خبرگزاری کار ایران

عضو کارگری شورای عالی کار تشریح کرد:

جزئیات مذاکره کارگران و کارفرمایان در دومین جلسه مشورتی تعیین مزد ۹۴

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۸۲۹

«به دلیل شرایط خاص حوزهٔ کار این جلسات امسال زود‌تر از موعد و به صورت مشورتی آغاز شده است. / بررسی سبد معیشت تا بهمن ماه نهایی می‌شود و با تجمیع آراء تعریف جدید و قابل قبولی از آن ارائه می‌شود.»

دومین جلسه مشورتی شورای عالی کار به منظور بحثدرباره کلیات مزد سال ۹۴ صبح امروز در شورای عالی کار برگزار شد. در این نشست مشورتی که با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت برگزار شد کلیات موضوع تعیین مزد در سال آینده مورد بررسی قرار گرفت.

محمدرضا بقاییان در پایان جلسه امروز در پاس به این سئوال چرا امسال این جلسات زود‌تر از موعد برگزار شده به خبرنگار ایلنا گفت: جلسهٔ امروز دومین جلسه مشورتی شورای عالی تعیین مزد بود. این جلسات مشورتی قرار است تا شروع جلسات اصلی تعیین مزد که بهمن ماه است ادامه داشته باشد.

عضو کارگری شورای عالی کار، ضمن اشاره به این مطلب که به دلیل شرایط خاص حوزهٔ کار این جلسات امسال زود‌تر از موعد و به صورت مشورتی آغاز شده است، در خصوص جزییات جلسات گفت: محور اصلی جلسات امسال سبد معیشت و بحثپیرامون این موضوع است.

بقاییان، از ارائه تعریف جدید از سبد معیشت از سوی جامعه کارگری خبرداد و گفت: رییس کمیتهٔ مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار پیگیر این است تا سبد معیشتی که در ماده ۴۱ قانون کار بر آن تاکید شده است را لحاظ کند و امیدواریم با تعریف جدیدی که از سبد معیشت ارائه می‌شود به نتایج مطلوب جامعهٔ کارگری در خصوص تعیین مزد سال آینده، برسیم.

به گفتهٔ وی قرار است بررسی سبد معیشت تا بهمن ماه نهایی شود و با تجمیع آراء تعریف جدید و قابل قبولی از آن ارائه شود.

عضو هیئت مدیره کانون شوراهای استان تهران، اضافه کرد: مانند سال‌های گذشته در جلسات اول کلیات و بحث‌های تکراری مطرح شده است. کارفرما‌ها مانند قبل مشکلات کلیشه‌ای خود را مطرح می‌کنند تا صورت مسئله پاک شود. بحث‌هایی در ارتباط با بحثهدفمندی یارانه‌ها و مبلغی که قرار بود بابت این هدفمندی به آنان تخصیص یابد و موضوعاتی از این دست از جمله مواردی است که کارفرما‌ها به آن اشاره می‌کنند.

وی در ارتباط با سایر موضوعات مورد بحثدر این جلسه گفت: یکی از بحث‌های اصلی که در این جلسه مطرح شد نقش دستمزد در قیمت تمام شده کالاست. موضع ما این است که دستمزد نقش ناچیزی در قیمت تمام شده کالا دارد اما در مقابل کارفرما‌ها عنوان می‌کنند به دلیل وجود موانعی در تامین مواد اولیه و حامل‌های انرژی و مالیات‌ها در مقابل این مسئله موضع می‌گیرند. حرف ما این است که اگر کارفرما‌ها به جای موضع گیری در برابر افزایش دستمزد در مقابل مشکلاتی که برشمردم موضع گیری جدی داشتند نتیجهٔ بهتری می‌گرفتند.

وی درخصوص این خبر که گفته شد کارگران خواستار افزایش ۲۷ درصدی مزد هستند گفت: هنوز هیچ درصدی اعلام نشده ولی همانطور که گفتم، پیرامون نقش دستمزد در مقابل قیمت تمام شده و اثراتی که قیمت تمام شده می‌تواند برکارگران بگذارد صحبت شد.

بقاییان، همچنین به بالا بودن میزان تورم علی رغم آماری که بانک مرکزی مطرح می‌کند اشاره کرد و پیرامون بحث‌های مطرح شده از سوی نمایندگان کارگران در این جلسه گفت: جامعه کارگری به شدت به آمار و ارقام ارائه شده در خصوص نرخ تورم که از سوی بانک مرکزی داده می‌شود انتقاد دارد و این درحالی است که کارفرما‌ها از این آمار استفاده کرده و جلسات را در جهت تایید این آمار سوق می‌دهند.

وی همچینین به پیگیری درخواست افزایش پایه سنواتی که از سوی نمایندگان کارگری مطرح شده بود اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در جلسات قبل این درخواست ما از سوی کارفرما‌ها رد شده بود مجددا خواهان رسیدگی به این پیشنهاد دولت بودیم که در این جلسه به آن رسیدگی نشد. کارفرما‌ها اذعان می‌کنند که این موارد فعلا نباید تصویب شود و باید در جلسات نهایی درباره آن صحبت شود.

این فعال کارگری تصریح کرد: قرار است در جلساتی که هر دوهفته یک بار برگزار می‌شود به تعریف جدیدی از سبد معیشت برسیم و این طرح هم از طریق نمایندگان کارگری در سراسر استان‌ها پیگیری می‌شود تا به تعریف تازه‌ای در جهت به حداقل رساندن نیازهای جامعه کارگری برسیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز