خبرگزاری کار ایران

تأخیر دو ساله در برگزاری انتخابات شورای کارگری پالایشگاه قطران زرند

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۷۰۰

در شرایطی که شوراهای اسلامی کار هنوز جایگاه لازم را در شرکت های صنعتی پیدا نکرده اند، مشخص نیست با اصلاح قانون کار چه بر سر کارگران و تشکل های صنفی کارگری خواهد امد. یک عضو شورای اسلامی کار شرکت کک سازی و پالایشگاه قطران زرند با ابرزا نگرانی از روند اصلاح برخی از مواد قانون کار به ایلنا گفت: شوراهای اسلامی کار پل ارتباطی میان کارگران و کارفرمایان هستند و هدفشان ارتقاء تولید با در نظر گرفتن حفظ حقوق کارگران است و باید از ظرفیت انها استفاده شود اما در بیشتر شرکتها خلاف ان عمل می شود.

یک فعال کارگری در شرکت کک سازی و پالایشگاه قطران زرند از تاخیر دو ساله در برگزاری انتخابات نهاد کارگری این واحد تولیدی خبر داد و گفت: مشخص نیست با اصلاح قانون کار چه بر سر کارگران و تشکل‌های کارگری خواهد آمد.

این کارگر شرکت کک سازی و پالایشگاه قطران زرند با ابرزا نگرانی از روند اصلاح برخی از مواد قانون کار به ایلنا گفت: هادهای کارگری پل ارتباطی میان کارگران و کارفرمایان هستند و هدفشان ارتقاء تولید با در نظر گرفتن حفظ حقوق کارگران است و باید از ظرفیت آن‌ها استفاده شود اما در بیشتر شرکت‌ها به این صورت عمل نمی‌شود.

وی که نخواست نامش منتشر شود در خصوص نحوهٔ شکل‌گیری شورای کار و مشکلات به وجود آمده بر سر راه انتخابات این نهاد کارگری در شرکت کک سازی و پالایشگاه قطران زرند گفت: پس از پیگیری‌های مستمر پرسنل شرکت، بالاخره در سال ۸۹ موفق شدیم با هماهنگی ادارهٔ کار، شورای اسلامی کار را در شرکت کک سازی و پالایشگاه قطران زرند ایجاد کنیم. اما متاسفانه از سال ۸۹ علی رغم اینکه انتخابات باید هر دو سال یک بار انجام شود، در واقع آبان سال ۹۱ باید انتخابات مجدد انجام می‌شد که به دلیل عدم برگزاری انتخابات، شورا با‌‌ همان اعضای قبلی فعالیتش را تمدید کرد.

وی گفت: بهدلیل نبود فعالیت صنفی و تشکیلاتی قوی و عدم پیگیری مدیران شرکت و ادارهٔ کار دو سال است دراجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل وقفه ایجاد شده،و پیگیری‌های شورا هم در این خصوص به نتیجه‌ای نرسیده است.

این کارگر دلیل عدم برگزاری انتخابات را عدم علاقه مدیران شرکت و اداره کار برای ادامهٔ فعالیت شوراهای اسلامی کار دانست و گفت: به دلیل اینکه مدیران شرکت هیچ ارزشی برای فعالیت شورا قائل نیستند دیگر انتخاباتی برگزار نشده است. با اینهمه تمام تلاشمان را کرده‌ایم تا فعالیت شورا متوقف نشود. ما در این رابطه با مسولین شهرمان صحبت کرده‌ایم، اما آن‌ها ما را به شرکت و شرکت هم به اداره کار ارجاع می‌دهند. شورای اسلامی کار چون صدای کارگران را به گوش کارفرما می‌رساند همیشه از سوی کارفرما تحت فشار است و معمولا کارفرما‌ها تلاش می‌کنند در مسیر حرکت این شورا‌ها خلل ایجاد کنند.

این فعال کارگری با بیان اینکه مشکلات صنفی و کارگری تقریبا همه گیر است افزود: شاید در ابتدا تصور می‌کردیم، چون در شهرهای دورافتاده هستیم شاهد اینگونه برخورد‌ها هستیم اما با دیدن برنامه مناظره این هفته که راجع به اصلاح قانون کار بود متوجه شدیم این مشکل مبتلابه تمام شهر‌ها و حتی شوراهای اسلامی کار شهرهای بزرگ است. با توجه به اینکه شهرستان زرند الان بیشتر صنعتی شده و کارگران با مشکلا ت متعددی در عرصهٔ کار مواجه‌اند ضرورت وجود این شورا‌ها برای دفاع از حقوق کارگران اهمیت ویژه‌ای دارد، اما چیزی که ما این روز‌ها به خصوص در شهرهای صنعتی می‌بینیم این است که معمولا شرکت‌ها علاقه‌ای به تشکیل یا ادامه فعالیت شوراهای کار ندارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز