خبرگزاری کار ایران

حقوق کارگران کشتی‌های لایروبی «نگین سبز» سلیقه‌ای پرداخت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۹۱۳

«پیمانکار بر اساس آخرین بخش‌نامه مزدی شورای‌عالی ‌کار از ابتدای سال ۹۳ می‌بایست بابت مزایای «سایرسطوح مزدی» روزانه ۱۲ درصد مزد ثابت به‌اضافه مبلغ ثابت ۲۱۱۱۰ ریال را به هر کارگر پرداخت کند اما کارفرما به کارگران شاغل در این‌ دو کشتی لایروبی تنها مبلغ ثابت را پرداخت می‌کند.»

یکی از کارگران کشتی‌های لایروبی شرکت پیمانکاری «نگین‌سبزخاورمیانه بندرعباس» از «پرداخت سلیقه‌ای» حقوق و دستمزد قانونی بیش از ۱۰۰ کارگر این شرکت پیمانکاری خبر داد.

این کارگر که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به ایلنا گفت: در حالی‌که به موجب قانون کار و همچنین قانون امور مالیاتی نحوه پرداخت مزایای مربوط به پرداخت «سایر سطوح مزدی»، «هزینه رفت و آمد کارگران» و «کسورات مالیات بر درآمد» در ابتدای هر سال مشخص می‌شود، دراین شرکت پیمانکاری کارفرما طبق قانونی عمل نمی‌کند.

این کارگر کشتی لایروبی در تشریح مسئله محاسبه «سایر سطوح مزدی» خود و دیگر همکارانش گفت: پیمانکار بر اساس آخرین بخش‌نامه مزدی شورای‌عالی ‌کار از ابتدای سال ۹۳ می‌بایست بابت مزایای «سایرسطوح مزدی» روزانه ۱۲ درصد مزد ثابت به‌اضافه مبلغ ثابت ۲۱۱۱۰ ریال را به هر کارگر پرداخت کند اما کارفرما به کارگران شاغل در این‌ دو کشتی لایروبی تنها مبلغ ثابت را پرداخت می‌کند.

این کارگر کشتی در بخش دیگری از این گفتگو در تشریح ادعای «پرداخت سلیقه‌ای هزینه رفت و آمد»، تصریح کرد: مطابق ماده ۱۵۲ قانون کار در کارگاه‌هایی که مسافت طولانی‌ای با محل سکونت کارگران دارد، کارفرما مکلف است که از طریق تامین وسیله نقلیه یا پرداخت هزینه آن امکان رفت و آمد کارگران را فراهم کند، اما کارگران این شرکت با هزینه شخصی خود رفت و آمد می‌کنند.

وی در خصوص نحوه محاسبه و کسر مالیات بر درآمد خود و همکارانش توسط کارفرما ادامه داد: در حالی‌که به موجب ابلاغ بخشنامه مالیاتی به واحدهای مشمول قانون کار کشور در سال ۹۳، کارفرمایان موظف به کسر ثابت ۱۰ درصد از حقوق کارگران هستند اما در این مورد کارفرما بیش از مقدار معین مصوبه مالیاتی دولت از حقوق و دستمزد کارگران مالیات کسر می‌کند.

وی با اشاره به این‌که قراردادهای کاری او و همکارانش در قالب سه ماهه یا شش ماهه منعقد می‌شود، ادامه داد: کارگران در اعتراض به این مشکلات از امضای قرارداد‌هایشان امتناع کرده‌اند.

این کارگر در عین حال یادآور شد این شرکت پیمانکاری بابت واریز حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی نیز قصور کرده است و با وجود آنکه کارگران مشکلات صنفی‌شان را با مدیران شرکت و مسئولان اداره بنادر در میان گذشته‌اند که تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز