خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر استان فارس:

کارگران به غلط مانع تولید معرفی شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۰۸۱

«برای ریشه یابی مشکلات صنعت باید به جای مقصر شناختن کارگران، عامل موثر دیگری همچون کاغذبازی اداری، قوانین دست و پاگیر مالی و گمرکی و مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه تولید را مورد بررسی قرار داد».

دبیر خانه کارگر استان فارس گفت: برخلاف تصور رایج کارگران هرگز مانع سرمایه گذاری در کارخانه‌ها محسوب نبوده‌اند که با اخراج آن‌ها مشکلات صنعت را برطرف کرد.

به گزارش ایلنا، «علی‌راستگو» با اعلام این خبر گفت: برای ریشه یابی مشکلات صنعت باید به جای مقصر شناختن کارگران، عامل موثر دیگری همچون کاغذبازی اداری، قوانین دست و پاگیر مالی و گمرکی و مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه تولید را مورد بررسی قرار داد.

این فعال کارگری با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در رونق فعالیت‌های اقتصادی، گفت: آن‌ها که نیروی انسانی را به عنوان مانع تولید معرفی می‌کنند، گویا فراموش کرده‌اند که با مدیریت صحیح منابع انسانی می‌توان حتی از قبل راه‌اندازی واحد صنعتی در مورد شرایط کمی و کیفی کارگران مورد نیاز آن واحد صنعتی به تصمیم گیری علمی رسید.

وی افزود: هرچقدر که برنامه‌ریزی برای مدیریت نیروی انسانی امری شدنی و دست‌یافتنی است در مقابل این شرایط غیر قابل پیش بینی بازهای مالی و پولی است که باعثمی‌شود کارفرمایان در اداره کارخانه دچار مشکل شوند.

راستگو که معتقد است علت معرفی شدن کارگران به عنوان مانع توسعه صنعتی به ناتوانی کارفرمایان در مواجه با قوانین دست‌وپاگیر مالی و پولی و تسلط آن‌ها بر نیروی انسانی بازمی گردد، افزود: نقش کارگر در افزایش بهره‌وری زمانی مشخص خواهد بود که ابتدا بتوان سهم تاثیر گذاری سایر عوامل موثر بر تولید را در بهره‌وری مشخص کرد.

وی تاکید کرد: براین اساس زمانی می‌توان مدعی تعیین دستمزد کارگر براساس شاخص بهره‌وری شد که از یکسو ابتدا مزد مبنا و پایه بر مبنای معیارهای واقعی مشخص شده در قانون کار تعیین شده باشد و از سوی مقابل میزان سودآوری هر فعالیت بنگاه اقتصادی با توجه به موقعیت‌های ویژه جغرافیایی و صنعتی آن بنگاه خاض مشخص شده باشد.

راستگو که معتقد است چانه زنی برای تعیین مزد بر اساس شاخص بهره‌وری نیازمند بسترهایی چون توسعه تشکل‌های واقعی صنفی کارگری و کارفرمایی و استفاده از ظرفیت‌های پیش بینی شده در فصل هفتم قانون کار(پیمان‌های دسته جمعی است) ادامه داد: تا زمانی که این پیش فرض‌ها محقق نشده باشد نمی‌توان در مورد اثر گذاری شاخص بهره وری بر مزد کارگر صحبتی کرد.

دبیر خانه کارگر استان فارس تصریح کرد: به دلیل مهیا نبودن چنین بسترهای لازم در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که در برخی کارخانه‌ها با وجود سود ۱۰۰ درصدی فروش، تنها حداقل‌های مزدی تعیین شده در شورای عالی کار به کارگران پرداخت می‌شود و در عمل سهم نیروی انسانی از بهره‌وری نادیده گرفته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز