خبرگزاری کار ایران

یک اتحادیه کارگری به ایلنا خبر داد:

کاهش نظارت بر ایمنی کارگران به دلیل افزایش سرعت کار در پارس جنوبی

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۹۳۳

» از مدتی قبل پیمانکاران زیر مجموعه یکی از این دو شرکت دست اول که اتفاقا دارای ماهیتی دولتی است؛ رویه‌ای را اتخاذ کرده‌اند که به موجب آن پیشبرد زود‌تر تعهدات اجرایی بر رعایت اصول و موازین حفاظت و ایمنی کار اولویت پیدا کرده است.»

به گفته فعالان کارگری در منطقه پارس جنوبی برخی از پیمانکاران فاز‌ها ۱۷ و ۱۸ این منطقه از مدتی پیش به منظور انجام تعهدات اجرایی، نظارت و رعایت اصول حفاظت فنی را جدی نمی‌گیرند.

منابع خبری ایلنا در منطقه پارس جنوبی می‌گویند: هم اکنون دو شرکت دست اول پیمانکاری در فازهای ۱۷ و ۱۸ منطقه پارس جنوبی مجری احداثیک پالایشگاه بزرگ گازی هستند که هرکدام از این دو شرکت نیز مطابق عرف رایج کارهای پروژه‌ای اجرای مسئولیت خود را میان شرکت‌های پیمانکاری دست دوم و دست سوم تقسیم کرده‌اند.

این منابع کارگری با بیان اینکه به واسطه این شیوه تقسیم کار در حال حاضر شمار کارگران شاغل در فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی تا چند هزار نفر می‌رسد، می‌گویند: از مدتی قبل پیمانکاران زیر مجموعه یکی از این دو شرکت دست اول که اتفاقا دارای ماهیتی دولتی است؛ رویه‌ای را اتخاذ کرده‌اند که به موجب آن پیشبرد زود‌تر تعهدات اجرایی بر رعایت اصول و موازین حفاظت و ایمنی کار اولویت پیدا کرده است.

اعضای اتحادیه نیروی کار پروژه‌ای ایران به این خبرگزاری اعلام کردند که با گذشت حدود ۷ سال از شروع فعالیت‌های عمرانی در فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی هنوز یکی از پیمانکاران دست اول این طرح نتوانسته طبق مهلت ۷۰ ماهه‌ای که از ابتدا معین شده بود به تعهدات اجرایی خود در قبال وزارت نفت عمل کند.

اعضای این نهاد کارگری متذکر شدند: به نظر می‌رسد که در اولویت قرار گرفتن سرعت انجام تعهدات و در مقابل کم توجهی به رعایت اصول ایمنی و حفاظت فنی بخشی از سیاست‌هایی است که از بالا به منظور تاخیر به وجود آمده اتخاذ شده است.

این منابع خبری تاکید کردند: اتخاذ چنین رویه‌ای هرچند باعثتسریع در روند تکمیل تعهدات اجرایی پیمانکار منطقه پارس جنوبی می‌شود اما به دلیل آنکه در انجام پروژه اصول ایمنی و حفاظت فنی، کم اهمیت تلقی شده است هرگونه تکمیل و حتی بهره برداری از پروژه می‌تواند به بروز حوادثجدی کار منجر شود.

این منابع کارگری در تشریحاحتمال حادثه خیز بودن تاسیساتی که بدون نظارت فنی دایر شده‌اندمی‌افزایند: خاصیت گازهای پتروشیمی به لحاظ خورندگی، اشتعال و مسمویت به حدی بالا است که چنانچه در تاسیسات در احداثاز لوله و اتصالات غیر استاندارد استفاده شود پس از مدتی خطوط لوله‌های نصب شده از داخل دچار نشتی گاز شده و این نشتی در ‌‌نهایت منجر به خفگی کارگران و یا بروز انفجار و آتش‌سوزی خواهد شد.

این منابع می‌گویند: در بهترین حالت در زمان بهره برداری از چنین تاسیسات معیوبی وقتی نشتی گاز با کمترین خسارت جانی و مالی ممکن کشف شود باید دوباره عملیات لوله گذاری را از سر گرفت و در تمام این مدت باید به جای استفاده از گاز‌ها در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی آن‌ها سوزاند.

این فعالان صنفی معتقدند که با نادیده گرفته شدن اصول ایمنی و حفاظت فنی، شرایط کار برای کارگران شاغل در پروژه‌های ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در حالی خطرناک خواهد شد که هم اکنون بخش عمده‌ای از حقوق این کارگران از قبیل مزایای اضافه کاری، رفاهی، بیمه‌ای توسط شرکت‌های پیمانکاری دست سوم و چهارم نادیده گرفته می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز