خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی سازمان فنی وحرفه‌ای در پاسخ به ایلنا:

ورود ۴۰هزار «شاگرد» به بازار کار استثمار کارگر نیست

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۲۲۴

نظام استاد شاگردی از زمان آغاز اجرا در مجموع ۴۰ هزار نیروی کار را آموزش داده است و این ۴۰ هزار نفر تعدادی نیستند که به استثمار نیروی کار دامن بزنند / مخالفان بگویند این طرح درکجا به اخراج کارگری منجر شده است.

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای از ارائه الگوی جدید نظام استاد و شاگردی در آینده نزدیک و با حمایت معاون روابط کار وزیر کار خبر داد.

«پوراندخت نیرومند» در نشست خبری که به مناسبت هفته کارآفرینی و آموزشهای فنی وحرفه‌ای که صبح امروز(شنبه ۱۱ مرداد) برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی براینکه «سرنوشت نظام استاد شاگردی که توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در دولت احمدی‌نژاد طرح شده بود به کجا رسیده است»، گفت: فلسفه آموزشهای فنی وحرفه‌ای این است که به تناسب نیازهای جامعه تغییر کند. یکی از الگوهای آموزشی سازمان نظام استاد شاگردی بود که مطابق روابط کار کشورمان در سالهای دور طراحی شده بود.

وی ادامه داد: براین اساس آیین نامه‌ای نوشته شده بود تا این مدل آزمایش شود، خطا‌هایش رفع شود و در ‌‌نهایت مدل اصلی آن به جامعه عرضه شود اما متاسفانه طرح یاد شده با رفتارهای نمایشی و سیاسی کارانه برخی مجامع روبه‌رو شد و همین رفتارهای غیر حرفه‌ای باعثشد این طرح به نتیجه مطلوب سازمان نرسد.

این مقام دولتی افزود: نظام استاد شاگردی از زمان آغاز اجرا در مجموع ۴۰ هزار نیروی کار را آموزش داده است و این ۴۰ هزار نفر تعدادی نیستند که به استثمار نیروی کار دامن بزنند.

نیرومند تصریح کرد: مخالفان بگویند این طرح درکجا به اخراج کارگری منجر شده است، این طرح به آموزش مهارت به نیروهای کار جوان منجر می‌شد اما برخی از افراد فعال در حوزه کار با آن به صورت حرفه‌ای رفتار نکردند.

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای بیان کرد: اشکالات مدل قبلی را گرفته‌ایم و مدل جدید آن را با حمایت معاون روابط کار وزارت کار به زودی ارائه می‌کنیم.

نیرومند در پایان اظهار کرد: الگوی اموزشی استاد شاگردی در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند استرالیا اجرا می‌شود و نباید دستاوردهای این مدل آموزشی را باگزارش‌های سیاسی و اشتباه نادیده گرفت و از بین برد هر چند مدل اولیه این نظام آموزشی از اشکالاتی برخودار بود.

گفتنی است نظام «استاد - شاگردی» در اواخر تابستان سال ۹۱ به اجرا گذاشته شد و تاکنون ادامه دارد. این شیوه‌نامه که توسط سازمان فنی و حرفه‌ای مطرح و توسط وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی دولت دهم اجرا شد، با تغییر نام «کارآموز» به «شاگرد» شرایطی را به وجود آورد که کارفرمایان بدون توجه به مهارت، سابقه کار و سن کارآموز و بدون هیچ تعهدی در خصوص بیمه، ساعت کار و حقوق مصرح در قانون کار کارگران را به عنوان شاگرد استخدام کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز