خبرگزاری کار ایران

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران:

وجود کارگران غیر ماهر به نحوه استخدام آنها بازمی‌گردد

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۵۷۹

طرح طبقه‌بندی مشاغل و تعاریف مشخص مهارت‌ها وجود کارگران غیر ماهر در ایران را زیر سؤال می‌برد / قانون کار ایران رویکردی کارفرمائی اما گرایشی کارگری دارد و بر اساس نزاع نوشته شده است

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در پاسخ به طرح موضوع آن‌دسته از کارفرمایانی که می‌گویند، در ایران کارگر ماهر کم است و یا کارگر ماهر نیست، به ایلنا گفت: «این ادعا در واقعی جعل اظهارات کارفرمایان دولتی توسط کارفرمایان بخش خصوصی است».

«حسین حبیبی» با اشاره به «طرح طبقه‌بندی مشاغل و تعاریف مشخص مهارت‌ها درآن» وجود کارگران غیر ماهر در ایران را نادرست شمرد و افزود: وجود کارگران غیرماهر در بخش‌های خصوصی بنا به اقتضای کار در آن بخش است که در غیر این‌صورت یا باید مشکل را در نحوه جذب کارگران دانست و یا فقدان آموزش‌های ضمن خدمت در این بخش تلقی کرد.

وی تأکید کرد مواد ۴۹ و ۵۰ قانون کار تدابیر لازم را در برای پرورش کارگران ماهر اندیشیده و ادامه داد: به‌منظور استقرار مناسبات صحیح کارگاه با بازار کار در زمینه مزد و مشخص بودن شرح وظایف و دامنه مسئولیت مشاغل مختلف در کارگاه، کارفرمایان مشمول این قانون مکلف هستند تا با همکاری کمیته طبقه‌بندی مشاغل کارگاه و یا مؤسسات ذیصلاح، طرح طبقه‌بندی مشاغل را تهیه کنند و پس از تأیید وزارت کار و امور اجتماعی به مرحله اجراء در آورند.

این فعال کارگری ادامه داد: چنا‌‌ن‌چه کارفرمایان مشمول این قانون در مهلت‌های تعیین شده از طرف وزارت کار و امور اجتماعی مشاغل کارگاه‌های خود را ارزیابی نکرده باشند، وزارت کار و امور اجتماعی، انجام این امر را به یکی از دفاتر مؤسسات مشاور فنی ارزیابی مشاغل و یا اشخاص صاحب صلاحیت(موضوع تبصره ۲ ماده ۴۹) واگذار خواهد کرد.

حبیبی با بیان این‌که جذب کارگران در برخی از کارگاه‌های بخش خصوصی سلیقه‌ای است، تصریح کرد: کارفرمایان در بسیاری از اوقات افراد را جذب کرده و سپس برای آنان «پست» خلق می‌کنند و می‌گویند، «اختصاصاً این افراد را داشته باشیم» این‌چنین مواردی ماده ۴۹ را «بی‌خاصیت» می‌کند و این‌جاست که نقش وزارت کار به‌عنوان متولی پررنگ‌تر می‌شود.

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با پررنگ دانستن «نقش نظارتی وزارت کار» گفت: نظارت بر گزارش کمیته فنی و دفاتر مشاوره فنی طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگاه‌ها وظیفه وزارت کار بوده و برای تمام کارگاه‌ها با هر شمار کارگر لازم‌الاجرا است که در صورت تخطی کارگاه‌ها، ابطال پرونده و جریمه کارگاه‌ها را به‌همراه خواهد داشت.

حبیبی ادامه داد: پس با توجه به مواردی که اشاره کردیم می‌توان ملاحظه کرد که «بی‌غرضی کارفرمایان» از این‌جا شبهه‌برانگیز می‌شود؛ زیرا به‌دنبال کسب سود و درآمد در جستجوی کارگرانی متخصص و ماهر هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز