خبرگزاری کار ایران

در نشست شوراهای اسلامی کار غرب تهران مطرح شد:

نبود امینت شغلی فعالیت صنفی کارگران را تحلیل داده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۲۲۱

نبود امنیت شغلی و ترس از اخراج با عثکم رونق شدن فعالیت‌های صنفی کارگران شده است / تمایل کارفرمایان واحدهای تولیدی بزرگ برای تشکیل شورای اسلامی کار کاهش یافته است.

صبح دوشنبه سلسله نشستهایی دوره‌ای اعضای کانون شوراهای اسلامی کار غرب تهران با موضوع «برسی وضعیت شوراهای اسلامی کار» با حضور «هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار تهران» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در این نشست، «حسن بهرامی» عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی استان تهران به بررسی وظایف شوراهای اسلامی کار در واحد‌ها و همچنین راهکارهای که باعثتقویت فعالیت اعضای شورای کارگری می‌شود، پرداخت.

وی از کاهش تعداد شورا‌ها در کارخانه‌های بالای ۳۵ کارگر و رواج قرادادهای موقت به عنوان دلیل بی‌میلی کارگران نسبت به انجام فعالیت‌های صنفی کارگری یاد کرد و گفت: نبود امنیت شغلی و ترس از اخراج با عثکم رونق شدن فعالیت‌های صنفی کارگران شده است.

وی در توضیح این مطلب افزود: کارگران قراردادی به دلیل عدم امنیت شغلی و ترس از اخراج، از حضور در تشکل‌های کارگری همچون شوراهای اسلامی کار واهمه دارند که تبعات این ترس در دراز مدت برای جامعه کارگری بسیار نگران کننده است.

او با بیان اینکه شورا‌ها آسیب‌شناسی شده و فعالیت خود دردر حیطه وظایف خود گسترش دهند افزود: با این کار مانع بسته شدن دربهای دفا‌تر شوراهای اسلامی کاردرکارخانه‌ها می‌شوید.

این مقام کارگری گفت: اعضای شورای اسلامی باید اطلاعات مرتبط با کار خود را بالا برده وبا این کارخود یاعثارتقاع سطح کیفی وحتی افزایش تولید در واحدخود می‌شوند.

به گفته وی، شورا‌ها باید از فعالیت سنتی خودخارج شوند چرا که دیگر جامعه کارگری فعالیت سنتی شوراها را نمی‌پذیرد.

بهرامی در بخش دیگری از سخنان خود منفک شدن بخش درمان تامین اجتماعی از سازمان تامین اجتماعی را موجب وخیم‌تر شدن وضعیت درمان کارگران دانست.

اوگفت: در حال حاضر با وجود آنکه بخش درمان تامین اجتماعی از استقلال کامل برخوردار است اما کارگران از خدمات درمان آن رضایت کامل ندارند.

به گفته وی ۹۰ درصد از پزشکان شاغل در تامین اجتماعی بیمه‌ای نیستند وآنان تمام تلاش خود را در جهت الحاق بخش درمان تامین اجتماعی به سمت بیمه سلامت انجام می‌دهند.

او گفت: بخش درمان مستقیم تامین اجتماعی با وجود آنکه ملکی است ومتعلق به بیمه شدگان است امروزه به بخش خصوصی خدمات می‌دهد.

شوراهای اسلامی کار تحلیل رفته‌اند

در ادامه «داوود قادری» عضو دیگری از هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران گفت: تمایل کارفرمایان واحدهای تولیدی بزرگ برای تشکیل شورای اسلامی کار کاهش یافته است.

او با بیان اینکه کارفرمایان بنا بر صلاحدید خودشان، تشکلات کارگری را احداثمی‌کنند، تصریح کرد: در حالی که به موجب قانون کار، فعالیت نهادهای صنفی کارگری باید منوط به اراده کارگران باشد، متاسفانه کارفرمایان در مورد چگونگی فعالیت صنفی کارگری تصمیم گیری می‌کنند.

به گفته وی شوراهای اسلامی کار به دلیل سیاست گذاری‌ها غلط دولتهای گذشته، امروزتحلیل رفته اند و آنان با بهانه حمایت ازنیروی کار، در واقع برای تضیف شورا‌ها ی کارگری، نهادهای صنفی دیگری را در موازات وظایف آنان شکل داده‌اند.

او گفت: آنچه در ۸ سال گذشته موجب تضعیف فعالیت شورایی شده، حد نصاب نرسیدن آرا در انتخابات شورایی واحدهاست، که امروزه به یک نقطع ضعف تبدیل شدهاست.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار محور غرب تهران با بیان اینکه امیدواریم وزیر کار که از بدنه کارگری کشور است، هرچه سریع‌تر نسبت به رفع موانع پیش روی کارگران اقدام کند که اگر اینطور نباشد ما در انتخاب خود اشتباه کرده‌ایم.

وی گفت: شوراهای اسلامی کار دارای نواقصی هستند اما در مقایسه با تشکلات دیگر از اختیارات بیشتری برخوردارند.

قادری در ادامه اظهار داشت: استان تهران در گذشته سهم بیشتری در تشکلات کارگری و کانون‌های استانی داشت اما امروزه اعضای شوراهای استانهای بزرگ کنارگذاشته شده‌اند.

او با یان اینکه باید از شوراهای بیشتر حمایت شود افزود: با تشکیل شورا درواحدهایی که طبق تاکید قانون شوراتشکیل نمی‌دهندمی توانیم بخش زیادی از مشکلات و مطالبات کارگران را کاهش دهیم

این مقام کارگری گفت: هرچند طبق قانون کار هیچ منع قانونی در مورد فعالیت سایر تشکلات کارگری در کارگاه‌های بالای ۳۵ نفر وجود ندارد اما بر اساس همین قانون تنها کارگاه‌های بالای ۳۵ نفر می‌توانند شورای اسلامی کار داشته باشند.

این فعال کارگری ادامه داد: با این حال کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در تلاش است تا از طریق مذاکره و برقراری ارتباط با واحدهای تولیدی قدرت این نهاد صنفی را توسعه بخشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز