای اساسنامه‌ای، در چند سال گذشته دستاوردی نداشته‌اند.

«کاظم فرج اللهی» در آستانه برگزاری انتخابات هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: در چند سال اخیر اعضای هیات مدیره کانون‌ عالی و کانون‌ انجمن‌های صنفی کارگری استان تهران در عمل به وظایف صنفی و تشکیلاتی خود مرتکب تخلفاتی شده‌اند.

به گفته این فعال کارگری، صرف نظر از اینکه فعالیت نهادهای صنفی کارگری همواره با محدویدت‌هایی از سوی گروه‌های دولتی و کارفرمایی مواجه بوده است، قصور و تخلف‌های منتسب به مسئولان انجمن‌های صنفی کارگری باعثتهدید دموکراسی درون تشکیلاتی شده است.

وی با یادآوری اینکه تهدید درون تشکیلاتی در ‌‌نهایت باعثرویگردانی کارگران از کار صنفی می‌شود، افزود: از جمله قصور و تخلفات مسئولان کانون عالی و کانون استان تهران این است که در سه سال گذشته به وظیفه خود در خصوص برگزاری مجامع عمومی سالیانه عمل نکرده‌اند و گزارش‌های مالی و کاری طبق قانون ارائه نشده است.

این فعال کارگری ادامه داد: علاوه بر این، گفته می‌شود که مسئولان این تشکل‌ها با بی‌توجهی به شرایط قانونی نسبت به برگزاری مجامع انتخاباتی اقدام کرده‌اند.

به گفته فرج اللهی در حالی که طبق قانون و اساسنامه مربوط به فعالیت انجمن‌های صنفی کارگری زمان و مکان برگزاری هر گونه مجمع انتخاباتی باید دست کم از سه ماه قبل به اطلاع عموم اعضای این تشکل‌ها برسد، شنیده می‌شود که مسئولان این تشکل‌ها به موقع اطلاع رسانی نکرده‌اند و از این طریق خواسته یا ناخواسته امکان حضور در مجمع یاد شده را از گروهی از فعالان صنفی کارگری سلب کرده‌اند.

وی افزود: سال گذشته نیز در مجمع انتخابات کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان تهران برخی اشخاص بدون توجه به شرایط قانونی، افرادی را به مجمع تحمیل کردند.

وی در توضیح این مسئله گفت: در زمان برگزاری مجمع یاد شده، یک فرد حقیقی که خود را نماینده واقعی کارگران بیمارستانی معرفی می‌کرد با نادیده گرفتن حضور نماینده قانونی انجمن صنفی کارگران بیمارستانی و زیر سئول بردن معرفی نامه قانونی وی، توانست اعضای حاضر در مجمع را مجاب کند که با انجام قیام و قعود اختیارات قانونی نمانیده انجمن صنفی کارگران بیمارستانی را سلب و به او واگذار کنند.

فرج اللهی افزود: صرف نظر از ادعاهای فرد یاد شده در مورد متهم کردن اعضای وقت هیات مدیره انجمن‌صنفی کارگران بیمارستانی به سیاسی‌کاری و باند بازی، مسئله قابل توجه و مغفول مانده این است که اعضای مجمع صلاحیت نداشتند تا در مورد سلب و واگذاری اختیارات نمایندگان دارای معرفی نامه قانونی تصمیم گیری کنند.

وی افزود: علاوه بر این در بحثبیرونی نیز فعالیت انجمن‌های صنفی کارگری از بدو شروع با بخشنامه‌های دولتی وزارت کار آنچنان محدود شده است که حتی این تشکل‌ها در محدوده مقاوله‌نامه‌های بنیادین حقوق کار نیز آزادی عمل ندارند.

این فعال کارگری ادمه داد: همسویی مسئولان دولتی و کارفرمایان در سالهای اخیر از حضور بسیاری از چهره‌های کارگری غیر وابسته در انجمن‌های صنفی کارگری جلوگیری کرده است که به این طریق شاهد از دست رفتن استقلال عمل این نهادهای صنفی بوده‌ایم.

فرج‌اللهی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از ناکارآمدی انجمن‌های صنفی کارگری معلول افرادی است که به عنوان نمانیده کارگر در این تشکل فعالیت دارند، گفت: در شرایطی که به واسطه شاغل بودن بخش قابل توجهی از کارگران در محیطهای کوچک وجود کانون‌های استانی و کشوری انجمن‌های صنفی کارگری می‌توانست به بهبود و ارتقاء وضعیت این کارگران بیانجامد، نحوه عملکرد این تشکل که قرار بوده است جایگزین سندیکاهای مستقل کارگری باشد کارگران را از تشکل‌یابی قانونی دلسرد کرده است.

وی افزود: در عمل شاهد بوده‌ایم که در چند سال اخیر با ورود مسئولان این نهاد صنفی کارگری به بازی‌های سیاسی مانند حمایت‌های بی‌مورد از مدیران دولتی سازمان تامین اجتماعی، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی در گسترش میان کارگران ناتوان بوده است.

وی در ادامه به حضور برخی اعضای کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور در اجلاس چند سال اخیر سازمان جهانی کار اشاره کرد و گفت: ظاهرا در یکی از این اجلاس‌، نماینده تشکل یاد شده بر استفاده حاضرین در جلسه از واژه خلیج فارس تاکید کرده بود.

این فعال کارگری با یادآوری اینکه موضوع حقانیت ایران در مورد خلیج فارس یک بحثسیاسی است، افزود: وقتی جامعه کارگری از طریق رسانه‌ها مطلع می‌شود که نمایندگان آن‌ها در کنفرانس سالیانه سازمان جهانی کار به جای چانه‌زنی بر سر حقوق صنفی کارگران بر نام خلیج فارس تاکید دارند بدیهی است که نسبت به این تشکل دلسرد شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز