خبرگزاری کار ایران

آسیب‌شناسی مزد غیر نقدی - ۵

یارمحمدی: شیوه ارائه سبد کالا به کارگران ساختمانی مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۳۵

چکیده: وزارت کار باید با شفاف سازی ساز و کار ارائهٔ سبد کالای یاد شده، روند ارائه این سبد کالا به کارگران را مشخص کند و در این مسیر بهتر است از نمایندگان کارگران در انجمن‌های صنفی، شورا‌ها و سندیکا‌ها نظرخواهی شود.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور معتقد است وزارت کار برای ارائه سبد کالا به کارگران ساختمانی نمی‌تواند به آمار سازمان تامین اجتماعی و فنی و حرفه‌ای استناد کند.

«علی یارمحمدی» با اشاره به وعده وزارت کار مبنی بر اختصاص سبد کالا‌های ضروری «به کارگران مشمول قانون کار» برای مشارکت در تامین بخشی از دستمزد سال ۹۳، به ایلنا گفت: طبق مواد یک و دو قانون کار، کارگران ساختمانی مشمول قانون کار می‌شوند چرا که در مناسبات کاری‌شان، رابطه کارگری – کارفرمایی حاکم است.

وی ادامه داد: وزارت کار باید با شفاف سازی ساز و کار ارائهٔ سبد کالای یاد شده، روند ارائه این سبد کالا به کارگران را مشخص کند و در این مسیر بهتر است از نمایندگان کارگران در انجمن‌های صنفی، شورا‌ها و سندیکا‌ها نظرخواهی شود.

این فعال صنفی افزود: پرداخت مزد نقدی یا غیرنقدی به سیاست‌های کنترل تورم دولت مربوط می‌شود، اما از دولت آقای روحانی انتظار داریم در صورت تصمیم به پرداخت مزد غیر نقدی، پروسه اجرای آن با حضور نمایندگان واقعی کارگران بررسی و آسیب‌شناسی شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بروجرد در خصوص شیوه ارائه سبد کالاهای ضروری به کارگران ساختمانی، به هزاران کارگر ساختمانی که با وجود دریافت پروانه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای، در نوبت بیمه تامین اجتماعی قرار دارند اشاره کرد: تا کنون مشخص نشده است که وزارت کار برای ارائه سبد کالا به کارگران ساختمانی به آمار سازمان تامین اجتماعی استناد خواهد کرد یا سازمان فنی و حرفه‌ای که پروانه مهارت صادر می‌کند.

به گفته یارمحمدی، آمار سازمان تامین اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای برای ارائه سبد کالا به کارگران ساختمانی قابل استناد نیست زیرا اگر از سوء استفاده گسترده شاغلان سایر صنوف از بیمه کارگران ساختمانی بگذریم، مهم‌ترین دلیل برای استناد نکردن به آمار این دو سازمان دولتی آن است که هیچ یک از این دو سازمان دولتی تمامی کارگران ساختمانی را پوشش نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: بسیاری از کارگران ساختمانی کارت مهارت نگرفته‌اند و خیلی‌ها هم بیمه نشده‌اند، بنابراین اگر به آمار این دو سازمان دولتی استناد شود میان کارگران ساختمانی استثناء قائل شده‌ایم و چنین شیوه‌ای قطعا تبعیض آمیز است.

یارمحمدی تاکید کرد: تبعیض در جامعه کارگری ایجاد نارضایتی می‌کند و به جای امید بخشی، امید را از آن‌ها می‌گیرد و وجهه وزارت کار(دولت) را نزد آن‌ها تخریب می‌کند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در پایان اظهار داشت: کارگران شاغل در کارگاه‌های دائمی از حمایت‌های مالی بیشتری نسبت به کارگران ساختمانی(به دلیل مستمر نبودن ماهیت شغل) برخور دارند. مثلا تنها ۳ سال است که راه بیمه برای کارگران ساختمانی باز شده؛ آن هم با مشکلاتی که بر همگان آشکار است. همچنین کارگران ساختمانی در روزهایی متعددی از سال به دلیل سرما، یخ بندان، وزش باد شدید و… نمی‌توانند کار کنند بنابراین این گروه از کارگران نسبت به سایرین به سبد کالاهای ضروری نیاز بیشتری دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز