خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی:

به تعداد صاحبنظران حوزه زنان، دیدگاه متفاوت وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۷۴۵

اگر نتوانیم این دیدگاه‌ها را همگرا کنیم، حوزه زنان در برنامه‌های دولت کمرنگ خواهد شد.

معاون امور تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: به تعداد صاحبنظران در حوزه زنان، نگاه‌های متفاوتی نسیت به مسائل این حوزه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی بامداد در هشتمین نشست مشترک معاون مشاوران امور زنان دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها با معاونت امور زنان وخانواده گفت: به تعداد صاحبنظران در حوزه زنان، نگاه‌های متفاوتی نسبت به مسائل این حوزه وجود دارد، همچنین این اختلاف‌نظر‌ها در میان مسوولان کشور نیز دیده می‌شود و هر چند که این تفاوت دیدگاه‌ها نشان‌دهنده عمق نگاه نظریه‌پردازان است، اما اگر نتوانیم این دیدگاه‌ها را همگرا کنیم، حوزه زنان در برنامه‌های دولت کمرنگ خواهد شد.

وی ادامه داد.: البته در تمام حوزه‌های فرابخشی و میان‌بخشی با این مشکل مواجه هستیم که لازم است برای تحقق اهداف این حوزه‌ها بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی به وجود بیاید.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: با توجه به فرابخشی بودن حوزه زنان مطالبات آنان در برنامه‌های توسعه به صورت کلی مطرح می‌شود. اگر در دولت ماموریت‌های مربوط به حوزه زنان و خانواده را گام به گام تعقیب نکنیم، دستگاه‌های اجرایی از قبول مسوولیت طفره می‌روند البته منظور من این نیست که دستگاه‌ها نسبت به وظیفه‌شان در حوزه زنان و خانواده حساس نیستند، بلکه مسوولان آن‌ها به علت تفاوت در نگاه‌شان به حوزه زنان در تعیین اولویت‌ها اختلاف‌نظر دارند.

وی با بیان اینکه مطالبات زنان تاکنون بیشتر صنفی - جنسیتی بوده، اظهار کرد: حوزه‌های چهارگانه اجتماعی، مسکن، معیشت و تربیت بدنی از مهم‌ترین مطالبات زنان است که باید به این موضوعات توجه شود.

بامداد با اشاره به برنامه ششم توسعه افزود: زمان کافی نداریم؛ بنابراین باید تمام نیروهای خود را فعال کنیم و به آسیب‌شناسی گذشته بپردازیم. مهم‌ترین مشکل ما این است که در برنامه‌های دولت، حوزه زنان و خانواده به عنوان یک مقوله انضمامی مطرح می‌شود. این نگاه آسیب‌پذیر است و نمی‌تواند ماموریت‌های زنان و خانواده را محقق کند.

وی اظهار کرد: به علت محدودیت اعتبار و ساختار، درصد بسیار کمی از ماموریت‌های حوزه زنان و خانواده محقق می‌شود. مجموعه برنامه‌ها نیز از طرح و ساخت‌واره منظمی برخوردار نیست چراکه برنامه‌های توسعه به سبک برنامه‌های جامع نوشته می‌شوند و همه‌جانبه‌نگر هستند و تمام دستگاه‌ها تلاش می‌کنند که مطالبات خود را به هر طریقی در آن بگنجانند در نتیجه برنامه‌ها مجموعه ناهمگونی از تلاش‌ها برای دستیابی به مطالبات می‌شود.

بامداد ادامه داد: ستاد برنامه‌ریزی برای برنامه ششم توسعه تشکیل و سیاست‌های کلی برنامه تدوین شده و در دولت تصویب شده است. این سیاست‌ها در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و پس از اتمام بررسی‌ها به مقام معظم رهبری داده می‌شود ایشان آن‌ها را توشیح و ابلاغ می‌کند.

وی در ادامه گفت: ما در حوزه زنان و خانواده در برنامه ششم توسعه باید به ماده ۱۱۱ برنامه چهارم توسعه و ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه توجه کنیم، البته بسته اجرایی ماده ۲۳۰ تدوین شده بود. این بسته محصول دیدگاه‌های مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسوولان دولت قبل بود ولی عملیاتی نشد، چراکه مشکل بسیار بزرگی به نام مشکل ساختاری وجود داشت.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزب با بیان اینکه معاونت امور زنان باید فعالانه عمل کند افزود: با توجه به اینکه اکنون فرصت تغییر ساختار‌ها در حوزه زنان وجود ندارد، لازم است برای دستیابی به اهداف، ساختاری مجازی ترسیم و بر اساس مدل توسعه اجتماعی عمل کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز