خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آمار سازمان ثبت احوال کشور:

نرخ باروری ایران با همکاری سازمان‌های بین‌المللی انجام گرفت

کد خبر : ۱۷۳۱۱۹

«سال ۶۷ با قانون اول برنامه و سال ۶۹ سیاست‌های قانون تنظیم خانواده و محرومیت فرزند چهارم به بعد تصویب شد و فرزند کمتر زندگی بهتر به راه افتاد و سازمان‌های بین‌المللی کمک کردند تا نرخ باروری کاهش یابد.»

مدیرکل آمار سازمان ثبت احوال کشور گفت: میانگین سن ازدواج در دختران و پسران ایرانی افزایش یافته به طوری که ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار مرد و ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار زن در سن ازدواج هستند اما هرگز ازدواج نکرده‌اند.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر محزون امروز در جمع خبرنگاران گفت: ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در بهترین شرایط انجام شد اما نیاز به کاری مستمر و منسجم دارد و تک بخشی به ثمر نخواهد نشست.

وی ادامه داد: طبق روند ۵۰ سال گذشته اوج موالید در سال ۶۵ بوده است و به صورت طبیعی متأثر از شرایط توسعه یافتگی، کاهش باروری آغاز شده بود.

وی ادامه داد: سال ۶۷ با قانون اول برنامه و سال ۶۹ سیاست‌های قانون تنظیم خانواده و محرومیت فرزند چهارم به بعد تصویب شد و فرزند کمتر زندگی بهتر به راه افتاد و سازمان‌های بین‌المللی کمک کردند تا نرخ باروری کاهش یابد.

محزون ادامه داد: اما این اصرار نیاز کشور نبود و به شکل افراطی برای تنظیم خانواده تصمیمات گرفته شد به طوری که پوشش تنظیم خانواده مورد نیاز شرایط آن موقع نبوده است.

مدیر کل آمار سازمان ثبت احوال کشور گفت: عقیم‌سازی و دریافت خدمات پیشگیری از باروری مورد نیاز کشور نبود و استمرار آن بسیار اشتباه بود، اکنون سایت‌های خارجی حرکت کشور را برای افزایش جمعیت، پوچ‌گرایانه می‌دانند اما ما می‌دانیم در چه شرایطی قرار داریم و سؤال اینجاست چرا اکنون سازمان‌های بین‌المللی به کمک ما نمی‌آیند.

محزون گفت: در چند سال اخیر رشد موالید حدود ۱.۴ درصد با بوده و اکنون یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۳۴ موالید در سال ۹۲ به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: افزایش نسبی موالید در استان‌های کشور وجود داشته اما در دو استان خراسان رضوی با رشد ۷.۹ درصد و سیستان و بلوچستان با رشد ۷/۳ درصد بیشترین رشد موالید را داشته‌اند بنابراین باید به تفاوت‌های منطقه‌ای برای افزایش جمعیت دقت کرد.

وی با اشاره به دو سرشماری انجام شده طی ۵ سال گفت: سهم جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله از ۳۵/۴ به ۳۱/۵ درصد کاهش یافته است بنابراین در یک قدمی سالمندی قرار گرفته‌ایم.

وی همچنین در مورد سن باروری زنان گفت: در سال ۶۵ حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از زنان کشور در سن باروری بودند که اکنون به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده‌اند در حالی که نرخ موالید به نصف رسیده است.

مدیر کل آمار سازمان ثبت احوال کشور گفت: در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در سن ازدواج قرار دارند اما ازدواج نکرده‌اند.

محزون ادامه داد: ۸۶ درصد مردان در سن ۲۰ تا ۳۴ سالگی ازدواج می‌کنند و ۸۵ درصد زنان در سنین ۱۵ تا ۲۹ سالگی در کشور ازدواج می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار مرد و ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار زن در سن ازدواج قرار دارند اما هرگز ازدواج نکرده‌اند.

محزون گفت: مردانی که بیش از ۳۵ سال سن دارند و با تأخیر ازدواج مواجه شده‌اند ۳۲۰ هزار نفر هستند و زنانی که حد فاصل ۲۹ تا ۴۹ سال هستند و ازدواج نکرده‌اند ۹۸۰ هزار نفر هستند.

وی گفت: این آمار مربوط به جمعیتی است که هرگز ازدواج نکرده، از سن ازدواج عبور کرده‌اند و تجرد قطعی در کمین آن‌ها قرار دارد.

مدیر کل آمار سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: افراد ۵۰ سال به بالا در کشور که هرگز ازدواج نکرده‌اند ۶۲ هزار مرد و ۹۰ هزار زن هستند.

وی در مورد میانگین سن ازدواج گفت: در سال ۹۰، حدود ۲۶/۷ سال میانگین سن ازدواج در مردان و ۲۳/۴ سال میانگین سن ازدواج در زنان بوده که در سال ۹۲ این آمار در مردان ۲۷/۸ سال و در زنان ۲۳/۱ بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز