خبرگزاری کار ایران

مخالفان و موافقان سخن می‌گویند:

حاشیه‌های برگزاری یک انتخابات کارگری در شرکت واحد تهران

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۴۳۹

«ساعت و تاریخ انتخابات باید ثابت باشد در حالی که در اطلاعیه‌های اعلام شده، از سویی صندوق‌های سیار در نظر گرفته شده و از سویی دیگر زمان پایان اخذ رای نیز تعیین نشده است. / مسئول اتحادیه کارگران شهرداری تهران ضمن تکذیب موارد مطرح شده به عنوان تخلف، گفت: با توجه به قانون، انتخابات باید در یک مکان و به طور متمرکز انجام شود و در انتخابات امروز(سه شنبه) نیز به همین منوال عمل می‌شود.»

در حالیکه جمعی از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی در هنگام برگزاری انتخابات مجمع عمومی شورای اسلامی کار معتقدند در این انتخابات تخلفات و رویه‌های غیرقانونی مشاهده می‌شود اما مسئول اتحادیه کارگران شهرداری تهران این نظر را تایید نمی‌کند و می‌گوید: در انتخابات امروز(سه شنبه) هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

«علی اکبر نظری» فعال کارگری در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در گفتگو با ایلنا در واکنش به برگزاری انتخابات شورای اسلامی کار در این واحد خدماتی گفت: متاسفانه برخی از افراد هنوز از گردهمایی کارگران هراس دارند و انتخابات کارگری، محتوای کافرمایی به خود گرفته است.

این کارگر شرکت واحد با بیان این مطلب که در دوره‌های گذشته حتی یکبار هم مشاهده نشده است که انتخابات مجمع عمومی شورای اسلامی کار آن گونه که در قانون آمده اجرا شود افزود: مسئولان فقدان خدمات و امکانات لازم را دلیل این امر می‌دانند در صورتی که همزمان شاهد برگزاری جشن‌های بزرگ از سوی شهرداری در استادیوم‌های شهر هستیم.

وی با یادآوری قوانین انتخابات مذکور تصریح کرد در برگزاری این انتخابات اعمالی رخ می‌دهد که خلاف قانون است.

نظری توضیح داد برای مثال مکان، ساعت و تاریخ انتخابات باید ثابت باشد در حالی که در اطلاعیه‌های اعلام شده، از سویی صندوق‌های سیار در نظر گرفته شده و از سویی دیگر زمان پایان اخذ رای نیز تعیین نشده است.

وی خاطر نشان کرد انتخابات امروز(سه شنبه) از ساعت ۱۳ شروع شده است اما ساعت پایان رای گیری مشخص نیست.

اما مسئول اتحادیه کارگران شهرداری تهران در گفتگو با ایلنا ضمن تکذیب موارد مطرح شده به عنوان تخلف، گفت: با توجه به قانون، انتخابات باید در یک مکان و به طور متمرکز انجام شود و در انتخابات امروز(سه شنبه) نیز به همین منوال عمل می‌شود.

«رحیم عباسی» گفت: ‌ رای گیری در هنگام ورود و خروج به محل رای گیری انجام می‌شود و اینکه صندوق‌های سیار وجود دارد واقعیت ندارد و کارگران فقط در توقفگاه‌های اصلی می‌توانند رای دهند.

این عضو شورای اسلامی کار شرکت واحد آغاز انتخابات را صبح سه شنبه و پایان آن را آخرین شیفت کاری کارگران شرکت واحد یعنی بامداد چهارشنبه دانست.

در اظهار نظری متفاوت، نظری، کارگر شرکت واحد درباره وقوع تخلف در برگزاری انتخابات دوره‌های گذشته گفت: در دوره‌های پیشین از جمله این تخلف رخ داد که شمارش آرای هر کاندیدا در حضور او اتفاق نیفتاد و در روز اخذ رای، عوامل کارفرما بیش از نمایندگان کارگری در حوزه‌های انتخاباتی شرکت داشتند و حتی برخی مسئولان پیش از پایان زمان رای گیری علناً اعلام کردند که صد رای دیگر نیاز دارند.

وی با بیان این مطلب که برخی بازرسان متخلف در دوره گذشته، این دوره نیز از سوی اداره کار استان تایید صلاحیت شده‌اند، خاطرنشان کرد: طبق پیمان‌های دسته جمعی باید از اول مهرماه به کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی لباس فرم می‌دادند اما این کار را چند روز پیش از انتخابات انجام دادند تا در حضور کارگران در انتخابات تاثیرگذار باشد.

اما عباسی با رد این ادعا اظهار داشت زمان توزیع لباس فرم کارگران را شرکت‌های تولید کننده تعیین می‌کنند. مسئول اتحادیه کارگران شهرداری تهران خاطر نشان کرد زمان توزیع لباس فرم هیچ ربطی به موعد انتخابات ندارد و هر زمان که شرکت طرف قرارداد سفارش‌های شرکت واحد را انجام دهد این لباس‌ها بین کارگران توزیع می‌شود.

در سوی مقابل، نظری با اشاره به نوع برخورد برگزار کنندگان انتخابات امروز با کارگران، برخی از این رفتار‌ها را توهین آمیز خواند و گفت: به بهانه رعایت مسائل امنیتی نرده‌هایی را نصب کرده‌اند که کارگران را به مسیر محصور شده توسط این نرده‌ها هدایت می‌کنند و آن‌ها مجبورند از مقابل محل اخذ رای عبور کرده و رای دهند در حالیکه طبق قانون حضور در هر انتخاباتی به اختیار آزادانه افراد است.

وی با بیان این مطلب که بسیاری از نامزدهای انتخاباتی نیز با این گونه اقدامات مخالف هستند اضافه کرد: با وجود این مخالفت‌ها اما آن‌ها به دلایل ملاحظاتی که دارند از بیان مخالفت‌هایشان خودداری می‌کنند.

در جبهه مقابل، مسئول اتحادیه کارگران شهرداری تهران در واکنش به اظهارات کارگران منتقد در مورد نصب نرده‌های فلزی و هدایت کارگران در محل‌های خاص اظهار داشت: در همه انتخابات‌ها و برای رعایت نظم و ترتیب، افراد باید از محلی عبور کنند که هر کس نتواند وارد شود و این انتخابات صنفی نیز از این امر مستثنی نیست.

همچنین یکی دیگر از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی در تماس با ایلنا گفت: با وجود اینکه این انتخابات یک انتخابات کارگری است اما از صبح امروز(سه شنبه) شرکت‌ها و کارفرمایان اقدام به ارسال پیامک‌هایی کرده‌اند که در آن کارگران را تشویق به شرکت در انتخابات می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز