خبرگزاری کار ایران

یک جامعه‌شناس حوزه خانواده اظهار کرد:

دولت نباید در مسائل مربوط به خانواده زیاد دخالت کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۳۲

ما دشواری ازدواج را قبول نداریم اما آسان سازی باید درست معنا شود سریع رخ دادن ازدواج و بی‌ارزش شدن آن اتفاق خوبی نیست / خانواده یک سازمان مدون رسمی نیست، خانواده یک واحد عاطفی است و قوانین در این حوزه باید براین اساس شکل بگیرد.

ایلنا: باقر ساروخانی، جامعه‌شناس در نشستی که با هدف سیاست‌ها و برنامه‌های خانواده برگزار شد، گفت: ورود دولت به برنامه‌های خانواده نباید سنگین باشد، خانواده یک نهاد مدون رسمی نیست و یک نهاد عاطفی است. وی همچنین معتقد است در طرح‌های آسان سازی ازدواج باید آسان سازی نباید به معنی حذف مناسک و سرعت بخشی به ازدواج باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عصر دوشنبه ۲۵ آذرماه نشستی با عنوان ارزیابی انتقادی سیاست‌ها و برنامه‌های خانواده با حضور " محمد امین قانعی راد "، رئیس انجمن جامعه‌شناسان و باقر ساروخانی و چند تن از جامعه‌شناسان حوزه خانواده و همینطور با حضور اشرف گرامی زادگان به عنوان نماینده شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد.

ساروخانی، جامعه‌شناس در ابتدای این نشست گفت: برای بررسی هر آسیب اجتماعی باید خانواده را مطالعه کرد و برای پیاده کردن هر طرح کلانی باید از خانواده شروع کرد برای مثال تا دموکراسی در خانواده‌ها ایجاد نشود نمی‌توان انتظار داشت که در جامعه ایجاد شود.

وی افزود: مادران اولین مدرسان دموکراسی هستند و خانواده مهم‌ترین رکن زندگی اجتماعی است.

این جامعه‌شناس ادامه داد: خانواده جدید با مسائل جدیدی روبروست مثل مهاجرت زنان به بیرون از خانواده شکل جدید زندگی خانوادگی بازگشت پذیر نیست، بلکه ما باید ساختار جدیدی را برای خانواده ارائه بدهیم. گاهی جامعه پیش می‌رود اما سیاست‌های ما جا می‌مانند.

وی در ادامه نشست گفت: خانواده یک سازمان مدون رسمی نیست، خانواده یک واحد عاطفی است و قوانین در این حوزه باید براین اساس شکل بگیرد.

وی در مورد طرح‌های آسان سازی ازدواج گفت: ما دشواری ازدواج را قبول نداریم اما آسان سازی باید درست معنا شود سریع رخ دادن ازدواج و بی‌ارزش شدن آن اتفاق خوبی نیست. برگزاری مناسک در جامعه باعثوحدت و حس هویت می‌شود هر چند مناسک شاید باید دوباره تعریف شود اما حذف آن‌ها صحیح نیست.

وی افزود: ورود دولت به خانواده نباید زیاد و سنگین باشد دخالت بیش از حد دولت در خانواده، جامعه را دچار پریشانی می‌کنند.

ساروخانی ادامه داد: امیدواریم دولت از تصمیمات آنی و در اتاق‌های دربسته در مورد خانواده اجتناب کند. تصمیمات در مورد خانواده باید علمی باشد.

وی در انتها گفت: زن و شوهر هر دو باید فرهیخته باشند، هر دو شریک مساوی، برابر و یکسان باشند. این خانواده خانوادهٔ فرهیخته است ما انتظار نداریم که مانند دوران قاجار زنان در خانه بمانند هردو باید بیرون بروند و اینگونه شریک هم باشند و هر دو از مسائل اقتصادی و اجتماعی آگاهی داشته باشند تا بین آن‌ها تقاطع فکری صورت بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز