خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل موسسه مطالعات و تحقیقات زنان در گفت‌وگو با ایلنا:

رشته مطالعات زنان گرفتار سلایق غیر منطقی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۵۹۱

«کسانی که دغدغه مباحثزنان را دارند بدون قضاوت‌های بی اساس، یک اتاق فکر زیر نظر شورای انقلاب فرهنگی ایجاد کنند»

مدیر عامل موسسه مطالعات و تحقیقات زنان ضمن بیان تاریخچه تاسیس رشته مطالعات زنان در دانشگاه‌های ایران به گرفتار شدن این رشته در میان سلیقه‌های مختلف و گاه غیرمنطقی افراد اشاره کرد.

منیر آمدی مدیر عامل موسسه مطالعات و تحقیقات زنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد چگونگی تاسیس رشته مطالعات زنان در دانشگاه‌های کشور گفت: این موسسه که سازمانی غیر دولتی و غیر انتفاعی است و مجوز یک مرکز پژوهشی را از وزارت علوم دارد، در سال ۷۵ طراحی رشته مطالعات زنان در ایران را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: دلیل تصمیم گیری به طراحی این رشته آن بود که امام خمینی توجه به مسائل زنان و بهبود وضعیت آنان را یکی از محورهای اساسی بازگشت به اسلام ناب محمدی می‌دانست، بنابراین موسسه مطالعات و تحقیقات زنان تصمیم به اقدام فعالیت‌های مستمر در این زمینه گرفت.

آمدی گفت: پس از طی یک سال فعالیت مستمر با همکاری ۲۰ تن از اساتید دانشگاه‌ها و حوزه علمیه در رشته‌های مختلف و ‌با مطالعات مختلف و استخراج انتظارات، نیازها و مسائل زنان مسلمان ایران، رشته مطالعات زنان با ۳۲ واحد درسی و ۱۰ واحد پیش نیاز طراحی و تدوین شد.

این فعال حقوق زنان افزود: پس از آن نیز با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه الزهرا و شورای فرهنگی اجتماعی زنان مطالب تدوین شده به شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم ارسال و پس از بررسی های فراوان بالاخره در تاریخ ۷۹/۱۰ / ۱۹ این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و در سه گرایش زن در اسلام، زن در توسعه و سیاست و زن در خانواده توسط شورا عالی برنامه ریزی وزارت علوم تصویب شد.

مدیرعامل موسسه مطالعات و تحقیقات زنان هدف این رشته را تربیت کارشناسان، مشاوران، ‌پژوهشگران و مدیران صاحب نظری خواند که توانمندی ارائه طریق در مسائل مربوط به زنان را داشته باشند و بتوانند دیدگاه‌های متعادل جنسیتی را در کلیه سطوح اجرایی و سیاستگذاری اعمال نمایند.

آمدی با تاکید بر اینکه نظریات اسلام در جای جای این رشته مورد تاکید قرار گرفته و تعارضی با اسلام ندارد، افزود: پس از تاسیس این رشته توسط نهادی دین بنیاد، هر گروهی که بر سرکار آمد، به بهانه ای در عناوین درسی و هویت این رشته تغییراتی انجام داد، از جمله آنکه این رشته مستقل به زیر مجموعه های رشته جامعه شناسی افزوده شد.

وی با بیان اینکه رشته مطالعات زنان در طول زمان گرفتار سلایق مختلف وگاه غیرمنطقی برخی افراد قرار گرفته، ادامه داد: کسانی که فکر می کند رشته مطالعات زنان سبب وضعیت کنونی زنان جامعه شده است در حال فرافکنی هستند و ریشه مشکلات را در جای اصلی جستجو نمی‌کنند.

مدیرعامل موسسه مطالعات و تحقیقات زنان گفت: هر چه قدر این روش ادامه پیدا کند روز به روز وضعیت زنان به ویژه زنان جوان از انتظارات تعریف شده فاصله بیشتری می گیرد.

آمدی در پایان اشاره کرد: راه حل مشکلات زنان در جامعه امروز آن است که کسانی که دغدغه مباحثزنان را دارند بدون قضاوت‌های بی اساس، یک اتاق فکر زیر نظر شورای انقلاب فرهنگی ایجاد کنند و از دانشگاهیان، حوزویان، موسسات خصوصی و NGOهای تخصصی برای تبیین مسائل زنان در جامعه امروز و یافتن راه‌ حل‌های مشارکتی، متوازن و منصفانه، بهره بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز