خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس تامین اجتماعی تشریح کرد:

تکالیف مالی کافرمایان مشمول بازنشستگی قانون نوسازی صنایع

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۶۴۲

«به موجب آیین نامه جدید پرداخت تمامی هزینه‌های مربوط به بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشمول برعهده کارفرما سپرده شده است».

به گفته یک کار‌شناس بیمه‌های اجتماعی به موجبآیین نامه جدید ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع، کارفرمایان باید علاوه بر پرداخت تمامی سهم حق بیمه خود، مستمری سنوات باقیمانده تا زمان بازنشستگی هر کارگر مشمول را نیز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

«عباس اورنگ» با اعلام این مطلب به خبرنگار ایلنا گفت: به موجب آیین نامه قبلی اجرای قانون ماده ۱۰ بازنشستگی پیش از موعد، کارفرمایان مشمول تنها نصف مبلغ مربوط به سهم حق بیمه کارگران مشمول بازنشستگی نوسازی و بازسازی صنایع را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کردند در مقابل دولت علاوه بر پرداخت باقیمانده مبلغ سهم حق بیمه کارفرمایان، مبلغ دیگری را بصورت اضافی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد.

وی افزود: پیش از این، مبلغ اضافی مذکور به نرخ روز محاسبه و توسط دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شد.

اورنگ در توضیح شرایط بازنشستگی پیش از موعد در آیین نامه قدیم گفت: به عنوان مثال کارگری که در یک کارگاه دارای مجوز وزارت صنایع فعالیت می‌کرد، پس از ۲۵ سال پرداخت حق بیمه مشمول بازنشستگی پیش از موعد قانون نوسازی و بازسازی صنایع تشخیص داده می‌شد، آنگاه هزینه مربوط به سهم ۲۳ درصدی حق بیمه ۵ سال باقیمانده این کارگر به نسبت مساوی میان کارفرما و دولت تقسیم و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و سپس کارگر مشمول از نظر سازمان تامین اجتماعی بازنشسته تلقی می‌شد.

وی بابیان اینکه در این میان البته دولت علاوه بر سهم بیمه تعیین شده، مبلغی را نیز بابت مستمری ماه‌های باقیمانده تا ۳۰ ساله شدن سابقه کارگر مشمول به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد، افزود: براین اساس سازمان تامین اجتماعی بابت مستمری ۵ سال باقیمانده از زمان ۳۰ ساله شدن سابقه کارگران مشمول مبالغ دیگری را بصورت جداگانه از دولت دریافت می‌کرد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر آیین نامه اجرایی جدیدی برای استفاده از شرایط بازنشستگی ماده ۱۰ قانون نوسازی و بازسازی صنایع در هیات دولت تصویب و توسط مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای اجرا ابلاغ شده است، گفت: به موجب آیین نامه جدید پرداخت تمامی هزینه‌های مربوط به بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشمول برعهده کارفرما سپرده شده است.

اورنگ افزود: براین اساس چنانچه این‌بار کارگری بخواهد پس از ۲۵ سال کار و پرداخت حق بیمه از طریق ماده ۱۰ قانون نوسازی و بازسازی صنایع بازنشسته شود، کافرمای وی نه تنها باید تمامی هزینه مربوط به حق بیمه ۵ سال باقیمانده را پرداخت کند بلکه باید تمامی هزینه‌هایی را که پیش از این تحت عنوان مستمری ماهیانه این ۵ سال محاسبه می‌شد را نیز شخصا محاسبه و به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز