خبرگزاری کار ایران

مشاور انجمن‌ صنفی کارگران هشدار داد:

زمزمه‌هایی درباره افزایش مزد ۹۴ کمتر از ۲۰ درصد

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۳۰۲

«آقای روحانی نیز صبح امروز(۱۶ آذر) در مجلس به دولتش به خاطر کاهش نرخ تورم تا ۲۰ درصد افتخار کرد. کنار هم قرار دادن این سخنان نشان می‌دهد که قرار نیست مزد کارگران برای سال آینده بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. جامعه کارگری بداند که دولت و کارفرمایان خواب افزایش مزد کمتر از ۲۰ درصدی را می‌بینند.»

مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران نسبت به برنامه دولت و کارفرمایان برای افزایش مزد سال ۹۴ کمتر از ۲۰ درصد و کاهش بیشتر قدرت خرید کارگران هشدار داد.

«داوود حسین‌خانی» در گفتگو با ایلنا با اشاره به گرانی نان واظهار نظر یکی از نمایندگان مجلسمبنی بر افزایش همسان مزد کارگران و کارمندان به میزان ۱۷ درصد، هشدار داد: آقای روحانی نیز صبح امروز(۱۶ آذر) در مجلس به دولتش به خاطر کاهش نرخ تورم تا ۲۰ درصد افتخار کرد. کنار هم قرار دادن این سخنان نشان می‌دهد که قرار نیست مزد کارگران برای سال آینده بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. جامعه کارگری بداند که دولت و کارفرمایان خواب افزایش مزد کمتر از ۲۰ درصدی را می‌بینند.

او با تاکید بر تشکیل فوری جلسه شورای عالی کار برای بازبینی مزد امسال و افزایش آن متناسب با افزایش هزینه‌ها از جمله قیمت نان، بیان کرد: کارگران انتظار دارند همانطور که شورای عالی کار در سال ۸۵ مزد را دوبار بازبینی کرد امسال هم مزد را بازبینی کنند.

این فعال کارگری با اشاره به افزایش پایه حقوق سال ۸۵ به ۱۸۰ هزار تومان گفت: اسفند ماه سال ۸۴ که شعارهای دهن پر کن دولت احمدی‌نژاد در اولین سال دولت‌اش اوج گرفته بود پایه حقوق به ۱۸۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد اما در فروردین سال ۸۵ اتفاق جالبی افتاد و شورای عالی کار یکبار دیگر و در پی درخواست کارفرمایان مزد را بازبینی کرد.

مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران مخالفت گسترده کارفرمایان با افزایش دستمزد سال ۸۵ را حرکتی سازمان یافته با همراهی وزارت کار دوره جهرمی دانست و گفت: شورای عالی کار بعد از این مخالفت‌ها تشکیل جلسه داد و تصویب کرد که کارگر و کارفرما در هر کارگاه می‌توانند برای دستمزد بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان به توافق برسند اما نکته جالب‌تر وقتی بود که هنگام تعیین مزد سال ۸۶ مزد پایه سال ۸۵ را ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفتند و بدین ترتیب جامعه کارگری را فریب دادند.

حسین‌خانی با بیان اینکه «امسال در پی گرانی نان حجت بر نمایندگان کارگران در مذاکرات مزدی تمام شده است»، گفت: نمایندگان کارگری قضیه مزد را باید از الان جدی بگیرند و بهتر است که اگر نمی‌توانند از حقوق کارگران دفاع کنند جای خود را به نمایندگان کارگری دیگری بدهند.

او در عین حال با اشاره به اعلام افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان در هفته گذشته گفت: می‌گویند نان ۳۰ درصد گران شده اما در عمل و آنطور که در سطح تهران و شهرستان‌ها مشاهده می‌شود این افزایش قیمت بیش از ۴۰ یا ۵۰ درصد بوده است.

او افزود: در دولت تدبیر و امید قرار نبود که سفره کارگران کوچک‌تر شود اما نان که قوت غالب جامعه کارگری است نسبت به سال‌های گذشته کمتر در سفره کارگران دیده می‌شود.

این فعال کارگری در پایان بیان کرد: افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان با سخنان آقای روحانی که می‌گفت در دولتش از نظر انجمن‌های صنفی، نهادهای صنفی و NGO‌ها استفاده می‌کند در تناقض است. بهتر بود که دولت برای افزایش قیمت نان از عالیترین تشکل صنفی کارگران خباز یعنی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران خباز کشور نظرخواهی می‌کرد چرا که این تشکل عالی بهتر با دخل و خرج صاحبان نانوایی‌ها آشنا است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز