خبرگزاری کار ایران

احمد مسجدجامعی:

تنها ۴ درصد هزینه‌ی خانوار صرف آموزش و تفریح می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۸۱

میزان تورم در ۱۲ ماه منتهی به مرداد ۹۲ به طور میانگین ۴۰درصد و درمورد مواد خوراکی ۴۷ درصد بوده. درمورد شاخص کسب و کار نیز ایران در سال ۲۰۱۳ با ۸/۲ میلیون بیکار رتبه ۱۹ را در منطقه داشته است. به رغم این آمار رشد دستمزد تنها ۱۸ درصد بوده که پیامدهای اجتماعی مختلفی را دربردارد.

ایلنا: در نشستی که به منظور ارزیابی انتقادی امور اجتماعی و فرهنگی در بودجه سالانهٔ کشور توسط انجمن جامعه‌شناسان برگزارش شد، عدم تناسب میان نرخ رشد تورم و حداقل دستمزد که سبب بروز مشکلات اجتماعی شده؛ ناشی از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها ارزیابی و بر این موضوع تاکید شد که سهم فرهنگ، آموزش و تفریح تنها ۴ درصد از هزینه‌ی خانوار‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست ارزیابی انتقادی امور اجتماعی و فرهنگی در بودجه سالانهٔ کشور با حضور حضور احمد مسجدجامعی(رئیس شورای شهر تهران) و محمدرضا واعظ مهدوی(رئیس انجمن بهداشت ایران، مشاور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در زمان دولت خاتمی) برگزار شد.

رئیس انجمن بهداشت ایران در این همایش که عصر روز گذشته(۶ بهمن) ازسوی انجمن جامعه‌شناسان برگزار شد، گفت: همواره نگرش به بودجه بیشتر اقتصادی بوده است و اقتصاددانان بیشتر سعی می‌کنند در این مورد صحبت کنند درحالیکه دیگر متخصصان نیز باید نسبت به بودجه حساسیت داشته باشند.

وی افزود: اگر نگاهی به بودجه‌ی عمومی دولت بیندازیم؛ متوجه خواهیم شد که میزان درآمد‌ها و هزینه‌های مشخص شده تناسبی ندارند و هزینه‌های دولت نزدیک به دو برابر درآمد‌هاست. از این رو با وجود آنکه نرخ تورم ۴۰ درصد رشد داشته است اما رشد دستمزد تنها ۱۸ درصد بوده است که این امر پیامدهای اجتماعی مختلفی را دربرخواهد داشت.

واعظ مهدوی ادامه داد: مسئله تفاوت میان رشد دستمزد و رشد تورم از سال ۹۰ یعنی از زمان اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها به وجود آمد. در این سال حداقل دستمزد با رشد ۹ درصدی روبرو بود درحالیکه تورم ۵/۲۱ درصد رشد داشت.

وی درمورد آثار اجتماعی سیاست‌های مالی افزود: استرس‌های اجتماعی، اعتیاد، کاهش نشاط اجتماعی و امید به آینده، هزینه‌های کمرشکن درمان، فقر انرژی، هزینه‌های آموزش و همه این‌ها می‌تواند آثار اجتماعی به وجود آمده از ساختار بودجه در جامعه باشد.

این استاد دانشگاه شاهد گفت: یکی از راه‌حل‌هایی که دولت برای رفع این عدم تعادل بین درآمد و هزینه‌ها، پیش بینی کرده است، افزایش قیت حامل‌های انرژی است درحالیکه این مسئله باعثایجاد فقر انرژی در میان مردم می‌شود. طبق تحقیقاتی که در ۲۲ منطقه ایران شده، در سال ۹۰،۴۰ درصد از خانوارهای تهرانی و ۷۰ درصد از مردم طبقات پایین جامعه دچار فقر انرژی بوده‌اند. در روستا‌ها نیز پس از هدفمندی یارانه‌ها با افزایش ۲۰ درصدی سوخت چوبی و ۸۰ درصدی سوخت بوته روبرو بوده‌ایم که این‌ها به معنای افزایش کویر و آسیب به محیط زیست است.

وی در اشاره به دیگر آمارهای اقتصادی که بر وضعیت اجتماعی مردم تاثیر می‌گذارد، گفت: باتوجه به‌آمار موجود وضعیت رشد اقتصادی در جهان در سال ۲۰۱۳،۶/۳ بوده است درحالیکه این رقم در ایران ۸/۰ - است. میزان تورم نیز در ۱۲ ماه منتهی به مرداد ۹۲ به طور میانگین ۴۰درصد و در مورد مواد خوراکی ۴۷ درصد بوده است. در مورد شاخص کسب و کار نیز ایران در سال ۲۰۱۳ با ۸/۲ میلیون بیکار رتبه ۱۹ را در منطقه داشته است.

مشاور معاون رئیس جمهور ادامه داد: درحال حاضر چالش‌های پیش روی اقتصاد ما مواردی مانند رشد منفی اقتصاد، افزایش تورم، کاهش قدرت خرید، افزایش نرخ بیکاری، کاهش سرمایه گذاری، وابستگی به بودجه نفت و… است، که همین وابستگی به بودجه نفت سبب ایجاد مشکلات اجنماعی و اقتصادی بسیاری مانند افزایش رانت جویی، عدم محوریت کار و تولید، رشد غیرمنطقی انتظارات و تورم‌زایی می‌شود.

احمد مسجدجامعی در ادامه این جلسه درمورد ارتباط میان دو حوزهٔ فرهنگ و اقتصاد گفت: در حوزه فرهنگ و هنر می‌توان با سیاست‌های درست و اشتغال زایی زمینه ساز فعالیت و توسعه اقتصادی بود. برخی از کشورهای دنیا مانند امریکا و ژاپن با ایفای نقش در مدیریت فرهنگی بین‌المللی باعثرونق بازارهای اقتصادی خود می‌شوند و سلایق مصرف کننده را بنابر بازار خود تغییر می‌دهند درحالیکه ما در مدیریت‌های فرهنگی جهان هیچ نقشی نداریم.

وی افزود: در گذشته در بخش فرهنگی اکو نقش داشتیم که در دولت اخیر این فرصت را از دست دادیم. بنابراین اکنون نه در اکو نه در یونسکو و نه در کنفرانس اسلامی هیچ نقش فرهنگی نداریم درحالیکه برای هر کدام از آن‌ها، تعهداتی را می‌پردازیم.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بعضی از مدیران تصور می‌کنند که سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ و هنر بی‌بازگشت است درحالیکه این تصور صحیحی نیست و این نوع سرمایه‌گذاری‌ها را باید در بلندمدت ارزیابی کرد.

مسجدجامعی اظهار کرد: اعتبارات بخش فرهنگ بسیار ضعیف است. اکنون تنها چهار درصد هزینه خانواده‌ها، صرف آموزش، تفریح و فرهنگ می‌شود که به نظر می‌آید بیشتر سهم این مبلغ برای آموزش صرف شود. بنابراین می‌توانیم حساب کنیم که در کل ر قم صرف هزینه برای آموزش تفریح و فرهنگ مبلغی بین ۳ یا ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود.

رئیس شورای شهر افزود: هنگام تدوین برنامه چهارم توسعه سعی شد که بسیار به فرهنگ پرداخته شود. در آنجا به این نتیجه رسیدیم که شکوفایی در بخش فرهنگ در گروی سرمایه‌گذاری در این حوزه است. کشور ما در جوامع بین‌الملل به وسیله فرهنگ و هنرش شاخص است. برای نمونه حتی در صادرات فرش نیز قسمت فرهنگی، پررنگ است. ما در برنامه چهارم توسعه حتی برنامه‌هایی برای اشتغال زایی در بخش فرهنگ هنر داشتیم که البته این برنامه‌ها عملی نشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز