خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری /

شکایت ۳۴ کارگر اخراجی «ارجان نوین» در دیوان عدالت اداری

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۹۰۵

چکیده: هیات تشخیص اداره کار بهبهان و هیات حل اختلاف اداره کار استان خوزستان حکم اخراج این ۳۴ کارگر را تایید کرده و آنان به ناچار در دیوان عدالت اداری طرح دعوی کرده‌اند.

نماینده ۳۴ کارگر اخراجی کارخانه روغن نباتی ارجان نوین بهبهان(واقع در استان خوزستان) از طرح دعوی این کارگران در دیوان عدالت اداری خبر داد.

«غلامرضا دشتی‌زاده» در این باره به ایلنا گفت: ۳۴ کارگر روغن نباتی ارجان نوین که در قسمت‌های دیگ بخار، تصفیه و… شاغل بوده و مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور می‌شدند، بعد از ۱۵ الی ۱۷ سال سابقه کار اخراج شدند.

وی ادامه داد: این ۳۴ کارگر در دوره‌های ۱۶ روزه به ترتیب ۴ روز صبح کار، ۴ روز عصر کار، ۴ روز شب کار و ۴ روز استراحت بودند که کارفرما به علت مشکلات مالی اقدام به حذف استراحت ۴ روزه آنان و به تبع، افزایش ساعت کاری شان کرده بود.

وکیل کارگران مدعی نفوذ کارفرما در اداره کار استان خوزستان شد و افزود: اداره کار بهبهان با حذف استراحت و افزایش ساعت کاری کارگران مخالفت کرد، اما هیات حل اختلاف اداره کار استان خوزستان با این تغییرات موافقت کرد.

گفتنی است ماده ۲۶ قانون کار تاکید کرده، هر نوع تغییر عمده در شرایط کار که بر خلاف عرف معمول کارگاه و یا محل کار باشد پس از اعلام موافقت کتبی اداره کار محل قابل اجرا است. در صورت بروز اختلاف، رای هیات حل اختلاف قطعی و لازم الاجراست.

دشتی‌زاده در پایان با اشاره به اعتراضات صنفی کارگران در واکنش به افزایش ساعت کاریشان و به تبع، اخراج همگی آنان، اظهار کرد: هیات تشخیص اداره کار بهبهان و هیات حل اختلاف اداره کار استان خوزستان حکم اخراج این ۳۴ کارگر را تایید کرده‌اند و آنان به ناچار برای ابطال حکم ناعادلانه اخراج شان در دیوان عدالت اداری طرح دعوی کرده‌اند.

کارفرما: قانونی عمل کردیم

در همین رابطه، مدیرعامل کارخانه روغن نبانی ارجان نوین به ایلنا گفت: برای حذف شیفت استراحت به مجوز اداره کار بهبهان نیاز بود که برای صدور مجوز درخواست دادم اما اداره کار بهبهان که در آن برهه سرپرست داشت، نامه ام را به اداره کار استان خوزستان ارجاع داد.

«گلرخ آذر» با اشاره به بازدید چند باره ی بازرسان اداره کار خوزستان از کارخانه روغن نباتی ارجان نوین و صدور مجوز حذف شیفت استراحت کارگران بعد از کار کارشناسی، افزود: شرایط صنعت روغن طی سال های گذشته باعثشده است کارخانه ۵۰۰ تنی روغن نباتی ارجان نوین با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ تن تولید کند، بنابراین برای ادامه تولید یا باید تعدیل نیرو می کردیم یا ۴ شیفت را به ۳ شیفت کاهش می دادیم.

به گفته خانم آذر، کارگران در واکنش به حذف شیفت استراحت و افزایش ساعت کاری شان از ادامه تولید خودداری کردند.

وی تصریح کرد که به کارگران گفته است به سر کار بازگردند و با استفاده از ماده ۲۹ قانون کار، اعتراضات شان را پیگیری کنند اما کارگران به حرفش گوش ندادند.

آذر با بیان اینکه از ۳۴ کارگر اخراجی روغن نباتی ارجان نوین، ۹ کارگر رسمی و مابقی قراردادی هستند، گفت: با توجه به قراردادی که در آن برهه با ارتش داشتم، بخش تولید کارخانه را با استفاده از سایر پرسنل راه اندازی کردم.

وی ادامه داد: کارگران برای بازگشت به کار به هیات تشخیص اداره کار بهبان درخواست دادند، که این اداره کار به بازگشت به کار کارگران رسمی رای داد.

مدیرعامل روغن نبانی ارجان نوین در پایان با اشاره به درخواست تجدید نظرش به هیات حل اختلاف اداره کار استان خوزستان برای اخراج کارگران، اظهار کرد: هیات حل اختلاف استان خوزستان با توجه به دفاعیات ارائه شده، رای هیات تشخیص را شکست و به اخراج کارگران رای داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز