خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن‌ صنفی کارگران ساختمانی کشور:

ربط دادن رکود بازار مسکن به بیمه کارگران ساختمانی «فریب افکار عمومی» است

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۹۷۷

«اگر قرار باشد کارفرمایان ساختمانی حق بیمه کارگران را پرداخت نکنند تا معضل رکود بازار مسکن حل شود، نمایندگان مجلس می‌توانند کارفرمایان صنایع مثلا کارفرمایان صنعت خودروسازی، صنعت پتروشیمی یا… را هم از پرداخت حق بیمه کارگران معاف کنند تا اقتصاد کشور یکباره شکوفا شود.»

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با رد ادعای نمایندگان مجلس که می‌گویند «بیمه کارگران ساختمانی باعثرکود بازار مسکن شده است»، گفت که نمی‌داند نمایندگان با چه مدرکی این ادعا را طرح کرده‌اند زیرا رکود بازار مسکن در گذشته به تناوب اتفاق افتاده است، حتی زمانی که از بیمه کارگران ساختمانی خبری نبود.

«علی یارمحمدی» در این باره به ایلنا گفت: ادعاهایی از این دست به قصد فریب افکار عمومی و زمینه سازی برای تصویب طرح«تغییر ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی»در شورای نگهبان بیان می‌شوند. رکود اقتصادی به دلیل سیاست‌های انقباضی یا انبساطی دولت به وجود می‌آید نه بیمه کارگران ساختمانی.

او افزود: با این شیوه استدلال، اگر فردا روزی شاخص بورس سقوط کند، نمایندگان مجلس بیمه کارگران ساختمانی را به عنوان مقصر معرفی می‌کنند که نه منطقی است نه منطبق با حقیقت.

یارمحمدی با انتقاد از طرح یاد شده که کارفرمایان ساختمانی را از پرداخت بخش قابل توجهی از حق بیمه کارگران ساختمانی معاف می‌کند، افزود:اگر قرار باشد کارفرمایان ساختمانی حق بیمه کارگران را پرداخت نکنند تا معضل رکود بازار مسکن حل شود، نمایندگان مجلس می‌توانند کارفرمایان صنایع مثلا کارفرمایان صنعت خودروسازی، صنعت پتروشیمی یا… را هم از پرداخت حق بیمه کارگران معاف کنند تا اقتصاد کشور یکباره شکوفا شود.

این فعال کارگری در ادامه پرسید: آیا تبعیض میان کارفرمایان یک کشور قانونی است؟ یکی حق بیمه پرداخت کند و دیگری نه؟ یا شاید فکر می‌کنند با حمایت از کارفرما اقتصاد کشور متحول خواهد شد؟

یارمحمدی در عین حال از شورای نگهبان خواست اشتباه نمایندگان مجلس در پیشنهاد این طرح را جبران کند. او تاکید کرد «این طرح نمی‌تواند همه کارگران ساختمانی را بیمه کند و فقط به سود انبوه سازان است».

گفتنی است سازمان تامین اجتماعی بر اساس این طرح مکلف است ۷ درصد حق بیمه را از کارگران ساختمانی و سهم کارفرما(معادل ۱۲ درصد مجموع عوارض و درآمد تامینی ناشی از صدور پروانه ساختمان) را از مالک دریافت کند.

بر این اساس، مابه التفاوت ناشی از اجرای این حکم جهت پوشش ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرما بعد از اعلام سازمان تامین اجتماعی و پس از تائید وزارت کشور از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود.

او در ادامه با اشاره به نظام صلاحیت حرفه‌ای و کنترل کیفیت کار کارگران ساختمانی، گفت: تا زمانی که از کارگران حمایت نمی‌شود، نه ما می‌توانیم از کارگران بخواهیم و نه آن‌ها می‌توانند کیفیت کاری بالایی ارائه دهند، چرا که اوضاع کاری آنان مثل برده است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در عین حال با انتقاد از کوتاهی نمایندگان مجلس در پوشش بیمه‌ای همه کارگران ساختمانی گفت: بی‌توجهی نمایندگان مجلس به کارگران ساختمانی در حدی است که بار‌ها در رسانه‌ها و به نقل از خود نمایندگان اعلام شده است از ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی - که قرار بوده است بر اساس قانون بیمه شوند - تنها ۴۹۰ هزار نفر بیمه شده‌اند.

او با اشاره به تصویب قانون «رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی و نحوه مجازات متخلفان» در پی تجمعات متعدد کارگران ساختمانی مقابل مجلس در سال ۹۱، افزود: این قانون راهکاری برای مداخله مجلس در اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی تامین اجتماعی بود. تبصره ۱ این قانون می‌گوید به منظور نظارت بر اجرای صحیح، پیشگیری و رسیدگی به تخلفات و رفع موانع اجرایی قانون، کارگروهی مرکب از ۴ نماینده مجلس، ۲ نماینده از انجمن صنفی کارگران ساختمانی، ۲ نماینده از انجمن صنفی کارفرمایان ساختمانی و نمایندگان یکسری از وزارتخانه‌ها و ادارات تشکیل شود.

او ادامه داد: این قانون راهکاری بود تا نمایندگان مجلس کنار کارگران ساختمانی قرار بگیرند، موانع بیمه این قشر زحمتکش را از نزدیک ببینند و راه حل‌های خود را برای رفع موانع ارائه کنند، اما متاسفانه هیچ کدام از نمایندگان مجلس تا به امروز در جلسات کارگروه شرکت نکرده‌اند.

یار محمدی تصریح کرد: ۴ نماینده مجلس در کارگروه می‌توانستند رئیس سازمان تامین اجتماعی را بخواهند و از او بپرسند چرا بیمه کارگران ساختمانی به طور کامل اجرا نشده است.

این فعال کارگری در بخش دیگری از این گفتگو درباره استدلال دیگر طراحان تغییر قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی تصریح کرد: سوء استفاده افراد سودجو از بیمه کارگران ساختمانی به بهانه‌ای برای مخالفت نمایندگان مجلس با بیمه کارگران ساختمانی تبدیل شده است.

او افزود: این افراد سودجو چه کسانی هستند؟ بغیر از تعداد کمی که وضع مالی‌شان خوب است،اغلب سوءاستفاده کنندگان مردمی هستند که با دلایل موجهی مثل عدم توان مالی به سمت بیمه کارگران ساختمانی هجوم آورده‌اند.نمایندگان مجلس به جای آنکه بیایند و بیمه کارگران ساختمانی را بالا و پایین کنند، برای بیمه دیگر گروه‌های جامعه فکری کنند.

این فعال کارگری در پایان اظهار کرد: وقتی همه مردم بیمه داشته باشند و آینده‌شان تامین باشد، ناهنجاری‌های اجتماعی و به تبع فقر کاهش می‌یابد. در عوض وقتی فردی به کهولت سن می‌رسد و اوضاع مالی خوبی ندارد، فقر گریبان او را می‌گیرد. نمایندگان اگر دلسوز سوء استفاده از بیمه کارگران ساختمانی هستند، دلسوزی شان‌را به جا استفاده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز