خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:

درهای ستاد تدوین برنامه ششم به روی زنان بسته است

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۶۱۸

به راستی جایگاه زنان ما در نظام برنامه‌ریزی کجاست؟ من که خود در کابینه حضور دارم؛ اکنون نمی‌دانم سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که تدوین شده است و به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شده چگونه است؟

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اکنون در ستاد تدوین برنامه ششم توسعه که درهای آن به روی زنان بسته شده، باید پرسید؛ چند زن در آن حضور دارند و نگاه تدوین‌کنندگان به مسائل زنان چگونه است؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهیندخت مولاوردی امروز در نشست مشترک مشاورین امور زنان و خانواده ادارات اجرایی و سازمانها با معاونت امور زنان و خانواده ضمن انتقاد از در نظر گرفته نشدن بخشی با عنوان زنان در شوراها و کارگروه‌های مربوط به تدوین برنامه ششم توسعه گفت: پیش از این با آقای نوبخت در این زمینه صحبت شده بود و ایشان دستور داده بودند که بخشی با این عنوان در کمیسیون‌های مربوط به برنامه ششم توسعه شکل بگیرد، در حالی که این دستور مغفول باقی ماند.

وی با اشاره به اینکه از زمانی که معاونت امور زنان کار خود را آغاز کرده با ایجاد مشکلاتی از سوی معاونت راهبردی روبرو بوده است، افزود: بلافاصله پس از آغاز کار خود با این بخشنامه روبرو شدیم که الزام حضور مشاور امور زنان در دستگاه‌ها حذف شده و برای آنکه این مسئله را جا بیاندازیم که مشاورین امور زنان در دستگاه‌ها حذف نشده‌اند و فقط الزام وجود آنها از بین رفته است، با مشکلات بسیاری روبرو شدیم.

معاون رئیس جمهور گفت: برای نمونه از ابتدای شروع کار در همه جلسات هیات دولت این مسئله را به وزیر بهداشت یادآور شدم که مشاور امور زنان را در این وزارت خانه تعیین کند که اخیرا نامه‌ای از سوی این وزارتخانه مبنی بر اینکه الزامی برای وجود چنین مشاوری نیست، به معاونت ارسال شده است.

مولاوردی ادامه داد: به راستی جایگاه زنان ما در نظام برنامه‌ریزی کجاست؟ من که خود در کابینه حضور دارم؛ اکنون نمی‌دانم سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که تدوین شده است و به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شده چگونه است؟ در حال حاضر ۲۹ شورا برای تدوین برنامه ششم وجود دارد اما هیچ اثری از زنان در این شوراها نیست.

وی ادامه داد: در ابتدای سال گفته شده بود که تدوین برنامه ششم با نوآوری‌هایی روبرو است در حالی که من چنین نوآوری‌هایی را نمی‌بینم و اشتباهات گذشته دوباره در حال تکرار شدن است.

مولاوردی تصریح کرد: ما از معاونت راهبردی ریاست جمهوری طلبکاریم، زیرا که ما اولین تشکیلاتی در دولت هستیم که خودمان را با شرایط دولت تطبیق دادیم و بحثچابک‌سازی را انجام دادیم اما مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده‌اند؛ به طوری که اکنون ما مدیر روابط عمومی، مدیر برنامه‌ریزی و مدیر هماهنگ کننده استانها نداریم و به ما امکان جذب نیرو نمی‌دهند.

معاون رئیس جمهور گفت: همچنین مشاورین امور زنان در دستگاه‌ها نیز هیچکدام در جلسات شورای معاونین وزارتخانه‌ها نمی‌توانند، شرکت کنند. حتی در حال حاضر وزارتخانه ای داریم که مشاور امور زنان آن یکسال است که موفق نشده وزیر را ببیند.

مولاوردی ادامه داد: اکنون در ستاد تدوین برنامه ششم توسعه که درهای آن به روی زنان بسته شده، باید پرسید؛ چند زن در آن حضور دارند و نگاه تدوین‌کنندگان به مسائل زنان چگونه است؟

وی با تاکید براینکه معاونت برنامه‌ریزی موظف است؛ سند الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی را تدوین کند، افزود: جایگاه زنان در این سند کجاست مگر می‌شود که دولت در برنامه‌های خود شعار توسعه متوازن دهد اما در این توسعه زنان و خانواده نادیده گرفته شوند، این چه توسعه متوازنی است؟

مولاوردی اظهار کرد: ما اکنون در شرایطی هستیم که دست و پایمان را بسته‌اند و از ما می خواهند که مسابقه دو بدهیم در حالی که ما از روز اول دغدغه برنامه ششم توسعه را داشتیم.

وی افزود: با اشاره به اینکه آسیب شناسی مسائل زنان را در تک تک استانها انجام دادیم و اکنون اطلس مسائل زنان و خانواده درکل کشور را به تفکیک هر منطقه داریم، در حالی که هیچکدام از دستگاهها درحوزه خود تاکنون به این مرحله نرسیده اند.

وی ادامه داد: ما تمام اسناد موجود در حوزه زنان را تاکنون بررسی کرده ایم و همچنین با توجه به وظیفه هر وزارتخانه و وعده‌هایی که وزیر آن داده، شرحی از وظایف آنان تدوین و ارسال شده است و از آنها خواستیم که اعتباری را برای انجام این وظایف در نظر بگیرند و آن را پیگیری کنند و ما هم برای تامین این اعتبارات تلاش می‌کنیم.

وی همچنین در ارتباط با دیگر اقدامات معاونت امور زنان گفت: همچنین برای تدوین سیاست‌های نظام اداری توانستیم بندی را با مضمون افزایش مدیران زن در دستگاه‌ها در این سیاست بگنجانیم، اما باز هم معاونت راهبردی مانع از این شد که درصد مشخصی برای افزایش مدیران زن مشخص شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز