خبرگزاری کار ایران

دبیر اتحادیه زنان کارگر استان فارس در گفت‌وگو با ایلنا:

زنان کارگر یک سوم مردان دستمزد می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۳۸۶

دربرخی کارگاه‌ها تولیدی سرویس بهداشتی؛ رختکن؛ محل استراحت؛ و حتی غذاخوری یک جاست که اینگونه موارد می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت بانوان ایجاد کند.

ایلنا: دبیر اتحادیه زنان کارگر استان فارس با اشاره به مشکلات مختلف زنان کارگر از جمله نامناسب بودن وضعیت بهداشتی محیط کار، مشکلات بیمه و مرخصی زایمان گفت: نسبت دستمزد زنان کارگر نسبت به آقایان یک سوم و در بهترین حالت دو سوم است.

" فاطمه درویش "، دبیر اتحادیه زنان کارگر استان فارس در مورد مشکلات زنان کارگر به خبرنگار ایلنا گفت: نگاه جنسیتی همواره در فضای کار وجود دارد به گونه‌ای که یک کارگر مرد بی‌مسئولیت به یک کارگر زن مسئول ترجیح داده می‌شود و نسبت دستمزد زنان کارگر نسبت به آقایان یک سوم و در بهترین حالت دو سوم است.

وی ادامه داد: زنان شاغل به دلیل وظایفی که در خانواده نیز به دوش دارند بدون استفاده از مهد کودک نزدیک به محل کار؛ مرخصی و زایمان و شیر دهی و… با مشکلات بسیاری روبرو می شوند، در صورتی که دولت می‌تواند با ایجاد مهد کودک در نزدیک کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و همین طور پرداخت حقوق زنان در دوران مرخصی زایمان این شرایط دشوار را از بین ببرد.

دبیر اتحادیه زنان کارگر استان فارس گفت: گاهی کارفرما کارگرش را به دلیل بیمه نکردن، از بازرس پنهان می‌کنند و یا پس از آنکه بازرس دستور به بیمه کردن کارگر می‌دهد او را اخراج می‌کند. با وضعیت اقتصادی موجود و مشکلاتی که برای تولید کنندگان و کارفرمایان وجود دارد این موارد بیشتر نیز شده است.

درویش ادامه داد: دولت به جای پرداخت نقدی یارانه می‌توانست در بحثتولید، اشتغال، امنیت شغلی، بیمه و درمان سرمایه گذاری کند تا مشکلات کارفرمایان و کارگران کاهش یابد.

وی در ادامه گفت: مشکل دیگری که کارگران زن با آن روبرو هستند توقعات برخی کارفرماهاست که به دور از معیارهای اخلاقی و دینی است و بسیاری از زنان کارگر را وادار به ترک شغل خود می‌کند.

درویش ادامه داد: ایمنی و بهد اشت زنان در محیط کار مسئله مهم دیگری است که مغفول مانده. شاید وضعیت بهداشتی محل کار برای آقایان مشکل زیادی پیش نیاورد؛ اما در مورد خانم‌ها این گونه نیست. در برخی کارگاه‌ها سرویس بهداشتی؛ رختکن؛ محل استراحت؛ و حتی غذاخوری یک جاست. من موردی را دیدم که در انتهای روشویی موکت انداخته بودند تا خانم‌ها در آنجا استراحت کنند و غذایشان را بخورند ویک چوب لباس هم آنجا به عنوان رختکن گذاشته بودند. اینگونه موارد می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت بانوان ایجاد کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز