خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

اقتصاد نفتی، زنان را از بازار کار دور نگه می‌دارد

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۵۰۴

کشورهای نفت خیز دارای صنایع سرمایه‌بر هستند که در آنها نیاز به نیروی کار یدی و کسانی که بتوانند ساعات طولانی در شرایط سخت کار کنند؛ بیشتر احساس می شود، بنابراین زنان از بخش قابل توجهی از بازار کار دور می‌مانند.

یک کار‌شناس مسائل اقتصادی در رابطه با کناره گیری سالانه ۱۰۰ هزار زن از بازار کار در ایران، گفت: اقتصاد نفتی و صنایع سرمایه‌بر که نیازمند نیروی کار یدی و اشتغال در شرایط سخت هستند، سبب می‌شوند که زنان از بخش قابل توجهی از بازار کار دور بمانند.

سهند ابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اعلام مرکز رسمی آمار مبنی بر اینکه به ‌طور متوسط در هر سال، بیش از ۱۰۰ هزار نفر از زنان شاغل کشور از بازار کار کناره گیری می کنند، گفت: اولین نکته‌ای که باید در نظر گرفته شود وضعیت بازار کار در کشور است. بر اساس آمار‌ها سهم قابل توجهی از حقوق‌بگیران در سالهای گذشته، با دستمزدی برابر و یا کمتر از حداقل حقوق قانونی مشغول به کار بوده‌اند که در این وضعیت انگیزه اشتغال در میان افراد کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این مسئله، زنان با مسائل دیگری همچون بر عهده داشتن وظایف خانه داری، تربیت فرزندان، مواجهه با برخورد‌های نامناسب در محل کار، الویت دادن به مردان برای گرفتن پست‌های بالا‌تر و… نیز مواجه‌اند که این سقف‌های شیشه‌ای سبب افزایش سرخوردگی برای ادامه اشتغال می‌شود.

این کار‌شناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی مردان در کشور نزدیک به ۴ برابر زنان است، افزود: به نظر می‌آید که با توجه به این آمار و حضور چشمگیر زنان در میان دانشجویان، دلایل دیگری نیز در کاهش ۱۰۰ هزار نفری زنان در بازار کار موثر باشد، برای نمونه در یک تحقیق انجام شده بر روی کشورهای نفت خیز مشخص شده که اقتصاد نفتی، مشارکت زنان را در فعالیت‌های اقتصادی ونرخ اشتغال کاهش می‌دهد.

ابراهیمی توضیح داد: کشورهای نفت خیز دارای صنایع سرمایه‌بر هستند که نیاز به نیروی کار یدی و کسانی که بتوانند ساعات طولانی در شرایط سخت کار کنند، دارند؛ بنابراین زنان از بخش قابل توجهی از بازار کار دور می‌مانند و بیشتر مشاغل خدماتی مانند دبیری، پرستاری و… را اشغال می‌کنند که این مشاغل در کشور ما بسیار محدود است.

وی در مورد راهکارهای جلوگیری از کاهش نرخ اشتغال زنان، گفت: قبل از هر چیز باید از منظر اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این مساله آسیب‌شناسی شود و به طور دقیق مورد مطالعه قرار گیرد برای نمونه یکی از دانشگاه‌های کشور تنها به مسائل مرتبط با اقتصاد زنان و تحقیق و پژوهش در این زمینه اختصاص یابد.

ابراهیمی ادامه داد: از طرف دیگر تک محصولی و سنتی بودن بازار ایران سبب شده موقعیت‌های شغلی ایجاد شده با شرایط زنان همخوانی نداشته باشد، بنابراین بخش تولید کشور نیازمند نوآوری و حمایت بخش عمومی است که قطعا در زمینه اشتغال زنان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز