خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

عهد ما با دانشجویان شکستنی نیست

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۲۴۵

جنبش دانشجویی یعنی حرکت جامعه بزرگ دانشجویی در دورانی مشخص. یک حزب ممکن است اقتدار داشته باشد و ممکن است عده‌ای تمام عمر خود را عضو یک حزب باشند اما دانشجو بودن به مفهوم عضویت در یک دانشگاه و به عنوان کسی که دانشی را می‌آموزد دوره‌ای دارد یکی از دلایل زنده بودن حرکت دانشجویی محدودیت همین دوران است.

رئیس‌جمهور کشورمان طی سخنانی در دانشگاه علوم پزشکی به مناسبت ۱۶ آذر گفت: جنبش دانشجویی هم برای عشق به وطن٬ هم برای انواع ظلم‌ستیزی‌هاست شاید عده‌ای بوده و هستند که جنبش دانشجویی را باور نکرده بودند و اگر هم آن را می‌دیدند از سر نفرت از این جنبش روی برمی‌تافتند اما امروز روزگاری نیست که کسی جنبش دانشجویی را منکر شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دکتر حسن روحانی با حضور در دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت روز دانشجو گفت: خوشحالم که امسال در مراسم ۱۶ آذر در دانشگاهی حضور دارم که فعالیت مجدد آن جزو اولین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت یازدهم بود.

روحانی با بیان اینکه ۱۶ آذر سرآغاز و نقطه عطف جنبش دانشجویی است٬ گفت: جنبش دانشجویی فراتر از بحثحزب و جناح و خط است. جنبش دانشجویی به معنای حضور همه دانشجویان در عرصه فرهنگ و سیاست است.

وی گفت: در دهه ۱۳۳۰ حادثه ۱۶ آ‌ذر درخشش خاصی داشت؛ شریعت‌رضوی، قندچی و بزرگ‌نیا دانشجویان به خون خفته‌ای بودند که پرچم حرکت دانشجویی را به اهتزاز درآوردند؛ جنبش دانشجویی حرکت به هم پیوسته است. این حرکت برای استقلال و ضداستعمار است و برای آزادی و ضداستبداد است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: جنبش دانشجویی هم برای عشق به وطن هم برای انواع ظلم‌ستیزی‌هاست شاید عده‌ای بوده و هستند که جنبش دانشجویی را باور نکرده بودندو اگر هم آن را می‌دیدند از سر نفرت از این جنبش روی برمی‌تافتند اما امروز روزگاری نیست که کسی جنبش دانشجویی را منکر شود.

وی افزود: گرچه برخی می‌خواهند جنبش دانشجویی را به فضای خاصی منحصر کنند اما حوادثاین جنبش ممکن است شان نزول‌های متفاوتی داشته باشد. در دهه ۴۰ حوادثی با شرایط خود رخ داد اما اساس جنبش دانشجویی حرکت مستمر است و خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: جنبش دانشجویی یعنی حرکت جامعه بزرگ دانشجویی در دورانی مشخص. یک حزب ممکن است اقتدار داشته باشد و ممکن است عده‌ای تمام عمر خود را عضو یک حزب باشند اما دانشجو بودن به مفهوم عضویت در یک دانشگاه و به عنوان کسی که دانشی را می‌آموزد دوره‌ای دارد یکی از دلایل زنده بودن حرکت دانشجویی محدودیت همین دوران است.

وی گفت: وقتی شما در دوران خاصی فعالیتی را شروع می کنید قدر آن را بهتر می‌دانید تا کسی که وارد صحنه‌ای شود که بداند برای آن پایانی نیست. جنبش دانشجویی علاوه بر اینکه از لحاظ حضور افراد دوران مشخصی دارد از لحاظ پیوستگی حرکت دائمی است و همه دانشجویان یک خط و راه را دنبال کرده و می‌کند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در نهضت اسلامی همه جا دانشگاه جزء پیشتازان حرکت بود؛ جزو السابقون السابقون اولئک المقربون بود. از سال ۴۲، دانشگاه در کنار روحانیت فعال بود و در همان سالی که بسیاری از بزرگان روحانیت به زندان رفتند بزرگانی از دانشگاه نیز مانند بازرگان به زندان رفتند و در همان زمان که در منابر و مساجد حرکت انقلابی توسط بزرگان روحانیت به رهبری امام ادامه داد، در دانشگاه نیز امثال طالقانی‌ها، شریعتی‌ها، مطهری‌ها، بهشتی‌ها و مفتح‌ها به صحنه آمدند و سخن گفتند و در برابر استبداد و حامیان خارجی آنها، استعمار و مزدوران داخلی‌شان ایستادگی و مقاومت کردند.

وی با بیان اینکه دانشجو و دانشگاه هم در انقلاب اسلامی و هم در تثبیت آن و نیز در دوران دفاع مقدس پیشتاز بوده‌اند٬ یادآور شد: در دفاع مقدس آن همه دانشجو و استاد به جبهه‌ رفتند و شهید، جانباز و آزاده شدند و جهاد کردند و امروز نیز بار مسئولیت را برای بخشی از جامعه و کشور بر عهده دارند.

روحانی با تاکید بر اینکه در شرایط خاصی قرار داریم اظهار داشت: در این شرایط خاص دانشجو باید پیشتاز باشد. دانشجو باید همچنان منتقد باشد و دیدبان و ناظر باشد و نظارت کند. اگر هم نگذاشتند دانشجو انتقاد کند لااقل درباره دولت انتقاد کند.

رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه فعلا هیچ دیواری کوتاه‌تر از دیوار دولت نیست خاطرنشان کرد: هر کس به مناسبتی از گوجه فرنگی تا انرژی هسته‌ای نقدش را به دولت روا می‌دارد. البته دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار می‌کند بدون نقد پیشرفت نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه انتقاد و پژوهش و علم دو روی یک سکه هستند٬ ابراز داشت ما هم به پرسشگری و هم نقد و پژوهش نیاز داریم هر چند وظیفه اصلی دانشجو پژوهش‌گری و دانشجویی است٬ اما این تنها وظیفه یک دانشجو نیست. دانشجو تنها به دانشگاه نمی‌آید که پله‌های پیشرفت را طی کند. او می‌خواهد از لحاظ فرهنگ، احساس مسئولیت و مشارکت اجتماعی و نقادی قدرت پیشرفت کند.

رئیس جمهور افزود: دانشجو در پی حکمرانی نیست بلکه در پی عالم شدن است ولی به عنوان بهترین منتقد پرنشاط از قدرت است. حاکمیت نقد می‌خواهد و همه صاحبان قدرت باید از نقد استقبال کنند که بالاتر از پیامبر کسی را نداریم که نقد را آزاد گذاشته بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در ادامه صحبت‌های خود به مناسبت روز دانشجو گفت: مولای ما امیرالمومنین در دوران حکومت خود همواره از نقد نقادان استفاده می‌کرد. دولت نیز به سهم خود از نقد استفاده خواهد کرد. علاوه بر این دانشجو ضمن دانش‌پژوهی و یادگیری علم و دانش باشد٬ احساس مسئولیت داشته باشد و بداند عضو این جامعه است.

وی با بیان اینکه دانشجو باید از محیط اجتماعی داخلی و خارجی تاثیرپذیر باشد گفت: دانشگاه جایگاهی است که می‌تواند در جامعه، حکومت و اداره کشور تاثیرگذار باشد. مگر می‌شود دانشجویی در دانشگاه درس بخواند و تنها به فکر واحدهای تحصیلی خود باشد؛ واحدهایی که گذرانده و باید بگذراند و مدرکی که باید بگیرد.

روحانی افزود: مگر ممکن است دانشجویی در در دانشگاه باشد و نسبت به مسائل مهم جامعه بی‌تفاوت باشد؟ مگر می‌شود دانشجویی نسبت به آینده وضع آب، محیط زیست، انرژی و یا فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی بی‌تفاوت باشد؟ مگر شدنی است در جامعه‌ای زندگی کنیم و نسبت به مسائلی که سرنوشت خودمان، خانواده‌مان، ملت‌مان، جامعه‌مان و منطقه‌مان را تحت تاثیر قرار می‌دهد٬ بی‌تفاوت باشیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: نمی‌خواهم بگویم دانشگاه خانه احزاب است، حزب کار دیگری انجام می‌دهد ممکن است عده‌ای از دانشجویان در شاخه دانشجویی حزبی عضویت داشته باشند اما دانشگاه و دانشجو در کلیت خود به دنبال کار حزبی نیست و دانشگاه خانه احزاب نیست.

وی گفت: در عین حال دانشگاه جایی است که دانشجو باید بداند در آن چه می‌گذرد. دانشگاه باید دارای انجمن‌های علمی و فرهنگی باشد و به خوبی بتواند نسبت به مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر کند. کار بزرگی در انقلاب اسلامی رخ داده و کسی نمی‌تواند نسبت به گذشته بازگشت داشته باشد. در انقلاب اسلامی ما حاکمیت ملی به عنوان یک ارزش بزرگ انقلابی و ملی محسوب شد و در انقلاب اسلامی ما مردم‌سالاری به عنوان یک اصل بزرگ و حقوق اساسی قرار گرفت.

روحانی عنوان کرد: در کشور ما صندوق رای به عنوان مبنای مشروعیت سیاسی و حقوقی است. ما نمی‌توانیم این حقوق اساسی را کنار بگذاریم٬ باید از این حقوق سیاسی حراست، صیانت و نگهداری کنیم. در دنیایی نیستیم که بگوییم کاری به مردم نداریم یا افکار عمومی به ما ارتباطی ندارد. در دنیایی نیستیم که بگوییم اگر می‌خواهم مسئولی را تعیین کنم٬ چه کاری به نظر دانشگاهیان که دارم وزیری را برمی‌گزینم. و بگویم به صاحبان نفوذ که سر و سری با آنها دارم٬ نزدیک می‌شوم و رای اعتماد می‌گیرم و او بر مسند قدرت می‌نشیند اما مبنای این دولت هرگز این چنین نیست.

وی افزود: مبنای ما از روز اول این بود که در همه امور تخصصی با صاحبان امر در مشورت باشیم. خوشحالم که در رفت‌و‌آمدهای رای اعتمادها٬ نظرسنجی خوبی در دانشگاه‌ها صورت گفت و این نظرسنجی تایید کرد که راه دولت یازدهم در دانشگاه‌ها مورد تایید اساتید و دانشجویان است.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت نسبت به دانشگاه‌ها خط و راهی که داشته یکی است و آن را ادامه خواهیم داد. وزیر علوم جدید هم ادامه‌دهنده راه و عزیزان پیشین خود در دولت یازدهم خواهد بود همان راهی که قرار بود میلی‌منفرد طی کند و نگذاشتند؛ بنا بود توفیقی ادامه بدهد و نگذاشند تا دکتر فرجی‌دانا آمد و آن را بر عهده گرفت. اما ادامه راه برای فرجی‌دانا نیز ممکن نشد.

وی افزود: این همان راهی است که دکتر نجفی ادامه داد راهی که قرار بود نیلی احمدآبادی ادامه بدهد و همان راهی که قرار بود دانش آشتیانی ادامه‌دهنده آن باشد. امروز فرهادی همان راه‌ها را ادامه می‌دهد بنابراین راه و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده داده بودیم. عهد ما با شما شکستنی نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز