خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار کردستان انتقاد کرد:

«عناوین شغلی نادرست» دردسر کارگران مشاغل سخت در هنگام بازنشستگی

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۶۸۳

«برخی کارفرمایان و مدیران کارگاه‌ها برای کاستن از هزینه اضافی بیمه کارگر در مشاغل سخت، آگاهانه عنوان واقعی شغلی واقعی کارگران را در لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی درج نمی‌کنند.»

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان کردستان گفت: غیر واقعی بودن احکام شغلی ثبت شده در لیست‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی، بازنشستگی بسیاری از کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور را دچار مشکل کرده است.

«سید شاکر ابراهیمی» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: هر چند تعداد واحدهای تولیدی بزرگ در استان کردستان چندان زیاد نیست اما در این استان بسیاری از کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور برای بازنشستگی پیش از موعد با مشکل جدی مواجه‌اند.
به گفته این فعال حقوق صنفی کارگران، دلیل این گرفتاری غیر واقعی بودن احکام شغلی است که توسط کارفرما در لیست‌های بیمه کارگران ثبت شده است.

وی افزود: به عنوان مثال ممکن است کار کردن در یک واحد تراشکاری به دلیل شرایط محیطی، سخت و زیان آور تلقی شود اما در عمل چون کارفرما در لیست بیمه ماهیانه سازمان تامین اجتماعی برای کارگران تراشکار از عنوان دیگری مانند کارگر، کارگر ساده، برقکار و… استفاده کرده است این کارگران نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاد کنند.

به گفته این فعال کارگری در کردستان، برخی کارفرمایان و مدیران کارگاه‌ها برای کاستن از هزینه اضافی بیمه کارگر در مشاغل سخت، آگاهانه عنوان واقعی شغلی واقعی کارگران را در لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی درج نمی‌کنند.

ابراهیمی افزود: هرچند در ‌‌نهایت برخی کارگران از طریق هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار نسبت به اصلاح عنوان واقعی شغلی خود اقدام می‌کنند اما سازمان تامین اجتماعی همچنان با استناد به سوابق قبلی از قبول این احکام جدید خودداری می‌کنند.

این مقام کارگری گفت: نبود آیین نامه در این مورد خاص باعثشده است تا کارگران بسیاری در بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی و خدماتی این استان نتوانند از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز