خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری؛

مقاومت ۹ تن از کارگران «نیر پارس» در برابر تبدیل قرارداد دائمی به موقت

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۰۹۱

«گفته می‌شود اصرار کارفرمای نیر پارس برای تبدیل وضعیت قرارداد باقیمانده کارگران دائمی در حالی است که هم اکنون نزدیک به ۶ هزار نفر از کارگران شاغل در گروه مپنا با قراردادهای دائمی مشغول کار هستند.»

اعمال فشار کارفرمای «نیر پارس» برای تبدیل وضعیت قرارداد کار کارگران دائمی این شرکت باعثشده است تا ۹ نفر از این کارگران از دریافت مزایای قانونی محروم شوند.

این کارگران به ایلنا گفته‌اند در یک سال گذشته مدیریت شرکت نیر پارس بصورت جدی تلاش کرده است تا به هر طریق ممکن قرارداد کاری باقیمانده کارگران دائمی این شرکت را به وضعیت قرارداد موقت تبدیل کند.

شرکت نیر پارس یکی از واحدهای صنعتی زیر مجموعه گروه مپنا(شرکت خدمات مهندسی، صنعتی و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) است که در زمینه طراحی، ساخت و راه اندازی پروژه‌ها نفت و گاز فعالیت دارد. تا پایان سال گذشته ۴۳ کارگر از مجموعه ۳۰۰ کارگرانی که در دفتر تهران نیر پارس شاغل بوده‌اند دارای قراردادهای دائمی کار بودند که از ابتدای سال ۹۳ با تصمیم مدیریت شرکت برای تبدیل وضعیت قراردادهای خود تحت فشار قرار گرفته‌اند.

گفته می‌شود اصرار کارفرمای نیر پارس برای تبدیل وضعیت قرارداد باقیمانده کارگران دائمی در حالی است که هم اکنون نزدیک به ۶ هزار نفر از کارگران شاغل در گروه مپنا با قراردادهای دائمی مشغول کار هستند.

برابر ماده ۷ قانون کار، قرارداد کار عبارت است از قراردادهای کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در ازای دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد؛ فعالان کارگری معتقدند از سالهای نخستین دهه ۷۰ که با رای دیوان عدالت اداری انعقاد قراردادهای موقت کار در مشاغل دائم جنبه قانونی پیدا کرده است امنیت شغلی کارگران بسیار آسیب پذیر شده است.

بر اساس اطلاعات موجود نخستین بار در واپسین روزهای سال ۹۲ «امور کارکنان» مپنا با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای از کارگران رسمی این شرکت خواست تا برای تمدید قراردادهای سال ۹۳ به این واحد اداری مراجعه کنند اما به دلیل عدم استقبال کارگرانی دریافت کننده این نامه، بار دیگر واحد امور کارکنان شرکت «نیر پارس» موضوع تبدیل قراردادهای کار کارگران رسمی را در فرودین سال ۹۳ به آن‌ها یادآور شد که در ‌‌نهایت از مجموع کارگران رسمی تعداد ۲۱ نفر از آن‌ها راضی شدند تا در برابر دریافت مزایای انگیزشی همچون افزایش حقوق پایه، قرارداد کارشان را از دائمی به موقت تبدیل کنند.

از ۲۲ کارگر باقیمانده‌ای نیز که تا این زمان هنوز تبدیل وضعیت قراردادهای کار خود خود را نپذیرفته‌اند، تعداد ۱۳ نفر از ترس اینکه کارفرما مزایای جانبی آن‌ها را قطع کند پس از مدتی حاضر به تسویه حساب و تبدیل وضعیت قراردادهای کاری خود شده‌اند اما در ‌‌نهایت ۹ نفر از این کارگران که در آستانه بازنشستگی قرار دارند پیشنهاد کارفرما را نپذیرفته‌اند و گفته می‌شود که در حال حاضر به آن‌ها تنها مزد پایه پرداخت می‌شود و در مقابل حق قانونی انجام «اضافه کاری» و «اعزام به ماموریت» آن‌ها از سوی کارفرما به رسمیت شناخته نشده و حتی به آن‌ها برخلاف سایر کارگران نیرپارس مزایای قانونی و عرفی تعلق نمی‌گیرد.

دلیل اصلی مخالفت ۹ کارگری که تاکنون با پیشنهاد کارفرمای نیر پارس برای تسویه حساب و تسویه حساب اقدام نکرده‌اند این است که اصولا در قراردادهای موقت کار هیچ ضمانتی برای استمرار رابطه کاری وجود ندارد و بنابراین نمی‌توان به استمرار پرداخت مزایای انگیزشی امیدوار بود و چون در حال حاضر کارگران به دلیل داشتن سابقه کاری بالا در آستانه بازنشستگی قراردارند، در خوشبینانه‌ترین حالت هرگونه تغییر غیر مستمر در میزان دریافتی‌های مزدی آن‌ها می‌تواند مبنای محاسبه مستمری‌های بازنشستگی آن‌ها را تغییر دهد بنابراین ترجیح آن‌ها این است که این یکی دو سال باقیمانده تا بازنشستگی را نیز با همین شیوه معمول کار کنند.

به گفته کارگران حتی با وجود آنکه آنها با شکایت در اداره کار توانسته‌اند برای دریافت مزایای مزدی مورد نظر خود از هیات تشخیص اداره تهران رای بگیرند اما تا این لحظه کارفرما به عناوین مختلف از پرداخت این مزایا که شامل سبد کالا می‌شود خودداری کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز