خبرگزاری کار ایران

بازنشر / یک فعال حقوق زنان:

جایگاه دفا‌تر امور زنان تزئینی است

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۸۴۳

«نه تنها اکنون هیچ وزیر زنی نداریم بلکه هیچ کدام از وزرا نیز معاونی منصوب نکرده‌اند که زن باشد، بنابراین دیدگاههای نیمی از جامعه در تصمیم گیری‌های بالای مدیریتی نادیده گرفته می‌شود. / وظایف دفا‌تر امور زنان در نهادهای مختلف باید به درستی تعریف شود. قرار نیست که تنها یک معاونت امور زنان تمامی مسائل مربوط به زنان را پیگیری کند بلکه کل سیستم باید پیگیر مطالبات زنان باشند.»

یک فعال حقوق زنان معتقد است دفا‌تر امور زنان در نهادهای مختلف دولتی، شهرداری‌ها، صدا و سیما و… تنها جایگاهی تزئینی و نمایشگاهی دارند.

توران ولی مراد، فعال حقوق زنان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد دفا‌تر امور زنان در نهاد‌ها گفت: زنان در کشور ما با به دلیل جنسیتشان با تبعیض‌هایی روبرو هستند بنابراین واحدهای امور زنان در سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، ‌استانداری‌ها، شورای فرهنگی اجتماعی، ریاست جمهوری، صدا وسیما و… وظیفه رفع این مشکلات و تبعیض‌ها و رسیدگی به مسائل تمام زنان کشور در حوزه مربوطه را بر عهده دارند.

او در این باره افزود: وظیفه این دفا‌تر رفع تبعیض و رسیدگی به امور زنان کشور در حوزه‌های تخصصی نهادشان است در حالی که اکنون تنها کاری که این دفا‌تر انجام می‌دهند برگزاری مراسم روز زن و رسیدگی به مشکلات پرسنل است.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان در ادامه به تحدید فعالیت این دفاتر اشاره کرد و گفت: این دفترهای امور زنان در نهادهای مختلف به جای رسیدگی به وظایفشان به دفتری در حد رسیدگی به امور پرسنل زن آن سازمان و یا دفتر برنامه ریزی روز زن تقلیل یافته‌اند و مهم‌ترین کاربردشان اکنون تهیه مهدکودک برای زنان پرسنل شده است.

ولی مراد ادامه داد: شاهد هستیم که مشکلات زنان به جای آنکه کمتر شوند روز به روز در حال تکثیراند که این نشان از ناکارآمدی این واحد‌ها دارد. برای نمونه در وزارت کشاورزی با توجه به اینکه بسیاری از کشاورزان زن هستند، دفتر امور زنان این وزارتخانه باید بسیار فعال باشد. در حالی که در کشور ما حتی از بیمه زنان خانه دار صحبت می‌شود اما این گروه از زنان برای بیمه و گرفتن حق و حقوق ابتدایی خود نیز با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

این فعال حوزه زنان گفت: وظایف دفا‌تر امور زنان در نهادهای مختلف باید به درستی تعریف شود. قرار نیست که تنها یک معاونت امور زنان تمامی مسائل مربوط به زنان را پیگیری کند بلکه کل سیستم باید پیگیر مطالبات زنان باشند.

وی افزود: با وجود اینکه نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند شاهد هستیم در نهادهای تصمیم گیرنده هیچگاه نیمی از مسئولین زنان نیستند. به طوری که نه تنها اکنون هیچ وزیر زنی نداریم بلکه هیچ کدام از وزرا نیز معاونی منصوب نکرده‌اند که زن باشد، بنابراین دیدگاههای نیمی از جامعه در تصمیم گیری‌های بالای مدیریتی نادیده گرفته می‌شود. یکی از وظایف دفا‌تر امور زنان پیگیری این مسئله است در حالی که شاهدیم که همه در این مورد سکوت کرده‌اند.

ولی مراد اظهار کرد: در برخی پست‌های مدیریتی هم که به زنان واگذار شده مانند فرمانداری با اعتراض برخی افراد روبرو هستیم که می‌گویند زنان به درد فرمانداری نمی‌خورند. باید به آن‌ها یاد آوری شود که امام خمینی به خانم مرضیه دباغ حکم فرماندهی سپاه پاسداران همدان که یک نهاد نظامی است را دادند بنابراین این گونه انتقاد‌ها جایی برای طرح ندارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز