خبرگزاری کار ایران

در پی پیشنهاد مدیرعامل تامین اجتماعی؛

کسر حق بیمه از بن کارگری لغو شد

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۹۷۰

سه شنبه هفته گذشته(۱۷ تیر)، شورای عالی کار پیشنهاد لغو کسر حق بیمه از بن کارگری را با رای قاطع و مثبت نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت تصویب کرده است.

در حالی که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی سه شنبه هفته گذشته از پیشنهاد این سازمان به شورای عالی کار مبنی بر لغو کسر حق بیمه از بن کارگری خبر داده بود، عضو کارگری شورای عالی کار گفت پیشنهاد یاد شده‌‌ همان روز در این شورا به تصویب رسیده است.

«هوشنگ درویشی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: سه شنبه هفته گذشته(۱۷ تیر)، شورای عالی کار پیشنهاد لغو کسر حق بیمه از بن کارگری را با رای قاطع و مثبت نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت تصویب کرده است.

در همین رابطه، «اولیا علی بیگی» رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار به ایلنا گفت: متاسفانه در آخرین جلسه شورای عالی کار، پیشنهاد لغو کسر حق بیمه از بن کارگری تصویب شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که بر اساس قانون، همه مطالبات مزدی کارگران به غیر از حق اولاد مشمول کسر حق بیمه می‌شود، بنابراین هیچ منع قانونی برای کسر حق بیمه از بن کارگری نباید وجود داشته باشد.

این مقام کارگری با اشاره به ماده ۳۰ قانون تامین اجتماعی، گفت: تصمیم گیری راجع به لغو کسر حق بیمه از بن کارگری جزء اختیارات شورای عالی کار نیست که این شورا به خود اجازه داده است چنین تصمیمی را علیه کارگران اتخاذ کند.

بر اساس ماده ۳۰ قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان موظفند از کلیه وجوه و مزایای(مزد، حقوق یا کارمزد اعم از نقدی و غیر نقدی) حق بیمه مقرر را کسر و به اضافه سهم خود به سازمان پرداخت کنند.

«حسین احمدی‌زاده»، عضو کارفرمایی شورای عالی کار نیز ضمن تایید این خبر به ایلنا گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی کار، مبلغ ۸۰ هزار تومانی بن کارگری همچنان به صورت «نقدی» و «مستمر» به کارگران پرداخت خواهد شد اما حق بیمه از آن کسر نخواهد شد.

گفتنی است «تقی نوربخش»، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی سه شنبه هفته گذشته گفته بود این سازمان به شورای عالی کار پیشنهاد داده است بن کارگری را «غیرنقدی» و «غیر مستمر» کنند تا از این پس مشمول کسر حق بیمه نشود.

پیش‌تر در نامه‌ای منتسب به یکی از تشکل‌های کارفرمایی از «علی ربیعی»، وزیر کار خواسته شده بود کسر حق بیمه از بن کارگری لغو شود.

لازم به ذکر است سازمان تامین اجتماعی از ابتدای سال جاری برای اولین بار بن کارگری را مشمول کسر حق بیمه کرده بود. در صورتی که حق بیمه از بن کارگری کسر می‌شد، مستمری دوران بازنشستگی کارگران به اندازه ارزش بن یاد شده افزایش پیدا می‌کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز