خبرگزاری کار ایران

تلاش برای پس‌گرفتن شکایت کارگران ایران علیه قانون «استاد شاگردی» در ILO

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۸۴۹

عضو کارزار مقابله با «شیوه‌نامه استاد شاگردی نوین» از اینکه برخی اعضای این کارزار خواهان استراداد شکایتی که در سازمان جهانی کار عیله اجرای این شیوه نامه طرح شده‌است انتقاد کرد.

یک عضو کارزار مقابله با «شیوه‌نامه استاد شاگردی نوین» از احتمال بازپس‌گیری شکایتی که عیله اجرای این شیوه نامه دولتی در سازمان جهانی کار مطرح شده‌ است خبر داد.

«حسین اکبری» فعال مستقل کارگری در این باره به ایلنا گفت: به تازگی مطلع شده‌ایم که برخی اعضای کارزار مقابله با شیوه نامه استاد شاگردی نوین، از «مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران» خواسته‌اند تا به منظور جلوگیری از «اختلال در انجام وظایف مجامع»، جلوگیری از «تعارض با وزارت کار» و در ‌‌نهایت «تضعیف حق و حقوق جامعه کارگری» از پیگیری این دادخواست صرف نظر کند.

وی بابیان اینکه طبق اطلاعات موثق این پیشنهاد از سوی مجمع نمایندگان استان مازندران مطرح شده است، افزود: جالب اینجاست که در زمان تشکیل این کارزار، مجمع عالی نمایندگان کارگران مازندران خود از پیشروان جمع آوری امضاء طومار ۵ هزار امضایی بود.

اکبری در عین حال با یادآوری اینکه به موجب قوانین اساسی و کار و نیز مقاوله نامه‌های بنیادین حقوق کار اجرای شیوه نامه استاد - شاگردی از اساس تضییع آشکار حق و حقوق کارگر است، افزود: در ‌‌نهایت اگر بخواهیم دلیل طرح این شکایت را از منظر صنفی بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که به دلیل بی‌تفاوتی‌های مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فعالیت کارزار، مجمع عالی نمایندگان کارگری در مقام یک تشکل مدعی فعالیت صنفی کارگری، شکایتش را در سازمان جهانی کار مطرح کرده است.

وی افزود: اگر از یکسو بخشی از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم روابط کار میان کارگر و کارفرما باشد و از سوی مقابل وظیفه مجمع عالی نمایندگان کارگری نیز پیگیری مطالبات صنفی کارگران باشد،نه وزارت کار باید از بابت پیگیری معترضان به شیوه نامه استاد شاگردی دلخور شود و نه اعضای این مجمع به عنوان بخشی از کارزار از اقدامات انجام شده دچار دلهره بشوند.

وی در عین حال گفت: از آنجا که برابر مستندات قانونی موجود مجمع عالی نمانیدگان کارگران ایران به همراه مجامع استانی و سایر زیر مجموعه‌های آن در چارچوب قوانین داخلی و مقاوله نامه‌های سازمان جهانی کار مشغول فعالیت هستند، چرا باید اقدام صفنی همچون دادخواهی از سازمان جهانی کار در خصوص اجرای شیوه‌نامه غلط استاد - شاگردی باعثکدورت اعضای این تشکل و مسئولان وزارت کار شود.

به باور این فعال مستقل کارگری، کسانی که معتقدند در دنیای امروز پیگیری مطالبات صنفی از طریق ترسیم مثلثسه جانبه گرایی و گفت‌گوهای شرکای اجتماعی ممکن است، باید بپذیرند کهگفت‌گوهای اجتماعی تنها به درد و دل و خوش و بش کردن نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولتی ختم نمی‌شودو با به بن بست رسیدن این گفتگوها، کارگران ناچارند مطالبات خود را از سایر مسیرهای قانونی پی‌گیری کنند.

گفتنی است نظام «استاد - شاگردی» در اواخر تابستان سال ۹۱ به اجرا گذاشته شد و تاکنون ادامه دارد. این شیوه‌نامه که توسط سازمان فنی و حرفه‌ای مطرح و توسط وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی دولت دهم اجرا شد، با تغییر نام «کارآموز» به «شاگرد» شرایطی را به وجود آورد که کارفرمایان بدون توجه به مهارت، سابقه کار و سن کارآموز و بدون هیچ تعهدی در خصوص بیمه، ساعت کار و حقوق مصرح در قانون کار کارگران را به عنوان شاگرد استخدام کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز