خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

مشارکت اقتصادی زنان در کشور یک پنجم مردان است

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۹۹۷

آمارها نشان می‌دهد بیکاری در زنان دو برابر مردان است یعنی اگر آمار بیکاری در مردان حدود ۱۰ درصد باشد این میزان در میان زنان نزدیک به ۲۰ درصد است.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نسبت مشارکت اقتصادی زنان به مردان در کشور ما یک پنجم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالحسن فیروزآبادی امروز(دوشنبه) در همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران نقش مهمی در افزایش مشارکت اجتماعی زنان داشت، گفت: زنان پس از انقلاب اسلامی با سرعت بیشتری در صحنه‌های اجتماعی حضور پیدا کردند به طوری که اکنون در انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود ۸۰۰ زن کاندیدا می‌شوند هر چند که تعداد نمایندگان زن راه یافته به مجلس هنوز مطلوب نیست.

وی ادامه داد: هر چند که آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های ۹۱ تا ۹۲ میزان مشارکت زنان و حضور زنان شاغل در برخی ادارات حتی بیشتر از مردان نیز شده اما آمارهای نگران کننده‌ای هم در این حوزه وجود دارد.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه زنان از عوامل اصلی توسعه هستند اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد بیکاری در زنان دو برابر مردان است یعنی اگر آمار بیکاری در مردان حدود ۱۰ درصد باشد این میزان در میان زنان نزدیک به ۲۰ درصد است. در حالی که درگذشته چنین اختلافی وجود نداشت و در حدود ۳،۴ سال گذشته چنین مساله‌ای رخ داده است.

فیروزآبادی افزود: این مساله نشانگر این است که در برنامه پنجم توسعه با مشکلاتی در حوزه طراحی اقتصادی رو به رو بوده‌ایم.

وی ادامه داد: نسبت مشارکت اقتصادی زنان نسبت به مردان در کشورهای خاورمیانه یک چهارم است در حالی که این میزان در کشور ما یک پنجم است که آمار بدی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تعداد زنان سرپرست خانواده در کشور گفت: آمارها نشان می‌دهد که تعداد زنان سرپرست خانوار از سال ۷۵ تا ۹۰ حدود ۴ الی ۵ درصد افزایش داشته است یعنی از حدود ۹ درصد به ۱۳ درصد رسیده است.

قائم مقام وزیر کار با تاکید بر اینکه شاید در طراحی نقش زنان و تعیین شاخص برای مشارکت زنان اقدام اساسی انجام نشده، گفت: برخی بحثدر نظر گرفتن کار خانه به عنوان شغل را مطرح می‌کنند که این مساله جای بررسی دارد. گاهی افراد در حوزه اشتغال حرف از جداسازی جنسیتی می‌زنند که نباید‌ آنها را محکوم به متحجر بودن بکنیم همانطور افرادی را که مخالف جداسازی هستند را نباید با برچسب تجددخواهی بشناسیم. جامعه ما دچار شرایط خاصی است که در برخی موارد جداسازی می‌تواند موجب افزایش استقبال از مشارکت زنان باشد.

وی ادامه داد: حضور زنان در حوزه صنعت کمتر دیده می‌شود اما در خدمات و کشاورزی شاهد مشارکت خوبی از سوی زنان هستیم. در جامعه‌ای که تعداد زنان مهارت آموز بیش از مردان است آمار مشارکت اقتصادی زنان مطلوب نیست بنابراین باید در برنامه ششم به زن به عنوان یکی از عوامل توسعه نگاه کنیم.

وی تاکید کرد: بسترسازی برای مشارکت اقتصادی پیش شرط افزایش مشارکت اجتماعی برای زنان است. زنان می‌توانند با توجه به پیشرفت‌های در حوزه تکنولوژی انجام شده مانند ICT شرایط مختلفی از جمله کار از راه دور و با رعایت شروط شرعی و حفظ خانواده داشته باشند.

قائم مقام وزیرکار همچنین با اشاره به اهمیت حضور زنان در بخش NGO ها گفت: ما در بهزیستی گروه‌های همیار بسیاری را برای زنان سرپرست خانوار داریم و معتقدیم که می‌توان از نیروی عظیم زنان جامعه در انجام کارهای مردم نهاد و خیریه بسیار استفاده کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز