خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع مدرسین ومحقیقین حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با ایلنا:

محدودیت بازکردن حساب بانکی برای زنان، به راحتی قابل تجدید نظر است

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۳۸۹

تغییر این مساله به دست فقها نیست، بنابراین بانک، قانوگذار(مجلس شورای اسلامی) و یا آیین نامه نویس دولتی متصدی این کار است / قانونگذار باید در نظر بگیرد که ولایت سطوح مختلف دارد و ممکن است اینگونه مسائل، مورد نظر شارع نبوده باشد.

عضو مجمع مدرسین ومحقیقین حوزه علمیه قم در مورد محدودیت زنان برای باز کردن حساب‌های بانکی کوتاه مدت و بلند مدت برای فرزندانشان اظهار کرد: این امور تطبیقاتی که دستگاه اجرایی و قضایی انجام داده‌اند و به راحتی قابل تجدید نظر است و نیاز به فتوای جدیدی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود ادیب، در گفتگو با خبرنگار ایلنا دراین باره گفت: این قانون با تطبیق احکام ولایت فرزند نوشته شده است، اما قانونگذار باید در نظر بگیرد که ولایت سطوح مختلف دارد و ممکن است اینگونه مسائل، مورد نظر شارع نبوده باشد.

وی ادامه داد: در عرصه احکام شریعت با سه سطح از وضعیت مسائل و احکام شرعی مواجهیم؛ سطح اول آن چیزی است که در نصوص مقدس، یعنی قرآن و روایات معتبر از پیامبر و ائمه آمده و مبدا و منبع استنباط شریعت است.

ادیب سطح دوم را استفتائات فقهای عظام دانست که در طول تاریخ و در روزگار خودمان به صورت احکام شرعی و فقهی عنوان می‌شود و افزود: سطح سوم پیاده شدن این احکام در زندگی عملی است؛ مانند باز کردن حساب بانکی و یا انواع رفتار‌ها در دادگاه‌ها، ادارات و مکان‌های مختلف.

این کار‌شناس مسائل دینی اظهار کرد: البته سطح دیگری خارج از این قلمرو نیز وجود دارد که مربوط به نوع رفتار خلاف و مردسالارانه است که ربطی به احکام دین و شریعت ندارد و ما کاری با آن نداریم.

ادیب با اشاره به اینکه باز کردن حساب بانکی برای فرزندان از سوی مادر در میان سطوح ذکر شده در سطح سوم قرار می‌گیرد، افزود: این موضوع تطبیقاتی است که قانونگذار، آیین‌نامه نویس یا مامور و مسئول بانک بر اساس اینکه فقهای عظام فرمودند؛ مادر ولایت قهری ندارد، تدوین شده است.

وی تاکید کرد: این مساله به یک معنا به فقه مربوط نمی‌شود و ممکن است در این تطبیقات تجدید نظر شود، ولایت سطوح مختلف دارد و ممکن است باز کردن حساب بانکی، آن ولایتی که مور نظر شارع است، نباشد.

این کار‌شناس امور دینی افزود: تغییر این مساله به دست فقها نیست، بنابراین بانک، قانونگذار(مجلس شورای اسلامی) و یا آیین نامه نویس دولتی متصدی این کار است که بین انواع و سطوح گوناگون ولایت تفکیک قائل شود، زیرا این امور تطبیقاتی که دستگاه اجرایی و قضایی انجام داده‌اند و به راحتی قابل تجدید نظر است و نیاز به فتوای جدیدی ندارد.

ادیب با بیان اینکه در اینگونه مسائل باید واقع‌گرایانه، ناظر به نیازهای جامعه و در محدود فتوا مراجع عظام عمل شود، افزود: در برخی موارد نیز فتواهای مراجع عظام نیز با محدویت‌هایی در زندگی اجتماعی امروز مواجه می‌شود که آن نیز قابل تجدید نظر است.

وی اشاره کرد: در اینگونه موارد بحثپویایی فقه و امکان اجتهاد جدید بر اساس آنچه امام راحل به عنوان تاثیر مکان و زمان بر اجتهاد گفتند، پیش می‌آید و حتی با متدهای قدیمی نیز امکان تجدیدنظر و بازنگری در این باب باز است.

این کار‌شناس مسائل دینی با تاکید بر اینکه آنچه حریم مقدس دین تلقی می‌شود، قرآن و حدیثاست، افزود: فتوای فقها احترام دارد، اما مانند قرآن و حدیثمقدس نیست و جای تجدید نظر دارد.

ادیب گفت: بر اساس یکسری معیار‌ها به این نتیجه می رسیم، که در برخی موارد و حتی در موازین هم می‌شود تجدید نظر کرد و این باب باز است.

به گفته وی در مقام عمل باید یک مساله در جامعه بیش بیاید، سوال افکارعمومی شود و ذهن فقیه را به خود مشغول کند تا فقیه در آن به بازنگری بپردازد و در طول تاریخ همواره اینگونه بوده است.

ادیب تصریح کرد: هنگامی که یک مساله در جامعه مطرح می‌شود فقها آن را کنکاش می‌کنند و در تاریخ زیاد اتفاق افتاده که آنها در مساله‌ای تجدید نظر کنند و یا بر اساس بررسی متوجه شوند که در گذشته فهم خیلی دقیقی وجود نداشته و باید فهم دیگری پیدا کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز