خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن‌ صنفی کارگران ساختمانی یزد هشدار داد:

تأیید شورای نگهبان یک میلیون کارگر ساختمانی را از بیمه محروم می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۷۹۵

«بودجه پیش بینی شده در این طرح به زحمت برای تداوم پوشش بیمه‌ای ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی - که پیش‌تر بیمه شدند - کافی است و در صورتی که شورای نگهبان آن را تصویب کند، یک میلیون کارگر ساختمانی بیمه نشده و پشت خط مانده از پوشش بیمه‌ای محروم خواهند ماند.»

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان یزد گفت طرحتغییر ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، یک میلیون کارگر ساختمانی را از بیمه محروم می‌کند.

«مصطفی بورقی» در این باره به ایلنا گفت: بودجه پیش بینی شده در این طرح به زحمت برای تداوم پوشش بیمه‌ای ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی - که پیش‌تر بیمه شدند - کافی است، و در صورتی که شورای نگهبان آن را تصویب کند، یک میلیون کارگر ساختمانی بیمه نشده و پشت خط مانده از پوشش بیمه‌ای محروم خواهند ماند.

گفتنی است سازمان تامین اجتماعی بر اساس این طرح مکلف است ۷ درصد حق بیمه را از کارگران ساختمانی و ۲۰ درصد سهم کارفرما(معادل ۱۲ درصد مجموع عوارض و درآمد تامینی ناشی از صدور پروانه ساختمان) را از مالک دریافت کند.

بر این اساس، مابه التفاوت ناشی از اجرای این حکم جهت پوشش ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرما بعد از اعلام سازمان تامین اجتماعی و پس از تائید وزارت کشور از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود.

او در ادامه از شورای نگهبان خواست پوشش بیمه‌ای یک میلیون کارگر ساختمانی را فدای منافع اقلیتی انبوه ساز و صاحب ثروت نکند و با طرح پیشنهادی مجلس مخالفت کند.

این فعال کارگری در عین حال با انتقاد از قید تاییدیه وزارت کشور برای برداشت از محل درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده در این طرح، پرسید اگر وزارت کشور به هر دلیلی با برداشت از این بودجه موافقت نکرد، بیمه یک میلیون کارگر ساختمانی چه سرانجامی خواهد داشت؟

او مدعی شد وزارت کشور هرگز با بیمه کارگران ساختمانی از محل درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده موافقت نمی‌کند، چرا که در این صورت سازمان تامین اجتماعی برای گرفتن طلب میلیاردی‌اش از دولت مدعی خواهد شد.

او در ادامه گفت: هنگامی که نمایندگان مجلس علی رغم مخالفت جدی نمایندگان صنفی کارگران به این طرح رای مثبت دادند، متوجه شدم آنان هیچ اهمیتی به اقشار زحمتکش جامعه از جمله کارگران ساختمانی نمی‌دهند.

بورقی در پایان از «محمدصالح جوکار»، نماینده یزد انتقاد کرد که هنگام تصویب این طرح در مجلس حاضر نشده است با او دیدار کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز