خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس کارگری:

اصلاح فصل ششم قانون کار شرط آزادی تشکل های کارگری

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۸۹۶

تشکل‌های کارگری باید آزادانه فعالیت کنند و محدودیتی برای شان ایجاد نشود تا از این طریق وارد مذاکرات اجتماعی شوند و حقوق کارگران را استیفاء کنند.

یک کار‌شناس کارگری معتقد است تشکل‌های کارگری باید آزادانه فعالیت کنند و محدودیتی برایشان ایجاد نشود تا از این طریق وارد مذاکرات اجتماعی شوند و حقوق کارگران را استیفاء کنند.

«علیرضا حیدری» با اشاره به اظهارت اخیر رئیس جمهور در مراسم روز کارگر که گفته بود «‌کارگران باید بتوانند از طریق تشکل‌ها و جمعیت‌های آزادشان صدای خود را به گوش مسئولان و وزارت کار راحت و شفاف برسانند»، به ایلنا گفت: قوانین ناظر بر شکل گیری، فعالیت، حدود اختیارات و تکالیف تشکل‌های کارگری تغییری نکرده است و‌‌ همان قوانین قدیمی هستند.

وی با اشاره به قانون شورا‌ها و قانون کار که به ترتیب در سال‌های ۶۳ و ۶۹ تصویب شده‌اند، تصریح کرد: قسمتی از قانون کار که به شورا‌ها باز می‌گردد، حدود اختیارات این نهاد کارگری را به قانون شورا‌ها ارجاع داده است و قسمتی که به انجمن‌های صنفی و نمایندگان کارگران باز می‌گردد، در چارچوب فصل ششم قانون کار تبیین شده است.

به گفته حیدری، سازمان‌های کارگری و کارفرمایی و ادارات کار هم بر اساس همین قوانین کار می‌کنند، بنابراین قوانین ناظر بر شکل گیری و فعالیت تشکل‌های کارگری تغییری نکرده است اما نگاه دولت به این تشکل‌ها تغییر کرده و جلب مشارکت آن‌ها برای همکاری در تشکیل نهادهای سه جانبه تا حدودی به رسمیت شناخته شده است که می‌توانسته غیر از این باشد.

این کار‌شناس کارگری در ادامه بیان کرد: آنچه آقای روحانی به دنبالش است و در روز کارگر مطرح کرد، ویژگی‌های ذاتی تشکل‌های کارگری جدا از قوانین ناظر بر آن‌ها بوده است. تشکل‌های کارگری باید آزادانه فعالیت کنند و محدودیتی برایشان ایجاد نشود تا از این طریق وارد مذاکرات اجتماعی شوند و حقوق کارگران را استیفاء کنند که این مهم، مستلزم آسیب‌شناسی و پالایش فصل ششم قانون کار و قانون شورا‌ها است.

حیدری در پایان با تاکید بر تلاش برای انطباق قانون کار و مقاوله نامه‌های بین المللی تصریح کرد: دولت یازدهم بهترین فرصت برای اصلاح مغایرت‌های قانون کار با مقاوله نامه‌های بین المللی ۸۷ و ۹۸ را در اختیار دارد و باید در قالب طرح و لایحه به سمتی برود که قانون کار به این مقاوله نامه‌ها نزدیک شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز