خبرگزاری کار ایران

درج عنوان شغلی اشتباه در پرونده بیمه کارگران «پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر»

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۳۹۹

«بیشتر کارگرانی که هم اکنون در شرکت پایانه‌ها و مخازن بندر ماهشهر در سمت‌های شغلی یاد شده بصورت پیمانکاری مشغول کارند از نظر نوع و شرایط شغلی مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند اما پیمانکار شرکت مطابق قانون برای آن‌ها در سازمان تامین اجتماعی پرونده بیمه تشکیل نداده است.»

کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر می‌گویند در پرونده بیمه‌ای کارگرانی که مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند عنوان شغلی متفاوتی ثبت شده است.

فعالان صنفی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در این باره به ایلنا گزارش کرده‌اند در این واحد کارگاهی که بخشی از وظیفه جابجایی، توزیع و نگهداری مواد اولیه وارداتی و فرآورده‌های صادراتی مجتمع‌های پتروشیمی بندر ماهشهر را بر عهده دارد، حدود ۳۰۰ کارگر به واسطه سه شرکت پیمانکاری تامین نیروی انسانی «نصب و تعمیرات نیروگاه‌های خوزستان»، «بهینه سبز خدمات و تجارت» و «نگهداری پیام پازان» در زمینه امور تعمیراتی، خدماتی و نگهبانی مشغول فعالیت‌اند.

به گفته این منابع خبری، بیشتر کارگرانی که هم اکنون در شرکت پایانه‌ها و مخازن بندر ماهشهر در سمت‌های شغلی یاد شده بصورت پیمانکاری مشغول کارند از نظر نوع و شرایط شغلی مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند اما پیمانکار شرکت مطابق قانون برای آن‌ها در سازمان تامین اجتماعی پرونده بیمه تشکیل نداده است.

کارگران مورد نظر مدعی‌اند که طبق پیگیری‌هایی که توسط آن‌ها از سازمان تامین اجتماعی به عمل آمده است در پرونده بیمه‌ آن‌ها عنوان شغلی غیر از عنوان شغلی واقعی‌شان ثبت شده است.

چنانچه این ادعای کارگران درست باشد آن‌ها با وجود داشتن شغل سخت و زیان آور نمی‌توانند از امکان بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.

بر اساس مقررات کار و تامین اجتماعی، کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور به شرط تایید شدن سوابق بیمه‌ای خود در سازمان تامین اجتماعی می‌توانند پس از ۲۰ سال کار متوالی یا ۲۵ سال کار متناوب بصورت پیش از موعد بازنشسته شوند.

این کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر می‌گویند از آنجا که هم اکنون در پرونده‌های بیمه‌ای آن‌ها ردیف شغلی به غیر از مشاغل سخت و زیان آور ثبت شده است سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها موافقت نخواهد کرد.

بابت پاداش بهره‌وری سالهای ۹۱ و ۹۳ طلبکاریم

این کارگران همچنین از تاخیر پیمانکار خود در پرداخت پاداش‌هایی بهره‌وری سالهای ۹۱ و ۹۳ خود و سایر کارگران شاغل در این واحد کارگاهی خبر می‌دهند.

به گفته آن‌ها در حالی که برابر دستور وزارت نفت می‌بایست در سالهای ۹۱ و ۹۳ به ترتیب مبالغ ۳۳۰ و ۷۵۰ هزار تومان بابت پاداش بهره‌وری پرداخت شود اما در حال حاضر هنوز این پاداش به آن‌ها پرداخت نشده است.

طبق ادعای این کارگران رئیس امور اداری شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر در مواجه با کارگران مراجعه کننده موضوع پرداخت نشدن این مطالبه را تایید کرده و گفته است که این مبلغ در محل دیگری هزینه شده و پس از تامین اعتبار مالی بابت این بدهی با کارگران تسویه حساب خواهد شد.

کمترین دریافتی در مقایسه با سایر کارگران منطقه

در ادامه کارگران پیمانکاری شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر مدعی هستند که کارفرمای آن‌ها در مقایسه با سایر کارفرمایان کمترین هزینه را برای پرداخت غیر مزدی آن‌ها اختصاص می‌دهد.

این کارگران با اشاره به اینکه همکاران مشابه آن‌ها در دیگر شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر همواره به مناسبت‌های مختلف مذهبی و غیر مذهبی یک سبد کالای به ارزش تقریبی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند می‌گویند از قرار معلوم کارفرمای اصلی اعتقادی چندانی به رعایت این عرف جاری نداشته و همواره سعی می‌کند تا این رسم را به نازل‌ترین شیوه ممکن اجرا کند.

این کارگران در تایید ادعای خود می‌گویند: آخرین بار شرکت پیمانکاری آن‌ها بابت تهیه چنین سبد کالایی تنها به هرکارگر یک بطری ۱۰ هزار تومانی شربت اختصاص داد و به همین دلیل بسیاری از کارگران با توهین آمیز خواندن این اقدام تصمیم گرفتند تا از دریافت آن خودداری کنند اما در ‌‌نهایت با تهدید عوامل کارفرما مجبور به دریافت آن شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز