خبرگزاری کار ایران

نمایندگان انجمن‌های صنفی کارگران خباز مطرح کردند:

کارگران خباز افزایش دستمزد ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۸۱۵

صرف نظر از اینکه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران را در سال‌های ۹۲ و ۹۳ به میزان ۲۵ درصد افزایش جزئی داد اما این افزایش مزد در دو سال گذشته برای کارگران نانوا اعمال نشده است / تعداد زیادی از کارگران شاغل در خبازیهای سراسر کشور بیمه نیستند / شغل خبازی مشمول قانون سخت وزیان آور نیست.

در جلسه‌ای که امروزه یکشنبه با حضور نمایندگانی از انجمن صنفی خبازی‌های سراسر کشوردر محل خانه کارگر واقع در خیابان ابوریحان تهران برگزار شد، مشکلات این صنف از جمله پایین بودن دستمزد آنان مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این جلسه که نمایندگان انجمن‌های صنفی استان‌ها و شهرستانهای تهران، همدان، اراک وسقز برگزار شد، اعضای حاضر در آن با بررسی وضعیت کارگران شاغل در نانوایی‌ها به افزایش نیافتن دستمزد‌هایشان انتقاد کردند.

در این رابطه، «علی یزدانی» رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خباز کشور در خصوص پیامدهای منفی افزایش نیافتن حداقل دستمزد کارگران خباز(نانوا) در سال ۹۳، گفت: صرف نظر از اینکه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران را در سال‌های ۹۲ و ۹۳ به میزان ۲۵ درصد افزایش جزئی داد اما این افزایش مزد در دو سال گذشته برای کارگران نانوا اعمال نشده است.

او افزود: به رغم ثابت ماندن مزد کارگران نانوا در دو سال گذشته، این کارگران به ازای ۱۶ ساعت کار روزانه، هزینه‌های زندگی کارگران خباز افزایش سرسام آوری داشته است.

این فعال کارگری با یادآوری اینکه در تمامی سالهای گذشته هرگونه افزایش حقوق کارگران نانوا منوط به افزایش قیمت نان بوده است، گفت: به عقیده کارفرمایان، ۲۵ درصدافزایش حقوقی که شورای عالی کار مصوب کرده است در آنالیزم هزینه‌ای نانوایی دیده نشده است.

این فعال صنفی کارگری با بیان اینکه به نسبت دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش حقوق کارگران خباز پایمال شده است افزود: اگر دولت قصد افزایش قیمت نان مصرفی مردم را ندارد حداقل افزایش مزد کارگران خباز را عملی کمی کرد.
به گفته وی، تداوم تاخیر در افزایش مزد کارگران خباز با توجه تبعات تورمی مربوط به اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها عقلانی و انسانی نیست.
یزدانی همچنین در خصوص افزایش دستمزد کارگران خباز از دولت خواست، معضل مزدی کارگران شاغل در نانوایی‌ها را حل کند.

از بیمه کارگران خباز سوء استفاده می‌شود
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خباز کشور در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشکلات بیمه‌ای کارگران خباز تصریح کرد: تعداد زیادی از کارگران شاغل در خبازیهای سراسر کشور بیمه نیستند.

او در این زمینه اضافه کرد: عمده‌ترین مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که علاوه بر نبود بازرسی در این حوزه، سوء استفاده‌های زیادی از بیمه کارگران خبازی‌ها می‌شود.

او گفت: تعداد بیشماری از کسانی که بنام کارگر خباز در تامین اجتماعی بیمه شده‌اند کارگر خباز نیستند و برخی کارفرمایان با دور زدن قانون بجای اینکه کارگر شاغل در نانوایی خود را بیمه کند افراد دیگری از جمله نزدیکان و آشنایان خود بدون آنکه تجربه کار در نانوایی‌ها را داشته باشند بیمه کرده‌اند.

شغل خبازی مشمول قانون سخت وزیان آور نیست
در ادامه آقای یزدانی خواستار اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور در خصوص کارگران خباز شدو گفت: با توجه به اینکه خباز‌ها به صورت دائمی در وضعیت سرپا و در مجاورت حرارت تنور هستند به مرور زمان ممکن است در معرض ابتلا به آسیب‌هایی همچون دیسک کمر، دیسک گردن، آرتروز و واریس قرار بگیرند و این در حالی است که این کارگران تا به امروز مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور نیستند.

او همچنین در خصوص یکی دیگر از مشکلات کارگران خباز در زمینه مشاغل سخت وزیان آور گفت: تامین اجتماعی سخت وزیان آور بودن شغل کارگران خبازی را که در یک کارگاه ثابت نیستند وکارگاه خود را تغییر می‌دهند را نمی‌پذیرد.

او با ذکر مثالی گفت: ممکن است خبازی با ۲۰ سال سابقه کار در بیش از ۱۰ کارگاه کار کرده است که تعدادی از این کارگا‌هها امروز تعطیل شده‌اند.

یزدانی اضافه کرد: در این زمینه دیوان عدالت اداری با شکایت کارگران خباز رای به حفظ ماهیت سخت وزیان آور بودن شغل کارگران خبازی که در واحدهای که به مرور تعطیل شده‌اند داده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خباز کشور در پایان سخنان خود خواستار انجام اقدام عملی و فوری مسئولان دولت یازدهم در خصوص به روز رسانی دستمزدهای کارگران خباز و پذیرش عنوان سخت وزیان آور بودن شغل خبازی وسایر مشکلات نظیر موانع بیمه‌ای آنان شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز