خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه پرستار:

برگزاری جشن باشکوه، اعتراض‌ پرستاران را خاتمه نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۱۷۹

«هر ساله مراسم روز پرستار به شکل ساده‌ای برگزار می‌شد و تا به حال سابقه نداشته که از سوی وزارتخانه، دستورالعملی برای چگونگی بزرگداشت این روز صادر شود. / امسال با توجه به نارضایتی گسترده پرستاران شاهد اقدامات جدیدی از سوی وزارت بهداشت هستیم.»

در پی انتشارخبر تحریم روز پرستاراز سوی جامعهٔ پرستاری به نقل از دبیرکل خانه پرستار، از وزارت بهداشت خبر می‌رسد که این وزارتخانه در صدد است تا مراسم روز پرستار امسال را با شکوه‌تر از هر سال برگزار کند.

این اقدام وزارت بهداشت واکنش‌هایی را در فضای مجازی و در بین جامعه پرستاری کشور به دنبال داشته است. برخی پرستاران معتقدند در چنین شرایطی که مطالبات قانونی آن‌ها از سوی مسئولین محترم شمرده نمی‌شود برگزاری مراسم‌هایی به قصد تکریم پرستاران بیشتر به یک نمایش تبلیغاتی شبیه است تا بزرگداشت پرستاران.

به عقیدهٔ برخی از فعالان حوزهٔ پرستاری بزرگ‌ترین تکریم و بزرگداشت برای پرستاران، شنیده شدن صدایشان و رسیدگی به مطالباتشان است و برگزاری این مراسم به شکلی که تاکنون سابقه نداشته نه تنها دردی از جامعه پرستاری دوا نمی‌کند بلکه در این مقطع زمانی که اعتراض پرستاران اوج گرفته است، به نوعی پاک کردن صورت مسئله و بی‌توجهی به مطالبات قانونی آنان است.

تکریم پرستاران یا نمایش تبلیغاتی

دبیر کل خانهٔ پرستار در این باره به ایلنا گفت: هر ساله مراسم روز پرستار به شکل ساده‌ای برگزار می‌شد و تا به حال سابقه نداشته که از سوی وزارتخانه، دستورالعملی برای چگونگی بزرگداشت این روز صادر شود. در حالیکه امسال با توجه به نارضایتی گسترده پرستاران شاهد اقدامات جدیدی از سوی وزارت بهداشت هستیم که به نوعی با هدف پاک کردن صورت مسئله صورت گرفته است.

محمد شریفی مقدم ادامه داد: نکتهٔ جالب این دستور العمل خطاب قراردادن «نظام پرستاری» به عنوان زیر مجموعه‌ای از وزرات بهداشت است. در حالیکه نظام پرستاری یک سازمان مستقل است و به هیچ عنوان زیر مجموعهٔ این وزارت خانه نیست که وزیر بهداشت بخواهد برایش تعیین تکلیف کند. در این شرایط هیئت مدیره نظام پرستاری‌های مستقل این جشن را تحریم کرده‌اند و مسلما در این جشن شرکت نخواهند کرد.

عضو شورایعالی نظام پرستاری تصریح کرد: اگرچه بزرگداشت روز پرستار قابل تقدیر است اما در چنین شرایطی که پرستاران بامشکلات عدیده‌ معیشتی درگیرند و نسبت به شرایط موجود اعتراض دارند، با اهدای جایزه به پرستاران منتخب و برگزاری ضیافت شام خانوادگی برای آنان در دانشگاههای پرستاری، نمی‌توان صورت مسئله را پاک کرد.

شریفی مقدم عملکرد وزارت بهداشت را در خصوص تشکیل ستاد بزرگداشت روز پرستار به نمایش تبلیغاتی شبیه دانست و گفت: به زعم پرستاران برگزاری مراسم آن هم در چنین شرایطی به نمایش شبیه‌تر است تا مراسم بزرگداشت و تکریم. خطاب ما به وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم بزرگداشت برای تکریم جامعهٔ پرستاری در جای خود قابل تقدیر است اما در چنین شرایطی که پرستاران با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند تنها در جهت انحراف اذهان عمومی از واقعیت‌هایی است که جامعهٔ پرستاری امروز با آن درگیر است.

وی در ادامه به مشکلات جامعه پرستاری پرداخت و مشکل کمبود نیرو را به عنوان یکی از اساسی‌ترین مشکلات در نظام پرستاری کشور برشمرد و گفت: جامعهٔ پرستاری در حال حاضر زیر بار کمبود نیرو زمینگیر شده، آنوقت در نامه‌ای که به مناسبت بزرگداشت روز پرستار به امضاء وزیر ر سیده گفته شده «کیفیت خدمات پرستاری مناسب است» این درحالی است که بیشتر مراکز درمانی به دلیل کمبود پرستار نمی‌توانند به خوبی به وظایفشان در قبال بیماران عمل کنند.

شریفی مقدم علت کمبود پرستار را عدم وجود جذابیت‌های این رشته در حال حاضر دانست و گفت: رشتهٔ پرستاری به دلیل مشکلاتی که درگیر آن است این روز‌ها دیگر کمتر جذابیت دارد. عدم وجود جذابیت‌های شغلی منجر به ترک شغل، تغییر شغل و افزایش مهاجرت در بین پرستاران شده است.

وی ادامه داد: ما در سال ۸۰۰۰ نفر فارغ التحصیل در رشتهٔ پرستاری داریم اما تعداد کمی از آن‌ها جذب بیمارستان‌ها می‌شوند و بیش از ۱۰۰۰ نفر هم از کشور خارج می‌شوند و این در واقع فاجعه‌ای در سیستم پرستاری کشور است که آنقدر مزیت‌های این شغل با توجه به برخی بی‌تدبیر‌ی‌ها کم شده و دیگر جذابیتی برای قشر تحصیلکرده ندارد.

دبیرکل خانه پرستار اضافه کرد: اگر جامعه پرستاری کشور این مراسم که متعلق به خودش است را تحریم کرده حتما نارضایتی به حدی رسیده که دیگر قادر به تحمل آن نیست. لذا باید در این خصوص تدبیری اندیشیده شود. وقتی سیستمی دچار نقص است باید با جدیت نسبت به رفع نقصهای آن عمل کرد. با سرپوش گذاشتن روی نقصان‌های این سیستم نمی‌توان وانمود کرد که اوضاع خوب است. در حال حاضر این سیستم دچار مشکل جدی است و پرستاران به شدت ناراضی اند.

وی تاکید کرد: سیستم پرستاری ما در حال احتضار است و طبیعی است که در چنین شرایطی جشن و شادی معنا پیدا نمی‌کند.

هتاکی به پرستاران نشانه ضعف سیستم است

شریفی مقدم همچنین به برخوردهای صورت گرفته در چند ماههٔ اخیر با برخی از پرستاران در بیمارستان‌های مختلف کشور اشاره کرد و آن را ناشی از تضعیف مدیریت پرستاری دانست و گفت: مسئله این است که اگر واقعا بحثتکریم پرستاران به عنوان یک باور قلبی در بین مسولین وزارتخانه پذیرفته شده بود دیگر امروز تا این حد از برگزاری چنین مراسمی تعجب نمی‌کردیم. حرف ما این است که اگر پرستاران ما در چند ماه گذشته در بیمارستان قلب شهید رجایی، شهدای تجریش و… در آذربایجان، یزد و کردستان مورد حمله و برخوردهای هتاکانه قرار می‌گیرند دلیل اصلی آن سیستم پزشک سالاری است که آقایان به سیستم تحمیل کرده‌اند. وقتی باور پزشک این باشد که پرستار باید مطیع امر او باشد آنوقت معلوم است که باید شاهد چنینی رفتارهایی باشیم. علت بی‌احترامی‌ها و هتاکی‌هایی که بعضا از سوی پزشکان به پرستاران صورت می‌گیرد ناشی از تضعیف جایگاه مدیریت پرستاری است و این ریشه در نگرش کلی دارد که در مجموعهٔ وزارت بهداشت حاکم است.

از اهدای شاخه گل تا برگزاری ضیافت شام خانوادگی

گفتنی است، اخیرا وزیر بهداشت در دستورالعملی که رونوشت آن به نظام پرستاری کشور و همچنین امور مشارکت‌های اجتماعی ارسال شده است خواهان تشکیل ستادی جهت تکریم و بزرگداشت روز پرستار شده است.

در این نامه از روئسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علومپزشکی خواسته شده ضمن تشکیل ستاد بزرگداشت روز پرستار، اقدامات لازم را جهت تقدیر از پرستاران نمونه انجام دهند. از دعوت از هنرمندان و ورزشکاران در مراسم روز پرستار تا دادن شاخه گل از سوی‌دانش آموزان مدارس به پرستاران و برگزاری ضیافت شام خانوادگی برای گروههای پرستاری از جمله این اقدامات است.
در این نامه از مسولین مربوطه خواسته شده نسبت به پوشش کامل این خبر‌ها از طرف صدا و سیما اقدامات لازم صورت بگیرد.
این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که کمتر از دو هفته پیش دبیر کل خانهٔ پرستار در گفتگویی با ایلنا از تحریم روز پرستار توسط جامعهٔ پرستاری کشور خبر داده بود. وی در گفتگوهای متعددینظام پرداخت مبتنی بر عملکردکه اخیرا از سوی وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفته را موردا انتقاد قرار داده و معتقد است در نتیجهٔ این اقدام پرستاران از رسالت اصلی‌شان که مراقبت و رسیدگی به بیماران است باز می‌مانند.
لازم به یادآوری است، اعتراضات پرستاران نسبت به نظام پرداخت نابرابر و اختلاف بیش از ۲۰۰ برابری بین درآمد پزشک و پرستار در سیستم درمانی کشور و عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، از ابتدای سال جاری با برپایی تجمعاتی در مقابل مجلس و همچنین نهاد ریاست جمهوری شدت گرفت. در یکی از آخرین تجمعات که در مقابل مجلس برگزار شد، محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار با حکمتبعید شغلیمواجه شد و پس از آن مجددا در ۲۳ آذر ماه بود که جمع کثیری از پرستاران با حضور در مقابلنهاد ریاست جمهوریضمن اعلام مجدد مواضع خود بر احقاق مطالبات صنفی‌شان تاکید کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز