خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور:

تلاش مجلس برای تغییر قانون کار حمایت از دلالی است

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۷۸۳

«تغییرات مد نظر مجلس در لایحه خروج از رکود، کارفرمایان را تشویق می‌کند از کارگران همانند یک برده بهره کشی کنند. نمایندگان به جای وضع قوانین ضد تولید، خواستار اجرای دقیق قانون کار شوند.»

‌در پی رسانه‌ای شدنتلاش نمایندگان مجلس برای تغییر قانون کاربا اعمال تغییراتی در لایحه خروج از رکود اقتصادی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت تغییرات اعمال شده در این لایحه، ضد تولید است و کارفرمایان را به بهره‌کشی از کارگران تشویق می‌کند.

«اکبر شوکت» در این باره به ایلنا گفت: می‌خواهند به بهانه حمایت از تولید، اندک داشته‌های جامعه کارگری را نابود کنند. این تغییرات حمایت از دلالی و واسطه‌گری است نه حمایت از تولید.

او افزود: حمایت بیش از اندازه از کارفرمایان، حمایت از دلالی و واسطه‌گری است. وقتی که بیش از ۹۰ درصد جامعه کارگری با قراردادهای موقت یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه کار می‌کنند، دیگر دنبال چه چیزی هستند؟ می‌خواهند چه چیز دیگری را از بین ببرند؟

این فعال کارگری گفت: در حال حاضر کارفرما هر موقع بخواهد کارگر را اخراج می‌کند و هر موقع بخواهد تعدیل نیرو می‌کند. نمایندگان مجلس به جای آنکه به دنبال افزایش مزایای پرداختی به کارگران باشند تا بهره‌وری آنان افزایش یابد، با این طرح‌ها و لایحه‌ها، بهره‌وری و مزایای کارگران را کاهش می‌دهند و امنیت شغلی در جامعه را از بین می‌برند.

شوکت تصریح کرد: اگر نمایندگان مجلس حسن نیتی به تولید مملکت دارند، بیایند از دولت‌ها، وزارتخانه‌ها و کارفرمایان بخواهند قانون کار را اجرا کنند. برای قانون کار، ضمانت اجرایی بگذارند و حتی قوانین تنبیهی و تشویقی وضع کنند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان قم در ادامه تاکید کرد: اگر قانون کار درست اجرا شود هیچ نیازی به تغییر و اصلاح ندارد.

او با اشاره به تبصره ماده ۱۰ قانون کار مبنی بر اینکه «در مواردی که قرارداد کار کتبی باشد قرارداد در چهار نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاه‌های فاقد شورا در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد»، گفت: کجای مملکت این تبصره قانونی رعایت می‌شود؟ اگر همین یک تبصره اجرا شود قراردادهای سفید امضاء برچیده می‌شوند و از بین می‌روند.

شوکت در عین حال تصریح کرد: تغییرات مد نظر مجلس در لایحه خروج از رکود، کارفرمایان را تشویق می‌کند از کارگران همانند یک برده بهره کشی کنند. نمایندگان به جای وضع قوانین ضد تولید، خواستار اجرای دقیق قانون کار شوند.

این فعال کارگری بیان کرد: این ماده الحاقی، حمایت از افرادی است که برای مدت کوتاهی به بخش تولید آمده‌اند تا پولی به جیب بزنند و بروند، وگرنه حمایت از تولید یعنی کارفرما از کارگر به مدت طولانی استفاده کند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در پایان گفت: کارگری که هر سه ماه یکبار عوض شود بهره‌وری ندارد چرا که تا بیاید کار را یاد بگیرد جای خود را به کارگر دیگری می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز