خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر پاکدشت:

روابط کار در دهه ۶۰ مترقی‌تر از دهه ۹۰ بود / کاهش شدید تشکلات کارگری در پاکدشت

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۴۴

چکیده: با وجود آنکه حدود ۲ هزار واحد تولیدی در چهار شهرک صنعتی پاکدشت فعال‌اند اما مجموع تشکلات کارگری در این شهرستان به کمتر از انگشتان یک دست رسیده است.

یک فعال کارگری در شهرستان پاکدشت از کاهش شدید تشکلات کارگری در این شهرستان خبر داد و اعلام کرد: با وجود آنکه حدود ۲ هزار واحد تولیدی در چهار شهرک صنعتی پاکدشت فعال‌اند اما مجموع تشکلات کارگری در این شهرستان به کمتر از انگشتان یک دست رسیده است.

«عوض سلطانی»، دبیر خانه کارگر پاکدشت در این باره به ایلنا گفت: طبق قانون کار کارگران هر واحد تولیدی می‌توانند نهاد صنفی خود را تشکیل دهند تا به واسطه نمایندگانشان، حقوقشان را پی‌گیری کنند اما به دلیل عدم تمایل کارفرمایان به متشکل شدن کارگران و ضعف نظارت دولت، کارگران قادر به تشکیل نهادهای صنفی خود نیستند.

این فعال کارگری شرایط شکل گیری نهادهای کارگری در دهه‌ سخت ۶۰ را بهتر از دهه ۹۰ توصیف کرد و گفت: در زمینه متشکل شدن کارگران چنان پس‌رفت کرده‌ایم که آرزو داریم روابط کار در ایران به دهه‌ ۶۰ بازگردد.

دبیر خانه کارگر پاکدشت با اشاره به تشدید محدودیت‌ها برای شکل‌گیری نهادهای کارگری طی هشت سال گذشته، گفت: بعد از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد شکل گیری تشکلات کارگری در واحد‌های تولیدی دچار رشد منفی شد.

او در تشریح این ادعا توضیح داد: با وجود آنکه هشت سال پیش در شهرستان پاکدشت کمتر از یک بیستم تعداد واحدهای تولیدی امروز فعالیت می‌کردند، این شهرستان حدود ۵۰ تشکل کارگری داشت.

این فعال کارگری در پاکدشت ضعف نظارت دولت بر واحدهای تولیدی را یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تشکلات کارگری توصیف کرد و درباره دلایل این ضعف گفت: ادغام دو وزارت خانه کار و تعاون در دولت آقای احمدی‌نژاد، پی گیری و رسیدگی به مشکلات صنفی کارگران را محدود‌تر کرده است و این وزارت‌خانه چنان درگیر تعاونی‌ها و مسائل اقتصادی شده‌ است که فرصت توجه به وظیفه اجرای قانون کار را فراموش کرده‌ است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز