خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس انجمن صنفی کارگران خباز کشور:

تعیین مزد نانوایان بر اساس قیمت نان ظالمانه است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۶۳

چکیده: ماده ۴۱ قانون کار صراحت دارد مزد کارگران در ابتدای هر سال باید بر اساس مصوبه مزدی شورای عالی کار افزایش پیدا کند اما وزارت کار که بنا به وظیفه‌اش باید بر این مساله نظارت داشته باشد توجهی به تاخیر ۹ ماهه افزایش مزد کارگران نانوایی‌ها ندارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی کارگران خباز کشور از بی‌توجهی وزارت کار به افزایش نیافتن مزد کارگران نانوایی‌ها در سال جاری انتقاد کرد.

«رمضان علی نوروزی» در این باره به ایلنا گفت: کارفرمایان نانوایی‌ها افزایش مزد کارگران را به افزایش قیمت نان منوط کرده‌اند که متاسفانه این پیش شرط غیر قانونی و ظالمانه از سوی استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و حتی وزارت کار حمایت می‌شود.

وی ادامه داد: ماده ۴۱ قانون کار صراحت دارد مزد کارگران در ابتدای هر سال باید بر اساس مصوبه مزدی شورای عالی کار افزایش پیدا کند اما وزارت کار که بنا به وظیفه‌اش باید بر این مساله نظارت داشته باشد توجهی به تاخیر ۹ ماهه افزایش مزد کارگران نانوایی‌ها ندارد.

این فعال صنفی با اشاره به شرایط نامناسب اقتصادی کشور و دشواری‌های معیشتی که پیش روی طبقات محروم جامعه قرار دارد تصریح کرد: مزد کارگران نانوایی‌ها در سال ۹۲ در حالی افزایش نیافته است که تورم ۴۰ درصدی قدرت خرید آن‌ها را روز به روز کاهش می‌دهد و سفره‌‌هایشان را کوچک‌تر می‌کند.

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز استان مرکزی در ادامه با اشاره به رواج سوء استفاده کارفرما از بیمه کارگران، بیان کرد: برخی از کارفرمایان نانوایی ها به جای آنکه کارگران را به سازمان تامین اجتماعی معرفی کنند تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، خانواده و نزدیکان شان را به جای کارگران به این صندوق بیمه گر معرفی می‌کنند.

وی افزود: اگر خانواده و نزدیکان کارفرما بخواهند به صورت خویش فرما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند نسبت به زمانی که تحت عنوان کارگر بیمه شوند، باید هزینه بیشتری بپردازند.

وی تصریح کرد: از طرفی بازرسی تامین اجتماعی از نانوایی‌ها جدی نیست و کارگران برای حفظ شغل شان ترجیح می‌دهند سکوت کنند.

این فعال صنفی در ادامه با بیان اینکه هر ۴ حرفه شغل نانوایی باید مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار بگیرد، گفت: از ۴ حرفه شغل نانوایی فقط شاطر و نان درآور تحت شمول این قانون قرار دارند و خمیر زن و نان پهن کن از حمایت این قانون محروم‌اند و این در حالی است که همه کارگران نانوایی‌ها در معرض تنفس ذرات آرد معلق در هوا قرار دارند که استشمام طولانی مدت آن به بیماری‌های ریوی منجر می‌شود.

وی ادامه داد: با اینکه ۲ حرفه از شغل نانوایی سخت و زیان آور محسوب می‌شدند اما کارفرمایانی که حق بیمه کارگران را پرداخت می‌کنند زیر بار پرداخت ۴ درصد(۴ درصد از حقوق) مربوط به سختی کار نمی‌روند بنابراین کارگران شاطر یا نان درآور برای بازنشستگی پیش از موعد مجبورند نزدیک به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به صندوق تامین اجتماعی واریز کنند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی کارگران خباز کشور در پایان با انتقاد از ضریب پایین امنیت شغلی کارگران نانوایی‌ها اظهار داشت: کارفرما هر زمان که بخواهد می‌تواند کارگر را اخراج کند و زمانی که کارگر برای شکایت به وزارت کار مراجعه می‌کند جلسه‌ای میان طرفین دعوا برگزار می‌کنند و با تنظیم یک قرار داد موقت و پرداخت مبلغ اندکی از سوی کارفرما به کارگر مساله حل و فصل می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز