خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر کرمان:

تمرکز کارگران در مذاکرات مزد ۹۴ بر افزایش «پایه دستمزد» قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۲۹۷

«فاصله مزد با نرخ تورم بیش از ۲ برابر است. دولت باید در یک بازهٔ زمانی مشخص این فاصلهٔ غیر قابل قبول را به حداقل برساند.»

دبیر خانه کارگر کرمان با اشاره به برگزاری جلسات تعیین مزد به رعایت عدالت در تعیین میزان دستمزد سال جاری اشاره کرد و گفت: نمایندگان جامعه کارگری باید با در نظر گرفتن واقعیت‌های اجتماعی در چانه زنی برای تعیین میزان دستمزد ۹۴ مشارکت کنند تا جلوی بسیاری از بی‌عدالتی‌ها گرفته شود.

«عباس کاربخش» در گفتگو با ایلنا فاصلهٔ ۲ برابری نرخ تورم و میزان دستمزد را غیر قابل قبول خواند و گفت: فاصله مزد با نرخ تورم بیش از ۲ برابر است. دولت باید در یک بازهٔ زمانی مشخص این فاصلهٔ غیر قابل قبول را به حداقل برساند.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی اگر بخواهیم قدرت خرید کارگران افزایش یابد باید نرخ «پایه دستمزد» را عادلانه تعیین کنیم و در چانه‌زنی‌ها بر این موضوع متمرکز شویم.

این فعال کارگری در نظر گرفتن واقعیت‌های جامعه و عدم برخورداری از حداقل‌های مطلوب تامین معیشت را از جمله اساسی‌ترین موارد در تعیین میزان دستمزد دانست و گفت: به نظر می‌رسد با توجه به نرخ تورم و وضعیت نسبتا نامطلوب خانواده‌های کارگری باید تقریبا دو برابر نرخ تورم به دستمزد‌ها اضافه شود تا حداقل‌ها تامین شود. اگر این اتفاق بیفتد می‌شود امیدوار بود که وضعیت بهتر شود در غیر اینصورت باید شاهد زیاد‌تر شدن فاصله بین میزان درآمد کارگران و تورم موجود باشیم.

کاربخش در ارتباط با بازتعریف سبد معیشت با توجه به استانداردهای تامین مایحتاج زندگی کارگری گفت: تعیین سبد معیشت هم باید در راستای نرخ تورم باشد وگرنه به نوعی بازی با کلمات است. وی اضافه کرد: آنچه در بازتعریف سبد معیشت باید مورد توجه قرار گیرد این است که حداقل نیازهای ضروری خانوادهٔ کارگری با توجه به نرخ تورم در نظر گرفته شود تا در ‌‌نهایت کمترین فشار به کارگران بیاید. اگر بخواهیم برای این مهم رقم خاصی در نظر بگیریم با کمی تعدیل شاید بتوان رقمی بالای ۱میلیون و پانصد هزار تومان را به عنوان حداقل دستمزد مبنا قرارداد.

وی افزود: اعضای کارگری شورای عالی کار و نمایندگان جامعهٔ کارگری در این شورا و در سراسر کشور باید با جدیت موضوع کاهش فاصلهٔ نرخ تورم و میزان دستمزد را پیگیری کنند تا بیش از این جامعهٔ کارگری کشور برای تامین مایحتاج زندگی خود در شرایط سخت قرار نگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز